Hur mycket foder/mat?
Jag undrar vad ni ger er/era kanin/kaniner för mat/foder och hur mycket. (Till dvv) Själv ger jag Stampe-pellets köpt från grangården. 0,4 dl till Muffin (hane) och samma 0,4 dl till Lilja (hona), tar lite pellets i handen och kastar ut i boxen också "så dom får ngt att göra" så dom får ca 0,5 dl pellets. (båda är dvvar.
Någon näve per kanin. Albin får oftast mer än det då han har svårt att hålla hullet annars, och Siri får nästan ingenting. Några bitar utspritt över hela dagen när vi busar och tränar på mitt rum. Men aldrig mat som dom andra kaninerna får. Jag måttar aldrig upp fodret, jag ger på ett ungefär och det funkar ju uppenbarligen bra så det kommer jag fortsätta med :)
Nästan 1 dl per dag till min 2.5 kilostös, o hon ställs ut så det är i överkant av vad jag bör ge henne. Rekommendationen är 1-2 msk/kilo kroppsvikt. Så en 2kilos ska max ha 4 msk per dag = (ungefär) en halv dl per dag. O det är om du inte har knasiga värden på ditt pellets :)
Jag ger lite olikaberoende på pellets men Cuni Complete eller Selective ger jag ca 0,75 -1 dl per dag. Skulle jag ge ett tyngre foder skulle jag ge mindre till min dvärg vädur efter noga fundering :-)
Ger också stampe till min fast stampe och cuni complete. Ger 2 msk blandat foder på morgonen och 3 msk blandat på kvällen vid 9 tiden.
Vår bj-korsning får ca 3dl pellets/dag, plus lite havre ibland vintertid, då han tappar hullet lätt plus börjar bli gammal.
Mina utekaniner (1 dvv rex och 2 lejonkorsningar) får ca 0,5 dl var och innekaninen som är lejonhuvad dvv/dvv får lite under 0,5 dl :)
Sedan fri tillgång till hö såklart, grenar ibland ect.
Mina får svenska foder djur&Natur uppblandat med versale.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ger 1 dl till min holländare på 2,5 kg och till min dvärgvädursunge som är ca 13 veckor.
Hängöron får alla ca 0,75 dl varje dag.
De får Rabbit royal.. de är ju lite låga värden i det, så man får ge lite mera… :S (Carmen får lite Edel också, hennes övergångsfoder)
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Alla kaniner förutom ungrexen får 0,5 dl. Ungrexen får 1 dl.
De får Selective Rabbit
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Mina får cuni pro eller stampe.
Mimmi, 7,5år gammal dvv-korsning, får 1dl stampe. Hon fick ½dl cuni förut men hon tappade hull och gav vi henne mer så fick hon så mycket blindtarmsbajs, så hon får stampe istället.
Tiger, 3årig jättescheck, får 3dl stampe.
Elsa, dvv, får ½dl cuni pro.
Jag har gett min lejonhuvade/hermelin utekanin aldeles för mycket pellets på sistånde, kanske upp till 1,5 dl om dagen :S
Men nu får han ungefär 0,5 dl varje dag (+hö) .
Men hur gör ni med annat t.ex: frukt, sallad och knäckebröd osv ? själv ger jag knäckebröd och sallad när vi varit ute och sprungit, annars en-två ggr /vecka :)
#9 Frukt, sallad, morötter = godis på helgen
Knäckebröd får mina bara då och då :)
#9 Frukt, mm får de enstaka gånger då ock då. Mest barnen som ger de. Knäckebröd har de aldrig fått. Ser inte vitsen med att ge nått så artfrämmande.
#9 Jag ger lite sallad då och då,om vi har hemma. Morot får de, torkad eller färsk typ 2 gnr i veckan. Morot har väldigt mycket nyttiga ämnen i sig. Men också en hel del socker så det blir inte några stora bitar var.
Frukt får de någon gång i månade och samma med bröd.
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥

Av vilken anledning ger ni pellets till era kaniner ?
Jag ger max 1 msk till mina kaniner ( hermelin/lejonhuvad och rex/vädur) för att det ska hålla hullet på en bra nivå och få i sig lite fetter. Men jag ger MAX 1 msk !
Om man har ett bra hö och ger färska grönsaker ( ruccola,spenat,blomkål,broccoli, paprika, tomat,blåbärs ris, grenar med blad mm skit grönsakerna som krisp sallad/isbergssallad, gurka de räknas inte som grönsaker utan som vatten ! de innehåller 90 % vatten båda två och inga vitaminer alls ! )
och ger det vardagligen så ska ni se att ni aldrig mer kommer behöva pellets.
Kaniner är gräs ätare och mår inte alls bra av att få så pass mycket pellets som ni ger era djur, de blir mätta och äter inte lika mycket hö som sen leder till att tänderna inte slits ordentligt, slits inte tänderna ordentligt så leder det till tandproblem, tandproblem leder till sår i munnen som sen leder till en fruktansvärd onödig smärta för kaninen.
Pellets uppfanns för första början till våra foder kaniner för att de skulle bli tjocka och feta. av okunskap så fortsatte man mata sina tam/kel kaniner med pellets för att det skulle vara så runda och mysiga, nu har man börjat se en heldel negativt med att ge pellets. men eftersom att man alltid har matat sina kaniner med pellets så är ju det själv klart rätt … eller ? NEJ!
Så för F*n glöm aldrig bort att hö, grönsaker och kaninens väl mående kommer i första hand ! Ta bort pelletsen och se om era kaniner klarar sig utan det, om de inte gör de , nej lägg då på ½ msk och se sen öka upp till max 1 msk pellets om dagen..
Min lilla prins skulle rasa i vikt om jag tog bort hans pellets :/
//Joanna
#13 Mina behöver pelletsen, de skulle rasa i vikt utan. De är just nu i prefekt hull, magen fungerar pefekt och tänderna är utmärkta. Det äter massor med hö. Men du kanske vet bättre än mig vad mina kaniner behöver.
bra pellets innehåller vitaminer, fetter, osv som är bra för kaninen. Dessutom skulle min kanin rasa i vikt. Min har bra med hull, och mår jättebra. Anser inte att hon direkt mår dåligt av det?
13# Nu är det så att en del kaniner behöver pellets för att hålla vikten, Dessutom tycker jag att alla här i tråden ger lagom mängd :) Själv ger jag 2 matskedar till alla mina lejon.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#13 För att hålla vikten. Har bra hö men svårt att få tag på det perfekta höet, så ibland behövs komplettering av just pellets eftersom det är svårt att hitta hö med tillräckligt bra värde tyvärr.
Mina äter mycket hö, även fast dem får pellets, och 0,5 dl pellets till 1 kanin är inte mycket på en hel dag, speciellt inte mina som har stor yta plus är ute i Hage nästan var dag.
Kålgrönsaker ska man ge med måtta och försiktighet, annars kan kaninen få kolik.
Alla kaniner klarar sig inte utan pellets helt enkelt.
Och man kan definitivt inte gå efter dem givelserna som ena veterinärstation vill, då hade våran jättekanin varit ett benrangel nu. Han får 3 dl/dag.
#13 Sällar mig till kören, för att hålla vikten. Tiger är väldigt känslig och får han bara en msk mindre rasar han i vikt, han behöver sina 3dl/dygn. Mimmi är ett vanvårdsfall som troligen inte fick så mycket eller bra hö tidigare i sitt liv så hon äter lite dåligt med hö, men tillräckligt för att magen och tänderna ska må bra. Hon är dessutom gammal och behöver mycket mat för att behålla hullet.
Elsa behöver också pellets eftersom dels växer hon, dels räcker inte hö och grönsaker. Jag kan informera dig om att den kaninen äter ungefär ett halt kilo hö per dygn, jag måste fylla hennes höhäck minst 2ggr/dygn.
Jag har testat grönsaksdiet på mina kaniner, nej, dom klarade sig inte på enbart grönsaker och hö.
Vad kul att så många svarat! Höt jag ger mina kaniner är jättebra dammar inte ngnting alls osv (farfar gör höet och jag får de gratis hur mycket jag vill "hela höskullen full") "lantbrukare". Dom äter slut på två proppfulla "påshållare" på en vecka och får 0,4dl pellets om dagen och skulle jag ta bort pelletsen skulle dom rasa i vikt!
Min lejonhuvade kanin får 0.75 dl per dag:)
Po får 1 1/2 msk pellets och en halv havre. Och ev 1 msk på kvällen.
Lala o Tink bor tsm så dem får 2 msk pellets & 1 msk havre. Och sedan 1 msk pellets och 1 msk havre på kvällen.
Alltid hö i buren. Sedan får de någon liten morot/knäckebröd/äppel - bit varannan dag.
Och, jag har havre för när vi köpte Lala och Tink så hade dem någon blandning av havre, ärtor, edel pellets och solroskärnor tror jag. Och de hade inget foder man kunde köpa med så det fick bli havre så deras magar var vana med någonting…
Ska dock sluta med det när havren är slut.
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
Tja det varierar, jag fodrar med Stampe som igentligen har ganska kassa värden men som jag haft i flera år och det funkar på mina.
På vuxna djur utgår jag från 1msk per kanin, sedan går det upp till 0,5dl och ned till ingenting alls.
Sedan är ju jag en sån som torkar mycket om somrarna och fodrar med på vintern
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
Ca 0,5 dl pellets per dag. Det mesta på morgonen, lite på em när vi leker och kelar och lite grann på kvällen när hon blir instängd i buren för natten.
Ger en blandning av Star Edel, Cuni Complete och havre.
Det funkar toppen och min kanin är slank och fin och mår finfint! :)
Alla mina kaniner får 0,5 dl pellets. Tre utav dem är korsningar mellan dvv och lejonhuvad kanin, det är en hona på 1,5 år, en hona på 4-5 månader och en hane (som mest är lejonhuvad) på 5-6 månader. Den fjärde är en lejonhuvad dvv.
Mitt pellets jag ger är det svenska fodret "Kanin och marsvinspellets djur & natur".
Pelletset får de på kvällen, på morgonen får de hö och vatten. Ibland på eftermiddagen kan de få något extra gott, så som knäckebröd, morötter och äpplen, ibland (men sällan) får de också sallad.
På sommaren bor de i sommarburar som då står på marken, så då äter de gräs också, de får också plockat gräs. Men såklart har de hö också då.
Hälsningar Amanda och kaninerna
Min Belgiska hare på snart 8 månader äter Svenska foders pellets, 3 dl/dag, fri tillgång på hö samt lite torkade växter/örter några gånger i veckan. Gnagpinnar byts ca varannan dag. Han bor ute i en rejäl bur med kompstgaller runt om buren och kan gå ut & in dom han vill.
#27 Oj! Det är vad min vuxna bj-korsning på 6 kg äter/dag i pelletsväg, samma pellets :P
våra tre Belgiska jättar
1 åriga Honan Bessy får 4,5 dl pellets om dagen + 1-2 msk havre.
5 månader honan Freja får 3 dl pellets om dagen + 1-2 msk havre.
2 åriga hanen Hubbe får 4,5 dl pellets om dagen + 1-2 msk havre.
Våran Tyska jättesheck Singoalla som är runt 11 månader gammal får
4 dl pellets + 1-2 msk havre.
Våra Lejonhuvade dvärgvädurs honor Molly och Nelly får 1 dl pellets + 1 msk havre.
Alla kaninerna får fri tillgång på analyserat torrhö från bonden + hösilage från ridklubben.
Vid temperaturer över 30 minus grader brukar jag ge extra mycket havre.
*28 Tyckte också det lät jättemycket, men det är den mängd han fick hos uppfödaren, min tidigare Dvärgvädur åt 2-4 msk/dag.
Jag ger Selective Rabbit.
Mina kaniner (lejonhuvad kanin och dvärgvädur (ej renrasiga)) får ca 1 dl/dag. (Lite sprider jag ut och resten lägger jag i skålen).
På Sommaren blir det max 0,5 dl/dag.
Hälsningar Lurvas11
Jag ger pellets till min kanin (0,5 dl) för att han inte riktigt håller bra vikt ifall han bara får hö (och grönsaker ibland). Funkar ju utan pellets men han är lite smal då. Märker att han mår bättre när han får pellets helt enkelt, Det är väl upp till var och en att se ifall kaninen mår bäst med eller utan pellts osv. Min kanin är för övrigt dvv/hermelin/lejonhuvad och vägar cirka 1 kg.
Jag ger 1 dl nu och skall lägga till havre efter inrådan av min uppfödare. min dvvädur väger 1,4 kg. Han behöver lägga på hullet tycker både hon och jag.
#33 Hur gammal är hon?
För dvv brukar inte behöva så mycket som 1 dl plus havre :)
Han är 3,5 år. Han är väldigt kritisk till mat så selective eller cuni complete är det ända han vill ha…
Han äter hö men den måste vara fin o färsk :-)
#35 Det är kanonfoder så det gör ingen :)
Ja fint och färskt vill ju alla kaniner ha:)
Ja 1,4 kg låter ganska lite till en 3,5 år gammal dvv hane men ge inte för mycket bara så han blir tjock istället. Kollat så han inte har mask eller har han alltid varit svår att få upp i hull?
Min vädurskorsning får 1 dl pellets per dag. Vet inte vad det är för pellets, jag köper det i djuraffären. Men det har ganska bra värden.
“Fear doesn't shut you down; it wakes you up” - Veronica Roth
Just nu får de bara hö (och vatten såklart!) för att de ska slipa sina tänder rätt och så. :)
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
13# Mina kaniner får pellets för att de behöver det, utan det skulle de rasa i vikt, dessutom är några av dem ganska tunna. Jag har faktiskt aldrig märkt att mina kaniner äter lite hö och annat grönfoder, faktum är att de kastar i sig hur mycket hö som helst, trots att de får ½ dl pellets var.
Hälsningar Amanda och kaninerna
#13 jag ger mina för att det är supersvårt att få tag i toppklassigt hö. Så de behöver det som tillskott.
Ja han har inte mask men är en liten tunnis;-)
Ger mina kaniner Rabbfor/Pre Alpin Wiesenflakes blandning.
3dl till min Angora
1 dl var till mina Teddydvärgvädurar.
Jag ger Pre Alpin Wiesenflakes (torkade och pressade ängsväxter), blandat med Bibo Natur lusern (innehåller enbart lusern), Pre Alpin Grönmüsli (ängsväxter, lusern, lite annat, sprayat med kallpressad linfröolja) , solrosfrön/hampafrön och lite torkade grönsaker och örter.
Ger 0,25-1dl. Har hermeliner och några korsningar.
Anledningar:
1. Jag har inte råd eller tid att ge färska grönsaker i den variation och mängd som behövs
2. Jag har uställnings- och avelskaniner som behöver vara i topphull och toppform, det håller dom sig inte på via enbart höet.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se