det blev mörka ungar
Den 29e fick nutella 7 st ungar varav en dog. Men undrar nu över deras färg.. Alla blev mörka, och blir mörkare för varje dag, två ser svarta ut. Pappan är vit blå ögd och har så i hela stamtavlan-alltså endast vit bö Mamman är viltgul och har så i hela stamtavlan-endast viltgul. Är det dolda anlag som kommit upp ? Är helt chockad då jag trodde de skulle bli viltgul wienertecknade!
Den vita blåögda är ju en färg under det vita och det gäller samtliga vita blåögda i stammen. Så båda bär helt enkelt på enfärgat och pappan bär troligen inte på gult.
Just när man parar med vit blåögt brukar jag alltid räkna med att den är viltgrå eller svart under det vita, om man inte vet sedan innan vad den kan tänkas vara (ex fått kull innan med icke vit bö och det gett vissa färger).
Han bär antagligen inte på gult. Som #1 så får man nog räkna mer enbart svarta och/eller viltgråa med eller utan wt när man inte vet någon annan färg än vit bö.
Okej, de va de jag misstänkte :) Då blir de svart/viltgtå wt då alla har en ljus fläck på huvudet. :)
För att få viltgul måste ena föräldern vara viltgul och den andra vara bärare till det? Svart är vad jag förstått dominant.
viltgrått är också dominerande då det är en utav grunfärgerna.
A Working Dog, Is A Happy Dog!!!
Medarbetare på Rexkanin & Weight Pull..!
#3: Svart räknas inte direkt som dominant, även om de är den mest "dominanta" av de enfärgade, eftersom det enda som krävs är två enfärgsanlag för att få svart. För att få viltgul krävs att en förälder är viltfärgad, antingen viltgul eller med gulanlag samt att partnern är gul eller bärare av det.
Här är en bild på dom, 1 hölls i handen så den fattas på bilden.
Vilken färg? får de? Ljusa på magen är dom.
#6 Viltgrå wienertecknade. - Ser det ut som.
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Håller med #7.
Vad söta dem är!!! Men varför har inte mamman ryckt nån päls? eller är de boet?
Förstår att du kanske är besviken på ungarnas färg, men ta en viltgul hane nästa gång, eller en wienertecknad, så kanske du får ljusa ungar som du önskade :D
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#9 Om det där hade varit boet så hade inte ungarna levt särskilt länge, de hade frusit ihjäl. 
Skulle tippa på att ts lade dem på burgolvet eller liknande när hon fotade.
#10 Ahaa tänkte mer plastbotten = Innebur = Inomhus 
Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur
#11 Sant. Men det brukar faktiskt inte hjälpa. Tom mitt i sommaren kan ungar frysa ihjäl om de hamnar utanför boet, de är så pass känsliga.