"Kull-Frågor"
Har några "kullfrågor" som jag skulle vilja få svar på. :-) * När ungarna krupit ur boet och börjar smaka på mammans mat så ska man ju öka pelletsmängden, men hur mycket och hur "ofta"? * Hur gamla bör ungarna vara för att få vara med mamman ute i hagen? * När ska man sära på hanarna från honorna? * När man särat på hanarna från honorna måste hanarna vara i desperata burar eller kan hanarna vara tillsammans? De kommer säkert mer frågor sen.. ;)
Jag brukar ge ungefär det dubbla till hona med kull, och ser jag att hon blir lite tunn så får hon mer. När ungarna är ca 4-5 veckor brukar de börjat äta ganska mycket av maten så då behövs ofta mer än det dubbla :)
Mina ungar brukar få följa med så fort de går ut ur huset av sig själva och kan skutta runt lite.
Jag särar mina ungar från mamman vid 7veckor, så de får fullutveckla sitt immunförsvar en vecka innan de är leveransklara. Därefter skiljer jag könen vid 8 veckor och vid senast 10 veckor skiljer jag hanarna så de sitter en och en, och honorna skiljer jag en och en vid senast 12 veckor, för att undvika bråk.
*** När ungarna krupit ur boet och börjar smaka på mammans mat så ska man ju öka pelletsmängden, men hur mycket och hur "ofta"?
**Beror på honan: jag har inte ökat direkt mycket precis när de börjat smaka, för de äter ju inte så mycket då :)
*** Hur gamla bör ungarna vara för att få vara med mamman ute i hagen?
**Minst 4 veckor kör jag på
*** När ska man sära på hanarna från honorna?
**Ungarna säras ju från mamman från 6-7 veckors ålder, så vid den åldern. Och sedan från ev honsyskon vid 8-9 veckors ålder, inte senare :)
*** När man särat på hanarna från honorna måste hanarna vara i desperata burar eller kan hanarna vara tillsammans?
**Jag hade haft separata burar från 8-9 veckors ålder, eftersom hanar kan bli könsmogna från 3 månaders ålder = risk för slagsmål.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
* När ungarna krupit ur boet och börjar smaka på mammans mat så ska man ju öka pelletsmängden, men hur mycket och hur "ofta"?
Svar: Iomd dom små äter bara så kan man öka mellan vecka 3-4
* Hur gamla bör ungarna vara för att få vara med mamman ute i hagen?
Svar: mellan vecka 4-6 beronde hur snabbväxande dom är
* När ska man sära på hanarna från honorna?
Svar: Hanarna blir ju könsmogna tidigt så ja rekomenderar 8-10 veckor gammla
* När man särat på hanarna från honorna måste hanarna vara i desperata burar eller kan hanarna vara tillsammans?
Svar: har du dom i samma bur och dom blir könsmogna så är de stor risk att de blir bråk/slagsmål mellan dom
MVH jessica med silverekenskaniner.weebly.com
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Tack för alla svar!