Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 2271 ggr
whiteangel2
0

Burmåtten

Enligt jordbruksverkets regler måste en kanin på 3-5 kg ha en bur som är minst 60 cm hög och 60 cm bred. Varför är de vanliga kaninburna för inomhusbruk mindre än så? Kan man inte ha mellanstora och stora kaniner inomhus?

Tacksam för svar då jag till våren eventuellt vill skaffa två rexkaniner där vikten är på ca 4 kg hos en vuxen kanin. Jag vill kunna ha kanin inomhus och i bur då jag ej vill ha den i en hage inomhus.

Marre

AkaiTsuki
0

Min rex väger ca 2,7kg ganska liten för att vara rex men han har en bur på 120x60x60 (LxHxB)

Tro mig det finns att hitta sån bur, hur skulle jag annars få tag i en? Dock så köpte jag min begangnad som var då endast använd i 1 månad.

Buren är blå med grått galler men jag skulle nog inte sätta två rex i en 120 bur.

Det finns inneburar som är 100,120,140 och 160  vad jag har sett i längd

http://www.teddytassen.se/webbshop/kanin/kaninburarhus/inomhus/

Där finns det burar man kan ha inomhus, rekommenderar 140 minst om du ska ha 2 st rexkaniner

De flesta som har stora kaniner inomhus har dem lösa eller i hemmabygge ^^

//Joanna

whiteangel2
0

Längden är inga problem utan det är som sagt bredden och höjden vilket är svårt att hitta på blocket då den vanligaste höjden verkar vara 50-55 cm.

Marre

Hell
0

Min bur kommer ifrån Grizzly, mått på den är 150x73x63. Den är hög och bra, dock har jag dvärgvädurar i den. Här är en bild: http://kanin.ifokus.se/discussions/50d4d130d4ebea5b4e00c379-vart-kan-man-bestalla-stora-kaninburar?4d712496b9cb462141046e79-1#29

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Suskiv
0

Jag vet att 120x60x60 är godkänt för kaniner upp till 5 kg, men enligt mig är det för litet och jag tycker det är bra att de inneburar som är 120x60 sällan är 60 höga för då kan man inte lagligt ha större kaniner i de burarna.

Mina dvärgar på 1,1-2,0 bor på 120x60x55 resp 50/60 (snedtak). Det känns som gränsfall till dem. Mina rexar bor på 160x60x70 vilket ät mer lagom.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

whiteangel2
0

Jag tycker att det godkända måtten verkar okey men önskar främst att det vore lättare att köpa stora burar i djuraffären eftersom man då skulle slippa dyra frakkostnader som det blir om man måste köpa via nätet.

Marre

whiteangel2
0

Kan man ha en stor utomhusbur inomhus eller blir det för varmt för kaninerna?

Marre

Suskiv
0

Ja man kan ha utomhusburar inomhus om man vill.

[singoalla2]
0

Såg på en djuraffär att de fått in en rätt så stor innebur, största inneburen jag har sett som en djuraffär har haft,

spacesheep
1

Annars kan man ju faktiskt bygga egen innebur också, om man tycker att det är svårt att hitta en. Renovera en gammal garderob, ett skåp eller vad som - bara fantasin sätter gränserna! Och en utebur inomhus funkar finfint det med.

Jag rekommenderar dock verkligen att ha en rasthage/låta kaninen vara fri även inomhus. Att sitta i en bur hela dagarna, oavsett storlek blir väldigt understimulerande för en kanin. De är sociala djur som fungerar utmärkt frigående och lätt blir rumsrena Glad

Zabbio
0

Med de nya måtten ska de väl vara 80cm höga? :) Då ryker ALLA inneburar jag sett (har själv en 70x150cm som blir för låg)

Men du  kan bygga av kompostgaller tex som många gjort :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Suskiv
0

#11 Det är först vid 3,5 kg som man behöver 80 höga burar enligt nya förslaget.

Zabbio
0

#12 Ah, ok :) Mina ligger på 4-6kg.

Men TS hade väl 4kg kaniner?

whiteangel2
0

Toppen att det går utmärkt att ha utomhusbur inomhus också, då kan jag undersöka mått på dessa.

Kaninrasen jag vill ha väger upp till 4 kg om jag inte får tag på Rex i någon dvärgstorlek.

Då jag inte vill ha dem lösa hela tiden vill jag inte bygga som en Hage inomhus av kompostnät, dvs. jag vill ha kontroll över när djuren är utanför själva buren. Annars måste jag bygga en variant där något helt täcker golvet under så att inte kaninen kissar på golvet när jag ej är hemma, vätska som ligger kvar på golv kan riskera fuktskador.

Marre

Zabbio
0

#14 Min tanke med en sådan hage/bur skulle förståss   vara som permanent bur :)

Ang. golvet så är det ganska enkelt att fixa ihop en matta av sån där plast  man har som golv i kök och badrum. Vad heter det, linoleum? Vik upp och  fäst hörnen (gärna utanför kompostgallret och upp mot väggen på insidan) och täta med silicon.

Eller köp en OSB-skiva (120x240cm kostar ca 100-150kr), sätt trä lister runt för att få en kant, täta med silicon och måla med fuktbeständig färg. Sätt kompostgaller innanför listerna så att kaninen inte kommer åt att gnaga ner listen, och sätt gärna ett nät med mindre maskor länggst ner. Eller använd bottnen, bygg en bur från det och täck med putsnät istället. Fördelen med kompostgallar är bara att de blir lite stabila av sig självt, men det går likabra att  sätta upp reglar och fästa vanligt nät.

spacesheep
0

#14 Hur kommer det sig att du inte överväger att ha dina kaniner utomhus? Om du nu bor i en bostad som är så oanpassad för djur att du inte ens kan ha dem på golvet känns det ju inte direkt som den perfekta miljön.

Sedan är man väl inte direkt ifrån sina djur under en sådan tid att det blir fuktskador. Och som #15 förklarar är det lätt att skydda golvet.

AkaiTsuki
0

#14 Det finns "liten rex" :)

//Joanna

whiteangel2
0

Jag har inte bestämt mig för varken inne eller ute. Jag överväger båda alternativen. Funderar bara på hur man bäst skyddar golvet då golvet kanske kommer att vara helt nytt då jag inte skaffar kaniner förrän vi har flyttat och renoverat om det behövs.

Om det blir den bostadsrätten som vi ska titta på imorgon kan det bli svårt att ha kaninerna utomhus dock eftersom vi i så fall endast bara har en listen gräsplätt med en hög häck omkring delar av den.

Det vill säga, det är svårt att planera precis innan jag vet vart vi kommer att flytta, jag och min fästman som ska bli sambor.

Marre

Suskiv
0

#18 Jag har 7 kaniner stående på vår pyttelilla radhustomt  som är cia 7x7 meter. ;-)

Ja vi leter annat boende.

whiteangel2
0

Jag förstår vad du menar men vi kommer att vilja ha den lilla tomten till andra saker i så fall då vi egentligen hade velat ha större tomt för att kunna odla grönsaker och annat.

Marre