Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 510 ggr
spacesheep
0

Funderingar kring kanin #2

Jag har sedan 1½ år tillbaka enbart haft en kanin, inomhus. Han är pigg, glad och njuter av livet. Till en början bodde vi helt utan andra djur, och han hade inga problem med det alls. Han föredrar att umgås med människor i första hand.

När vi flyttade hem till familjen började han dock vilja umgås allt mer med de andra djuren, framförallt grisen. Han verkar inte sakna dem när han inte är med dem, men jag är ändå orolig för att han kanske vill ha en djurkompis.

Nu ska han bli enda djuret igen, och jag funderar lite lätt på om man borde skaffa en andra kanin som sällskap till honom. Dock känner jag mig så tveksam, han blir lätt avundsjuk när andra får uppmärksamhet, och han trivs ju bra som ensam kanin med. Dessutom kommer han i sådant fall behöva kastreras.

Hur skulle ni resonera, borde jag överväga sällskap till honom eller ej? Är bara rädd att han känner sig mer ensam än vad han visar. Förvisso är han frigående och umgås med oss människor hela dagarna, men det kanske hade varit tid för en kompis trots allt..

fossingen
1

Du kan ju alltid skaffa en kompis, de är ju inte tvunga heller att bo i samma bur, de kan ju kanske bo i samma rum så de kan se och prata med varandra. Så brukar jag göra med mina kaniner. =)

spacesheep
0

Ja det är en bra idé! SkrattandeDock är ju min lilla frigående, så i sådant fall blir det att gränsa av lägenheten till dem båda. Så det ställer ju också kraven på att de verkligen måste trivas tillsammans, så att de kan gå ihop ^^

fossingen
0

Kan de gå ihop vore det ju toppenbra :D

Zabbio
0

Om han kastreras borde de väl kunna gå ihop i lägenheten, men  ha vars en bur/kryp in? Det är så kaniner bor i det vilda - egna hålor men delar på samma fält. :)

Bara spekulationer, jag har ingen erfarenhet.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

spacesheep
0

#4 Jo det är ju det som är tanken i sådant fall. Känns ju som den bästa lösningen  Glad

Är bara lite nojig över hur det ska gå om de inte kommer överens, känns dels orättvist om bara den ena kan vara frigående och ännu sämre om de båda tvingas sitta i burarna. Känns mer taskigt mot min nuvarande kanin än en tjänst..

Zabbio
0

#5 Förstår hur du menar.. Mina långöron har precis fått flytta in i en omgjord box i stallet (honorna ska bo där permanent medans hanen ska bo ute igen, men någon ungkanin som sällskap i buren bredvid) eftersom jag kände att uteburarna helt enkelt är för blöta. Allt är blött nu ute.. de har hus (som är torra förståss) men trots att jag täckt delar av buren med vaxduk så är större delen våt i spånen osv. Det kändes inte snällt helt enkelt. Annars var tanken att hane och honor skulle bo i de två uteburarna tills de nya långöronen kommer, så att alla har sällskap..

Men nu har de flyttat in i stallet och jag känner mig skittasking över att pojken får sitta i en liten 150x70cm bur i natt.. ska bygga en mellanvägg imorgon så att han får lite mer höjd och utrymme. Han lär ju få bo så i ett par månader sen.

Innan han får flytta ut till uteburen (1,5x3 meter) så ska den få ordentligt tak och väggar.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Storkebodas
0

Jag tror inte att han behöver någon kanin till sällskap. Du skriver om att han har mycket kontakt med människor, och det räcker gott. Det är klart att han tycker det är kul att hälsa på lite andra djur då och då, men det behöver inte betyda  att han vill ha sällskap av en annan kanin. Flört

Men om du känner att du vill ha en till kanin så skulle han ju säkert inte ha något emot sällskap. Fast isåfall skulle han ju behöva kastreras först.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus