Minska "mat ivern"
När mina kaniner ska få mat så är dom ofta väldigt ivriga och idag råkade en av dom t.o.m. bita min kompis (kaninvan) när han skulle få mat… 
Vad kan man göra för att få kaninerna lugnare vid utfodringen?
Jag brukar hålla fast min kanin lite (så han kan komma lös om han verkligen försöker) och sedan när han är stilla och jag släppt ner matskålen så släpper jag honom. Eftersom han kunde hugga lite i fall han är ivrig
Först försökte jag lära honom att han ska sitta på sitthyllan för att få mat men det gick inte :/
//Joanna
Jag håller också i de som är lite för ivriga. Sen brukar jag alltid fylla på hö före pellets, då är det roade med det så jag kan ställa ner matskålen.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
jag har lärt mina att gå en liten bit bort när jag knäpper med fingret.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
Att ge hö före spelar ingen roll, dom vet att dom ska få pellets så dom ignorerar höet. Hur menar ni att ni håller i dom, hur liksom?
#3 Fast jag vill inte att dom ska gå utan att dom ska vara lugna och vänta typ… Eller vad menar du? Får dom inte komma tillbaka sen innan du knäpper igen?
Brukar också ge hö först.. Har bara en kanin som är sådär ivrig..
#5 Ja men det funkar inte…
Ge lite mat på golvet först som hen kan smaska på kanske fungerar och sen ställer du in matskålen när hen är upptagen att leta mat
//Joanna
#7 Han får alltid sin mat på burgolvet så han har nåt att göra… =)
Min pojkvän hade en ganska ivrig Belgisk jätte när det gällde just mat. Flera gånger så klappa hon till framtassarna på matskålen så all pellets flög ur 
Inget att bry sej om tycker jag =)
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#4 när ja knäpper går dom bara en liten bit bort, ungefär en decimeter elr så från matskålen o sen får dom börja äta när jag lagt i pelletsen i matskålen. Jag tycker att mina blev lite lugnare av de.
/Sofia
"Remember don´t do drugs kids, get high on Life."
- Bradley Will Simpson
#11 Okej, vi får se hur jag gör =)
Tack för tips? alla =)