Har det fungerat?
Har nu tagit beslutet att kastrera min hane på 2 år, då han sedan 4 månaders ålder blivit väldigt revirbenägen och agressiv. Han luktar även väldigt starkt, antar att det är hormonerna som gör det?
Tänkte därför höra om det är någon som gjort likadant och märkt någon skillnad? :)
Jag kastrerade min kanin för att han blev "galen" och inte ville sluta jucka mot mitt ben. Han var som en frikking magnet och det blir jobbigt tillslut, speciellt innan kaffet på morgonen… (han är frigående i köket). Det beteendet har i princip helt upphört (det har hänt ca två gånger sedan dess och det är ett år sedan). Till min glädje har han även helt slutat att kissa och bajsa utanför toalådan dessutom (peppar, peppar), vilket kunde hända förut, speciellt i sängar och sådant.
En kanin som bodde hos oss ibland försökte spraya mig med kiss så fort jag kom i närheten. Han kastrerades därför vid fyra eller om det till och med var fem års ålder och se'n slutade han helt med sprayandet och blev hur trevlig som helst.
Ska kastrera min 7 månaders hane imorgon av exakt samma anledning! Extremt revir benägen och "kär" i mina fötter. Jag hoppas så för hans skull att allt går bra och att han lugnar sig för jag märker att han blir väldigt stressad av det. Skönt att läsa svaren här :-) Lycka till med din kanin!
Akkio var ju sån, nu är han lite mindre revirbenägen men man får inte peta i bajs eller i toan då blir han sur. Hans hanlukt har helt försvunnit, han är lika kelen som vanligt, lite mindre aktiv, han skvätter ingenting, han gillar inte andra kaniner i sin närhet dock.. dom ska man jucka på och visa dominans även som man inte har några kulor kvar säger han.
Men han "uppvaktar" fortfarande mig lite genom att springa runt men han brukar stoppa mitt i och bara vad tusan gör jag egentligen så springer han och gör annat
//Joanna