Hur mycket?
Jag har en kanin som är en korsning av rex och vädur,och jag undrar hur mycket pellets hhan ska a dagligen? ha fyller 1 år i februari
"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"
Hur stor är den? För vädurar finns ju i olika raser och storlekar :)
Mina kaniner får 0,5 dl (de väger runt 1,5-2,2 kg) och min bjkorsning på 6 kg för 3 dl pellets :)
Mycket hänger på kaninen, hur stor den är, hur mycket den rör sig, höet och mycket annat :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
1,5 dl till en dvärg på 1 kg låter väldigt mycket.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Mina dvvar får 0,5dl pellets (Stampe-pellets) om dagen, och dom motioneras regelbundet varje dag.
Väger han verkligen inte mer än 1 kg när han är 1 år gammal? Rexar väger ju en del och dvv väger ju inte 1 kg som vuxna heller?
men 1-1,5 dl låter mycket. Hö ska de äta mycket av :)
Jag her fräffat honom (kaninen) och han väger mer änn 1 kg ;)
Min lilla lejonhuvade väger 1 kg och jag vet att han väger minst dubbelt så mycket :)
#6 Misstänkte det, eftersom inga av de 2 raserna den har i sig, väger så lite :P
Sorry, skrev LITE fel…!
3#/4# han är en blandning av vädur och rex :P
men hur mycket ska jag då ge honom? :)
Kaninen på bilden ser ut och väga ungefär som min dvv på 2kilo, så mer än ett kilo väger den nog.
#8 Och jag frågade: Vilken vädur? För vädur är ingen ras, utan finns olika raser inom vädur :)
Du måste ta reda på hur stor han är (vikt), och sedan behöver man kolla hur mycket han rör på sig, vilket pellets man har osv :)
Inte mer än en halv deciliter. Kaniner ska äta sig mätta på HÖ, kraftfodret är en liten extratilldelning
.
Hur är han i hullet? Tjock, lagom eller smal. Min tjocka dvv på 2,0 kg får 0,5 dl, min underviktiga rex på 2,3 kg får idag 2 dl.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
10# jag vet inte vilken sorts vädur, hittade honom på blocket och där stog det att det var rex o vädurs blandning…
12# han är lagom, inte tjock men inte för smal =)
Är han lagom så skulle jag fortsätta ge honom så mycket.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Risken med attt ge så mycket pellets till en dvärgvädur-ish kanin är att de tillslut slutar äta hö, och då kan det verkligen gå åt skogen ganska fort. (livshotande åt skogen) Så även om han är bra i hullet på 1,5 dl skulle jag minska det radikalt. Har själv gett 1,5 dl till en dvärgvädur när jag var yngre… Det slutade tyvärr, som väntat, inte alls bra :(
Min 3kiloskanin är bra i hullet på 5 msk pellets (lite under 3% i fett) per dag, och määäängder av hö.
Jag håller till 100% med #15. Ge INTE för mycket pellets även om kaninen inte är fet (ännu). Pellets klarar de sig bra utan, hö är livsviktigt!!!
Hö är grundkosten, pellets tillskott. 1.5 dl pellets äter min Tyska jättescheck på ca 6-7 kg! Däremot äter han enorma mängder hö, och håller hullet bra.
Man skulle aldrig ge en häst 7 kg kraftfoder om dagen, det är typ det du gör med din kanin 
du ska ge honom 0.5dl pellets!! (jag ger edel och de funkar jätte bra, har även använt kanin & marsvin-pellets och det är oxå bra)
Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.
#18 Dt är inte säkert att 0,5 dl passar just till den kaninen, det får man kolla sig lite fram :)
#19 Nä det är sant. Men 1.5 dl behöver han garanterat inte, kan han inte hålla hullet på mindre så är något fel.
#20 Nej det har jag inte sagt att den behöver heller ^^,
Men man kan inte skriva att den ska ha det, då får man skriva bör :) ^^, Som jag skrev i #1, man får se till hur mycket kaninen rör på sig, storlek, vilket pellets man har, hur bra hö man har osv :)
ja ger mina dv 0,5dlpllets :)
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
#21 Instämmer.