Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1130 ggr
[Tilde]
0

Era åsikter...

Skulle vilja ha era åsikter om huruvida en okastrerad hane skulle fungera ihop med en kastrerad. Vad har ni för erfarenheter?

Jag har inte planer på att testa, utan undrar bara vad ni tycker och tänker. Jag vet folk som har haft två okastrerade hanar ihop utan problem, men andra ser ner på folk som ens tänker tanken.

Tänker ni annorlunda om båda hanarna är kastrerade?

Fridaaaa
2

Jag hade inte vågat chansa på det.
Min personliga åsikt är att det är alldeles för hög risk att ha hanar ihop. Det kan fungera men risken är större att det blir pannkaka av allt sammans och då kan det sluta riktigt alla.
Inte 2 kastrerade hanar skulle jag heller ha ihop :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna:)
0

Jag har mina 2 kastrerade hannar tillsammans. Funkar utmärkt! :)

Men det är inte alltid det funkar!  Om du har hannar tillsammans ska du ha dom båda kastrerade!!Glad

//AnnaGlad

// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥

ninor
0

Har en bekant som har 9 kaniner - både hanar och honor. Alla går tillsammans i en inhägnad men hanarna är kastrerade. Har inte hört talas om något bråk men tveksamt om jag själv skulle våga prova…

NaDa...
0

Två kastrerade hanar funkar i vissa fall, om de ha en stor yta att vara på.
En okastrerad och en kastrerad är en stor risk. Skulle inte ta den.. :S

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Luppa]
0

Jag skulle inte våga chansa, varken med 2 kastrerade 2 okastrerade eller en av varje. Jag har sett ett hane som blivit biten i könet, det räcker.

Mannez
1

Först och främst beror det ju på hur kaninerna är i personlighet och temperament, men jag tror absolut att hanar kan bo tillsammans, okastrerade som kastrerade. Men det gäller att ha rejält stort utrymme. En person köpte av mig två vuxna okastrerade hannar, de skulle såklart inte gå tillsammans utan bodde i varsin hästbox. Men en natt smet de in till varandra och när hon kom ut på morgonen låg de och sov ihop. Inga tecken på strid och de hade inte en enda liten skråma på sig. De vaknade såklart när hon kom dit och skuttade sedan fram till henne, tätt ihop, som om de vore bästa vänner. Efter det har de alltid gått ihop och har det jättemysigt ihop. Det roliga var också att när de bodde hemma hos mig och kanske råkade nosa på varandra genom galler i hagen tillexempel, ja då slogs de. Så jag blev väldigt förvånad.

Så jag tror att vissa hanar faktsikt kan gå ihop :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

hobbymupp
1

Jag hade aldrig vågat testa med okastrerade hanar, det kan ju gå helt snett x( Vet en gång ett par kaniner som råkat ihop när de råkat komma lösa och… tja… testiklar var sönder… Så eftersom risken är ganska stor med hanar på så små ytor som folk har kaniner på idag så kan man ju undra hur det fungerar med lagen om att förhinda onödigt lidande för djur??… Och rekommendationen att de inte ska gå ihop…

Kastrerad hane + fertil hane tror jag att den kastrerade skulle hamna i underläge och bli påsatt titt som tätt. Jag menar, nästan alla hanar jag vet sätter på allt hela tiden :P Bollar, ben, whatever lixom. Stressande.

Men som du sa så finns det folk som sagt att det går. Funkar det så funkar det, då får de väl bo ihop då. Men JAG skulle aldrig rekommendera någon att sätta ihop två kaniner som har större risk än vilka andra kaniner som helst att slita sönder varandra :P

[Mi-rand-a]
0

Jag har haft hanar tillsammans och de är dom enda kaninerna jag haft som gått ihop, ser inte ner på någon som har de från när dom varit små men att sätta ihop två äldre hanar, kastrerade eller okastrerade tycker jag inte man ska göra, Hanen jag har nu som är kastrerad blir aggresiv mot människor som luktar annan hane så nej inte ens om dom är kastrerade hade jag vågat testa :)

[RC1393]
0

Jag skulle kunna ha två kastrerade hanar ihop, om de kastrerats tidigt och varit bra kompisar innan kastreringen. Tidigt då pratar vi så fort bollarna kommit ned ;) Full naturligt att hanar som blivit sterila i slagsmål håller ihop. Fertila hanar brukar skita i dem eftersom de inte utgör någon risk (de tar inte "deras" honor).

En fertil och en steril ihop, det skulle jag inte kunna ha däremot. I naturen tvingas fertila och sterila inte att bo ihop, de sterila håller ju sig på sin kant så de behöver inte träffas så värst, gör de det blåser de fertila upp sig och de sterila går undan, eftersom de har ju inget att slåss om. Risken är ju att har de inte möjlighet att gå undan så rycker de ihop istället.

Två fertila ihop skulle jag aldrig ens få för mig att testa :S

Suskiv
0

Jag är ju en av dem som haft okastrerade hanar ihop där det fungerat bra, men jag var ung och okunnig då. Idag skulle jag inte testa. Däremot hade jag kunnat testa att ha två kastrerade ihop.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

[Virvel-Rex]
0

Min hane Melker var ihop med sin bror tills de var 6 månader, inget bråk alls.

[Bolten]
0

Har två okastrerade ihop, skulle dock aldrig själv ta den risken utan de bodde ihop när de flytta hit och i just detta fallet funkar det :)

Storkebodas
0

Om man hade ett stort område där kaninerna skulle kunna leva som i det vilda skulle jag ev kunna tänka mig att låta några kastrerade hanar bo ihop med flera honor. Men om de visade några tecken på att bråka skulle jag givetvis sära på dem.

Annars skulle jag aldrig testa att låta okastrerade hanar gå ihop.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

bustjejen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två kastrerade bröder ihop. De är jättebra kompisar och är i princip alltid nära varandra även om buren är väldigt stor.

Båda är kastrerade tidigt (vid 12 veckor) och de har aldrig rykt ihop efter kastreringen, däremot kunde det vara lite gnabb precis när de blev könsmogna.

Den ena hanen är dominant, men väldigt snäll. De delar matskål och allting.

Jag tror faktist att honor kan vara mer tjafsiga mot varandra än kastrerade hanar som vuxit upp tillsammans.

Bifogar en bild från i somras på de båda herrarna.