Kolhydrater i foder
Satt precis och funderade om att räkna ut kolhydrater i ett kaninfoder. Eftersom min kanin inte droppar i vikt trots låg fett så tänkte jag att det måste bero på mycket kolhydraterna i fodret.
Såhär räknar jag ut kolhydrater på fodret, rätta mig om jag har fel. Tar exempel på Cuni Pro, jag plusar ihop detta
Råprotein (%)
15
Råfett (%)
2.5
Växttråd (%)
20.5
Aska (%)
7.5
Kalcium (%)
1
Fosfor (%) 0.5
Alltså blir talet 47. Då tar jag 100 minus 47 = 53
Alltså blir det 53% Kolhydrater, right?
Alltså kan ett foder med högre fibrer och mer fett banta en kanin bättre i vissa sammanhang.
För de verkar så på vissa av mina kaniner att mycket kolhydrater gör dem fetare än foder med mer fett och högre fibrer.
Marsvinen har ett foder med mer fett och högre fibrer, och de går ner i vikt.
Vad tycker ni?
Nej nej nej.
Kolhydrater finns i växtråden bla.
Och din uträkning tar inte hänsyn till vatten som finns i alla produtker.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#1 Okej, så det är hela 73.5 % kolhydrater i fodret (vatten ej inräknat)?
Ah, fast hur mycket vatten det finns i produkten vet jag inte.
Förklara annars en bra uträkning .
Du kan inte räkna ut kolhydraterna. Kolhydrater är sällan av intresse heller.
Kolhydratsmängden analyseras på lab
#3 Eftersom jag inte vet vattenhalten så är det lite svårt. Annars kan man räkna ut torrsubstansen och därav se utfyllnaden dvs kolhydraterna. Så gör man på katt torrfoder och då är räkningen som i inlägg #0. Fast såhär då istället när vattnet finns inräknat:
Vi säger 10% vatten
Torrsubstansen är 100%-10%=90%=0,9
Omräknat till torrsubstans blir innehållet:
15/0.9 Råprotein = 16,6
2,5/0.9 Råfett = 2,7
20,5/0.9 Växttråd = 22,7
7,5/0.9 Aska = 8,3
1/0.9 Calcium =1,1
0,5/0.9 Fosfor =0,55
Då blir det 51.95 sammanlagt ihopräknat, då bör ju kolhydraterna vara det övriga 48.5.
Kolhydrater bör vara av intresse eftersom för mycket kolhydrater leder till fetma.
Av att döma av dogmans foder som har uträknat kolhydrater så verkar min räkning stämma till 99 procent. Så då antar jag att dogmans foder använder ca 20% vatten.
Fast som sagt en del av kolhydrater listat som växttråd redan. Växtråd är bla cellelousa som ju också är kolhydrater. Så den uträkningen är inte helt korrekt.
Jo, det har du rätt i. Fast det är i alla fall så man räknar inom kattfoder. Därför vore det bra att hitta en korrekt räkning. För de flesta brukar räkna foder som jag gör som i inlägg 0# och 4# när det gäller alla typer av djurfoder.
Aska är alla mineraler så det bör ju vara inkl Kalcium och Fosfor också.
#7 Jo, jag räknade med kalcium och fosfor i inlägg #4.
Hade vatten mängden stått med på alla förpackningar hade jag kunnat uträkna torrsubstansen samt hur mycket kolhydrater (på ett ungefär).
Varför jag funderar över alla kolhydrater är för att jag försökt banta ner min hona nu i över 2 månader på foder som är sk "spannmålsfritt) och så låg i fett som möjligt utan resultat trots nedragen fodergiva, medans mina marsvin som äter foder med mer fett går ner i vikt.
Så då vete sjutton om förpackningarna "luras" eller om det är kolhydraterna, eller om hon helt enkelt har svårare att göra av sig med maten hon äter.
Kan ta ett exempel jag blev smått frustrerad över, fodret Cavia nature re-balance är grain free. Medans hemsidan påstår att det innehåller Seed. Seed och grain är ju samma sak enligt engelska termer. (Jag ger inte det fodret, men funderar hur de tänker :S, har jag totalt missförståss?)
Seed är frön, grain är spanmål.
#9 Jo, fast det är mycket frön som är spannmål. I Cuni Pro är det frön i, vetesjutton vad för frön, men det ser ut som vete eller rågkorn.
Hittade denna länk nyss, verkar intressant:
Tänk på att kaniners matsmältning inte funkar på samma sätt som människors, och att kolhydratfokus är en trend som kanske blir kortlivad…
Oavsett. Det du ska titta på är energi-innehållet. Om en organism ska gå ner i vikt så måste energi-intaget vara lägre än förbränningen. Det betyder att två kaniner som äter samma mängd av samma foder kan reagera helt olika, beroende på hur snabb ämnesomsättning dom har/hur mycket dom rör sig. Den ena kanske går ner i vikt, och den andra går upp i vikt.
Vill du banta en kanin är egentligen det bästa att sätta den i en riktigt stor box/hage och bara ge hö och en pyttegiva av mineralpellets.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#11 Jo, det har du helt rätt i. Fast saken är den att hon äter bara några bitar pellets medans de andra äter mer, så jag tror som du att det beror också på det.
Jag har ju hemma säkert 6 olika pellets sorter, brukar blanda efter varje individs behov, men inget funkar på henne, dock funkar det på de andra. Jag bestämde mig därför att bara köra på hö och endast ge en bit Fit bits vid varje måltid, dvs en på morgon o en på kvällen (hökuber). Det verkar vara det enda som funkar på henne, då får hon även något att gnaga på som inte innehåller särskilt mycket fett m.m.
Har även märkt att hon knappt äter det nya höet jag inhandlat, så ska fara och köpa ett hö hon tycker om. Får även truta i henne B12 på samma gång då hon blivit dålig att äta nattlortarna, får nog aktivera henne mera än vanligt också och blanda fram goda örter.
Om hon inte äter upp nattbajset så får hon i sig för mycket protein ^^
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
Har haft djur som helt enkelt bara varit dålig på att äta lortar trots låg proteinhalt som när jag körde på krafft groov 90 för typ 7 år sen. Brukar då ge B12. Även om det stämmer så skadar det ju inte XD
Jag blir tokig ibland på fodrerna jag har. Funderar att köpa hästfoder med mindre protein att köra på ett tag.
Ditt hö kan vara proteinrikt och är ju 80-90% av deras intag, så dra ner på kraftfodergivan ;-)
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#15 Det är bara hon som gör så, trots att hon bara får 2 msk per dag. Fast då fick hon Cuni pro, så du har nog rätt. Har nu handlat i en säck Krafft groov 90, ska pröva ge henne det istället då det innehåller väldigt lite protein. Prövade ge några bitar igår till alla, det tyckte alla om förutom min hane som försiktigt nosade på fodret ca 5 gånger och tyckte det luktade misstänksamt, sedan tog han en bit , men njae tyckte han XD Tänker använda det fodret vissa perioder endast, kommer knappast hinna använda upp det i tid. Har även 10 kilo oöppnat "bra" foder. Ibland kanske jag bunkrar för mycket XD Jag önskar jag kunde hålla mig till ett enda bra foder, men det verkar omöjligt då alla foder är så olika i halterna, endel har mer fett och mycket fibrer, andra har lite fett och mindre fibrer. Gaaah XD
Det är inte så lite protein i 90 inte… det är 90g smältbart råprotein, det är faktiskt en hel del. Och den smältbarheten är uträknad för häst, kaniner är bättre på att smälta så den verkliga siffran är högre.
Se upp med E-vitaminhalten i grooven (och andra hästfoder). De kan bli väldigt feta på insidan av det. Men för att få upp en kanin i vikt, så kan det ju vara effektift.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#17 Krafft groov 90 har 11% protein.
Jag vet att för hög E vitamin gör att de får det svårare att ta upp A vitamin, därför är det ett foder jag endast kommer köra på i korta drag, jag är skitpetig vid foder och vill djuren ska ha det bästa. Just nu har jag massa sorter hemma och testar olika för att se hur djuren håller vikterna på det. Honan jag ska banta ner har jag på 3 dagar lyckats få ner 65 gram på Vitakrafts fitbits. Så det är ett plus.
Ska testa ge groov 90 till henne och se hur hennes kropp reagerar på det i vikt. Ska även testa Cavia nature re balance till de andra kaninerna för att se hur de reagerar på det. Vill hitta ett foder som är balanserat för de flesta djuren.
Ja, 11% råprotein. 9% smältbart råprotein (90gr per kg), och det är smältbarheten som är den viktiga siffran egentligen ^^.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#19 Jo, jag vet XD
Men alltså Groov är motsatsen till ett bantningsfoder… Och varför ge Cavia nature? För marsvin? Det finns cuni nature.
/Lina R
www.ronnbacks-kaniner.se
#21 Jag körde på det förut och det funkade prima det var dock många år sedan, mina djur fick jättebra former av det på några veckor, så jag testar. Dock skall jag se idag hur hennes vikt artar sig på det.
Skall annars testa Selective Mature.
Cavia nature re balance innehåller mindre fett än Cuni nature re balance, det är anledningen.