Hur länge?
Hur länge låter ni en kaninmammas bo vara kvar tills ni tömmer hela buren där ni fått bebisar? Alltså hur gamla är ungarna när ni tömmer buren helt och byter till nytt strö?
Jag brukar tömma ur hela buren när ungarna är 2 veckor, medan de ligger i boet så städar jag bara kring boet/bolådan (min hona föredrar att boa i ett hörn istället för bolådan).
Hälsningar Amanda och kaninerna
1# Fast nu var frågan hur gamla ungarna är när du tömmer buren HELT för första gången.
Oj, ursäkta.
Sent och allmänt trött i huvudet xD
Runt 1-2 veckor, beroende på 
Jag tömde nog inte buren helt förrens ungarna var kanske 5 veckor gamla. Tyckte inte att det behövdes innan. Luktade ingenting, såg i princip inget bajs etc. Men när ungarna var 11 dagar vet jag att jag rafsade runt i bolådan i jakt på en unge som försvunnit, men la dock tillbaka allt sen tuan att fylla på nytt strö..
3# Ingen fara, händer alla :)
4# Okej :)
Ungefär när ungarna är drygt 2-3 veckor gammla, brukar ändå försöka ha kvar själva boet och ta ut ungarna och boet och sedan tömma hela buren och sen stoppa tillbaka boet och ungarna.
När de var ett par dagar gamla. Min bolåda har golv så jag släppte ut mamma kanin och så rensade jag bort allt skit utanför bolådan och fyllde på med nytt spån och halm. Mammakanin blev glad för nu kunde hon använda ännu mer ren halm och täcka bolådan med. :-)
Eftersom hon ju satt mest i buren hela tiden så blev det ju snabbt skitigt. Bolådan gjordes rent när ungarna var ca 4 veckor. Då tömdes den och så fyllde jag på med ren halm. De hade kvar bolådan hela tinden. Bolådan är mamma kanins hus.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D