Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1673 ggr
Ellster
0

Hur mycket?

Jag har en kanin som är en korsning av rex och vädur,och jag undrar hur mycket pellets hhan ska a dagligen? ha fyller 1 år i februari

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Fridaaaa
0

Hur stor är den? För vädurar finns ju i olika raser och storlekar :)

Mina kaniner får 0,5 dl (de väger runt 1,5-2,2 kg) och min bjkorsning på 6 kg för 3 dl pellets :)

Mycket hänger på kaninen, hur stor den är, hur mycket den rör sig, höet och mycket annat :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ellster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

han väger ca 1 kg, lite mer tror jag

i början så gav jag honom en dl, men det kändes att det behövdes mer, så n äter han ca 1 ½ dl

Det är en suddig bild, men hoppas du ka uppskatta hur tor han är nugefär! =)

Suskiv
4

1,5 dl till en dvärg på 1 kg låter väldigt mycket.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

juliafrojd
0

Mina dvvar får 0,5dl pellets (Stampe-pellets) om dagen, och dom motioneras regelbundet varje dag.

Fridaaaa
0

Väger han verkligen inte mer än 1 kg när han är 1 år gammal? Rexar väger ju en del och dvv väger ju inte 1 kg som vuxna heller?

men 1-1,5 dl låter mycket. Hö ska de äta mycket av :)

Elin_d
0

Jag her fräffat honom (kaninen) och han väger mer änn 1 kg ;)

Min lilla lejonhuvade väger 1 kg och jag vet att han väger minst dubbelt så mycket :)

Fridaaaa
0

#6 Misstänkte det, eftersom inga av de 2 raserna den har i sig, väger så lite :P

Ellster
0

Sorry, skrev LITE fel…!

3#/4# han är en blandning av vädur och rex :P

men hur mycket ska jag då ge honom? :)

juliafrojd
0

Kaninen på bilden ser ut och väga ungefär som min dvv på 2kilo, så mer än ett kilo väger den nog.

Fridaaaa
0

#8 Och jag frågade: Vilken vädur? För vädur är ingen ras, utan finns olika raser inom vädur :)

Du måste ta reda på hur stor han är (vikt), och sedan behöver man kolla hur mycket han rör på sig, vilket pellets man har osv :)

Katti
4

Inte mer än en halv deciliter. Kaniner ska äta sig mätta på , kraftfodret är en liten extratilldelning Cool.

Suskiv
0

Hur är han i hullet? Tjock, lagom eller smal. Min tjocka dvv på 2,0 kg får 0,5 dl, min underviktiga rex på 2,3 kg får idag 2 dl.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Ellster
0

10# jag vet inte vilken sorts vädur, hittade honom på blocket och där stog det att det var rex o vädurs blandning…Tungan ute

12# han är lagom, inte tjock men inte för smal =)

Viccan92
0

Är han lagom så skulle jag fortsätta ge honom så mycket.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

hobbymupp
5

Risken med attt ge så mycket pellets till en dvärgvädur-ish kanin är att de tillslut slutar äta hö, och då kan det verkligen gå åt skogen ganska fort. (livshotande åt skogen) Så även om han är bra i hullet på 1,5 dl skulle jag minska det radikalt. Har själv gett 1,5 dl till en dvärgvädur när jag var yngre… Det slutade tyvärr, som väntat, inte alls bra :(

Min 3kiloskanin är bra i hullet på 5 msk pellets (lite under 3% i fett) per dag, och määäängder av hö.

Katti
0

Jag håller till 100% med #15. Ge INTE för mycket pellets även om kaninen inte är fet (ännu). Pellets klarar de sig bra utan, hö är livsviktigt!!!

[Luppa]
1

Hö är grundkosten, pellets tillskott. 1.5 dl pellets äter min Tyska jättescheck på ca 6-7 kg! Däremot äter han enorma mängder hö, och håller hullet bra.
Man skulle aldrig ge en häst 7 kg kraftfoder om dagen, det är typ det du gör med din kanin Oskyldig

lovemysack
0

du ska ge honom 0.5dl pellets!! (jag ger edel och de funkar jätte bra, har även använt kanin & marsvin-pellets och det är oxå bra)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

#18 Dt är inte säkert att 0,5 dl passar just till den kaninen, det får man kolla sig lite fram :)

[Luppa]
1

#19 Nä det är sant. Men 1.5 dl behöver han garanterat inte, kan han inte hålla hullet på mindre så är något fel.

Fridaaaa
3

#20 Nej det har jag inte sagt att den behöver heller ^^,
Men man kan inte skriva att den ska ha det, då får man skriva bör :) ^^, Som jag skrev i #1, man får se till hur mycket kaninen rör på sig, storlek, vilket pellets man har, hur bra hö man har osv :)

JessicaOlin
0

ja ger mina dv 0,5dlpllets :)

Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙

Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶

[Luppa]
1

#21 Instämmer.