Lite burfrågor :)
Som rubriken avslöjar har jag lite frågor om burar, hemmagjorda uteburar.
1. Uteburar ska ju vara upphöjda så att inte kylan kan tränga in underifrån, men om man har en bur med två våningar, får man inte ha det på vintern då? Jag menar kaninen borde ju ändå kunna gå upp på övervåningen om det blir för kallt? Buren skulle stå på en altan, inte rakt på marken.
2. Hur högt upp skulle ni sätta en sitthylla för en dvärgkanin?
3. Och sen det här med isolerad bur eller inte, vissa säger att det kan bli fel.. kan någon snälla förklara om jag ska ha isolerat eller inte. dvs inte bara säga "så är det"
4. Vart har ni köpt/skulle köpa virke, spik m.m? Är nämnligen INTE en miljonär ;)
Tacksam för svar! :)
~Rabbits for Life~
1. Många har ju en vinterburar med trappor så kaninen kan välja om den vill vara i buren, eller i hagen på marken. Så så länge kaninen tillgång till upphöjd bur tror jag att det helt okej :)
2. Jag har ett hus som sitthylla till min hermelinhona. Skulle tro det är 2,5 dm högt. Burens takhöjd är 60 cm.
3. Mina burar är isolerade, men dom behöver inte vara det så länge buren är upphöjd från marken och kaninen har bomaterial (och 3 heltäckande sidor!).
4. Oj, mina burar jag och mina syskon haft sedan vi var små. Tror vi beställde den av en byggare. 2 fackaren gick på 700 kr, och den pappa byggde vet jag inte. Om du inte snålar och väljer ett bättre material har du en bur som varar i flera år framöver! :)
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
1. Jag hade en dubbelvåningsbur under sommaren, till hösten då det blev kallt så blev min ena kanin i buren sjuk, förkyld och antagligen lunginflammation. Dock envisades han med att ständigt vara där nere.. Nu är jag lite rädd för att använda buren igen och skulle definitivt inte göra det på hösten/vintern. Men det borde ju vara lite annorlunda på en altan då det inte blåser så mkt där. Min bur stod väldigt öppet och det blåste liksom rakt igenom. Se dock till att överdelen är väl skyddad från blåst så borde det nog gå bra!
2. Jag skulle nog sätta hyllan så att kaninen med bottenmaterial får plats att sitta normalt under hyllan, plus någon/några cm.
3. Jag har köpt en isolerad bur en gång och på något sätt lyckades mina kaniner bita sönder buren så att de kom åt isoleringen.. Men antagligen var buren dåligt byggd (detta var när jag avr liten så jag kommer inte ihåg). Iaf så tror jag inte att isolering behövs, dock kan man ju använda sig av spåntade (heter det så) brädor som man hakar i varandra så att det inte blir springor som det blåser emellan, eller plywood funkar också, det har vi till vår senaste bur.
4. byggmax, cheapy, jem å fix typ?
#2 Han kanske var känslig eller att du hade otur? Mina kaniner är i hagen då och då på vintern och då i snön.
Även haft andra kaniner som haft det så, ingen har blivit sjuk. Så din kanin kanske är extra känslg? Vissa är ju det :)
En bur ska ha 3 heltäckande sidor, men det behöver inte hagen ha.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Förutom de bra svar du fått tillägger jag ang. isolering att om du jämför med ditt hus/lägenhet. Skulle du byta ut ett fönster till exempel mot en gallerdörr så är det ju, trots isolering, kallt inne i huset tack vare det öppna fönstret, så isolering är onödigt.
Jag har isolerade hus till mina kaniner, och där är det samma effekt men eftersom ytan är liten kan kaninerna värma upp ytan själv och värmen reflekteras från väggarna tillbaka till kaninen, så på små ytor hjälper det men då pratar vi saker i storlek med transportburar till exempel :)
Isolerar man en kaninbur ska man inte ha t.ex vanlig isolering som man har i vanlgia hus
1. Ja fullt lagligt, det viktiga är som sagt att kaninen kan gå upp i en bur eller hus som är upphöjd för att den inte ska bli nerkyld av marken
2. ca 2,5 dm
3. Isolerat är helt onödigt. Ha dörren öppen en hel dag i ditt hem och se hur mycket isolering hjälper i det läget. Det viktiga är att det är tre täta väggar.
4. Vi köper på K-rauta. Visserligen lite dyrare än Byggmax, men K-rauta kan kapa redan på plats vilket underlättar transport och byggning.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Frida: Ja, jag vet.. Han hade nog bara otur, har alltid varit frisk annars.. Men jag blev ändå rädd att det ska hända igen, han var på vippen att stryka med första gången..
#7 Ja jag hade inte gjort det med just den kaninen igen :) Dumt att ta risk :)