Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 3137 ggr
teddybaby
0

Risk kastrering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Varken ni eller jag är veterinärer (om vi inte råkar ha någon sådan i sällskapet förstås!). Men jag tänkte att jag vill bolla med er andra, höra hur ni skulle ha resonerat i mitt ställe. Jag har under längre tid haft funderingar på att kastrera min hankanin som är 2,5 år gammal (är han för gammal?). Detta för att jag gärna skulle vilja ge honom en kaninkompis. Mitt problem är att jag är orolig för att något ska kunna gå fel. Han är en ganska liten kanin och har alltid varit mindre än andra pekingteddy-kaniner. Periodvis så andas han lite konstigt och det har han gjort sedan han var ganska liten. Han är otroligt pigg och glad, men han andas så otroligt snabbt/häftigt. Förutom detta så äter han och är jättepigg och glad. 

Det finns alltid en risk med kastrering, men tror ni att det kan vara så att det är större risk för min kanin Kakan som andas så otroligt snabbt?

[YukiOni]
0

Jag skulle ta honom till en veterinär klinik du har förtroende för och be dom göra en bedömning på honom (eller låta någon med utbildning göra det) hör vad de säger. Det är alltid risker att söva kaniner, men jag själv har aldrig haft några problem under sövning. Men som sagt, be att någon kollar över honom samt lyssnar på hjärta o lungor. Kan förstå att du vill kastrera, men kan vara dumt o chansa utan att ha haft honom kollad först. Kostar inte mycket och om man bokar tid för kastrering så ska veterinären i fråga göra en hälso-koll och få denna godkänd INNAN ingreppet. Du bör vara med under hälsokollen. Fråga massor så du känner dig helt säker innan du bestämmer dig för att fortsätta till ingreppet eller inte.

teddybaby
0

#1 Tack för svar! Ja, jag kommer absolut göra en hälsokoll innan eventuell kastrering.

[YukiOni]
0

Bra. Om det hörs blåljud tex så kommer veterinären mer eller mindre varna/inte vilja genomföra ingreppet. (Bara en liten grej att tänka på :)) Se bara till att hålla honom i extra bra kondition innan undersökningen (& ev ingrepp). Då har du gjort allt du kan för att ge honom de bästa chanserna till ett lyckat ingrepp, sen e resten upp till veterinären och han själv :)

teddybaby
0

Hm, ok. Då tror jag att jag skippar kastrering. Jag vill nämligen minnas att jag har hört blåsljud ett par gånger förut. Jag är dock inte säker på det där med blåsljudet. Jag vet liksom inte om det är jag som är överdrivet orolig eller om han faktiskt har kneig andning. Jag ska nog ta honom till veterinären ändå för undersökning. Men jag är inte orolig för honom just nu eftersom att han är så pigg och glad och hans små egenheter har varierat sedan han var liten.

natha-mjau
1

Jag var jätte orolig innan jag bestämde mig för att kastrera min kanin.
Jag ringde runt till alla kliniker och rådfrågade och sedan bestämde mig för en.
Bokade tid för en hälsoundersökning hos deras bästa småsdjurs och operationsveterinär.
Jag fick fråga hur mycket jag ville och hon undersökte jumjum.
Allt var bra och sedan satte vi kastreringsdatumet.
på kastreringsdagen undersökte hon honom snabbt igen.

Och jag kan säga att jag var sjukt orolig men jag hade stort förtroende för veterinären och jag ångrar inte att jag gjorde det.

Är kaninen i bra hull, kondition och hälsa är risken väldigt liten att det hänmder någonting.

elinab
0

#4 Blåsljud hör du inte utan stereoskop, du tänker kanske på något annat :) Förstår att du är orolig inför kastrering. Det har jag också varit varje gång, men det är egentligen en ologisk rädsla. Hos en bra och erfaren vet är riskerna väldigt små. Som ovanstående tipsat, gör en ordentlig hälsokoll först om du tror att han inte är helt frisk. Att ha kaniner som är kompisar är underbart :)

[YukiOni]
0

#6 (Antar att du menar stetoskop?) Det ingår i själva undersökningen (håller på att utbilda mig till djursjukvårdare för att sedan fortsätta som veterinär)

Anna:)
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kastrerade mina kaniner Teddy och Charlie. gick supper bra. Glad

Jag var lite orolig först, för min kanin Teddy andas också Ganska haftigt.(bild på Teddy) Men jag var ju tvungen att göra det för att han skulle kunna bo ihop med sin Brorrsa. Jag Kunde kanppt såva natten innan kasteringen. För ville inte ge bort mina godingar till någon vätrinär. Men som sagt det gick jätte bra! Glad Men det finns alltid en risk under en sövning!

//AnnaGlad

// Anna, Teddy & Charlie! ♥♥

elinab
0

#7 haha ja det menar jag såklart. Skrev på telefonen som tydligen tycker stereoskop är ett vanligare ord…

[YukiOni]
0

#7 Haha, okej. Vem vet? Din telefon kanske vill att veterinärer ska jobba med 3-dimensionella bilder ist'llet för att lyssna på hjärta o lunger? XD 

… Kvällshumor, ursäkta ^^;