Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2197 ggr
Suskiv
15

Pruta.

Alltså hur tänkter folk egentligen?

Jag har två kaninungar kvar i min kull och annonsen ligger kvar ute på blocket, men har halkat ner en bit. Det syns med andra ord att den legat ute ett tag. Jag ska förnya den snart.

Iaf så säljer jag mina ungar för 200 kr styck och så finns det möjlighet att köpa en bur för 300 kr. Så 500 kr för allt. Det är ju småpengar.

Igår fick jag ett samtal från en kvinna som tyckte hon skulle få buren på köpet om hon köpte kaninen. Hennes dotter hade ju tjatat och sparat i två veckor för att få en kanin. När jag vägrade så blev hon skitsur.

Hur kan man pruta på småpengar och har man inte råd med med att lägga 500 kr på inköpet, hur ska man då ha råd med veterinärvård om det skulle behövas.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Mannez
1

Alltså hur tänker folk egentligen? 500 är ju småpengar! Jag köper ibland kaniner för 450 - det är ju inte alls mycket!

Kan man inte betala 500:- för en kanin så ska man inte ha det heller, för då har man nog knappats råd med alla foderkostnader, utrustning och eventuella vetrinärkostnader.

Hälsningar Amanda och kaninerna

Fridaaaa
1

Håller med dig. Har man inte råd att köpa bra bur till sin kanin, så hur har man då råd med bra mat, veterinär ect.

Bra att du inte sålde, tror det hade blivit mer ett "inpulsköp" från deras sida pga dotterns tjat :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[RC1393]
0

Håller med, inte riktigt klokt hur folk tänker ibland -.-

devilsdaughter
0

Just detta tycker jag också är sjukt.. Att vilja få en bur på köpet och sen bli sur när man inte får det, Konstigt beteende..

Jag har egentligen alltid varit av åsikten att man aldrig ska pruta på djur, känns lite som att man nedvärderar djurets värde då..

Men när jag var och köpte två kaniner för ett tag sedan så var meningen egentligen bara att jag skulle köpa en kanin (och detta var ganska dyra kaniner), men fastnade totalt för 2 st. Då funderade jag på om jag skulle pruta enhundralapp om jag tog båda så att det blev 1000 jämnt.. Men hann inte det då uppfödaren prutade ner det 300 åt mig, så jag fick båda för 800 :) Jätteglad blev jag iaf :)

Men det finns gränser för vad som är OK!

[Luppa]
2

Jag hatar när folk försöker pruta på djur!
De kan ju försöka få bur + 2 kaniner för under 500:- på djuraffären…

fossingen
0

#0 Det är ett impulsköp indeed. Vad jag kan tänka mig är att om man köper mer än 1 kanin att man kan göra upp om ett paketpris, men annars tycker jag inte man ska pruta.

spacesheep
4

Jag brukar resonera tvärtom… Sist jag köpte kanin ville uppfödaren enbart ha 200 för honom. Tror jag gav 300, av den simpla anledningen att jag fann honom mycket mer värd än så. Med tanke på den tid, foder och hushållning uppfödarna faktiskt lagt ner på djuren så känns det otroligt dumt att ens få tanken att pruta! Vet att många knappt tar ut kostnaden för detta i priset, och att kaninbranschen knappast ger några miljoner…

fossingen
3

#7 Det var bra gjort av dig. Jag har också gjort så några gånger.

Peak303
0

Var en som försökte göra de på en kaninunge jag hade tillsalu för 175kr sommaren 2010. Jag förstår mig inte på folk som prutar på levande varelser. Det är ju ett liv inte ett föremål som man sedan bara lägger på hyllan lixom.. >.<

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

spacesheep
0

Det jag stör mig mest på är att det är mycket mindre prutande på t.ex. rashundar, eftersom att en rashund har ett visst "värde". Det finns inte på kaniner alls tydligen… Tänk bara på alla underbara dagar med den kaninen, hur lite den kostar då.

fossingen
1

Jag kommer ihåg en gång för många år sedan när jag var yngre och sålde en kull för ynka 200 kr per kanin, pappan till barnet försökte pruta på en kaninunge. Såklart gillade jag inte läget överhuvudtaget om att pruta alls. 200 kronor är i princip inte mycket pengar för en kanin.

På den tiden minns jag att många ville köpa kaninungar som ormmat till sina ormar, har dock aldrig sålt som ormmat. Tur att tiderna ändras , pjuh :D

Jag gav 400 kronor nyligen för min 7 månaders Lejonhuvade dvv. Jag fick inte med någonting med djuret, men jag tycker inte det var dyrt. Synd att de flesta betalar mer för ungar än äldre djur.. Det finns så många rara djur där ute. Jag är lite mer för att köpa lite äldre djur än just ungar, gillar även omplacerade djur :)

Suskiv
0

Kaninpriser är skrämmande låga. Jag har köpt mina utställningsdjur för 350 resp 450 kr. Det är verkligen inga pengar alls. Min rextjej (utan stamtavla) köpte jag för 500 kr inkl en stor tvåfackare.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Frosstis
1

Hela 2 veckor..

Lina R
0

Nog kan jag pruta om jag anser att priset är högt i förhållande till kaninen, men då handlar det om från 600kr till 500kr exempelvis. Sen så har jag gett bud uppåt också, hade ett stående bud på 1500kr på en kanin som ägaren ett år senare sålde till mig för 500kr…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

[_hsleiufhbtv]
0

Undrar vad hon sagt om mina nuvarande ungar som kostar 600:-/st Flört

[singoalla2]
0

Jag tycker det är ganska irriterande med prutare, men har dock fördet mesta bara varit med om prutare när vi haft hundvalpar, det vanligaste jag hört som någon sagt till mig är att deras bilar har gått sönder och att det kommer kosta att fixa den så då vill dom alltid såklart ha valpen billigare, våran sista kull med valpar förra året sålde vi ju rätt så billigt 7000 kr och vi gick ner till 6500 kr, men ändå är det folk som ville pruta ner priset ännu mer, flera personer som mailat och ringt och sagt nästan samma sak, " Bilen har gått sönder, så vi kan inte betala fullt pris, vi kan bara betala halva summan"….

Den andra mest vanligaste kommentaren jag fått höra av hundintresserad är att dom har så dålig med pengar men vill ha en valp, så då vill dom dela upp priset i flera omgångar… Om man ska skaffa sig ett djur så kan man ju inte ha dåligt med pengar o sedan om djuret blir sjukt elller skadad hur ska de då gå med veterinärkostnader osv.,osv…

Ellster
0

Håller med alla!

Man ska inte pruta ned ett djur om det kostar t.ex 300, det är ingen ide! Försök då istället at åka till en djuraffär där de kostar ca 450 och pruta ned  det.

Om man försöker pruta på låga priser, så kommer man ju (som sagt tidigare i tråden…) inte ha råd med ev. veterinärs kostnader och foder kostnaderna som tillkommer!

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Fridaaaa
2

#17 Tycker personligen inte man ska pruta på djur överhuvudtaget, oavsett pris :)

[singoalla2]
0

Javisst att kanske försöka pruta på en tv eller möbler eller liknande grejer kan väll vara okej, men att pruta på en levande varelse det tycker dock jag inte är helt riktigt okej, har varit med om impulsköpare o det är bara dom som har fått pruta ner priset och de har alltid kommit tillbaka med djuret, så uppskattar inte så kallade "Prut-köpare"…

Jag gillar inte heller när barn under 16 år ringer på vare sig det är kaniner eller hundar o när man ber att få prata med förälder så säger dom att det är okej men sedan får man höra när man ringer till föräldern och de vet inte ens om att barnet ringt på djuret, de är något jag absolut inte gillar…

Fridaaaa
0

#19 Fast en som är 14-15 år kan ju vara mer ansvarsfull, kunnig osv än en som är 16-18 år :)

[singoalla2]
0

#20: Nej nu menar jag inte att de inte är ansvarsfulla, men dock så är det inte så bra om de inte frågar sina föräldrar först så de bestämmer med mig att de ska köpa en kaninunge och sedan får man höra av mamman eller pappan att de inte har fått veta något av dottern och de inte vill ha någon kanin Glad , de var det jag menade.

Jag minns när jag var mindre i runt 12 års åldern då ville jag ha en Belgisk jättekanin av en uppfödare, men uppfödaren ville inte sälja till mig för att hon tyckte att jag var för liten och att jag inte skulle klara av en så stor kanin, men då fick jag köpa av en annan uppfödare och hon brydde sig inte Glad

Fridaaaa
0

#21 Men det är ju samma sak med en 16 åring som en 14 åring då med att fråga föräldrarna när man bor hemma? ;)
Jag är noga med att kolla hemmet först,oavsett ålder och bor man hemma, oavsett ålder, så ska föräldrarna eller den man bor hos tillåta det :)

Lina R
0

Nja skillnad är att den ena är straffmyndig och den andra inte…

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#23 Det är du ju när du är 15 med, då kan man ju sätta ålder på 15 år? :P

skuttis88
0

Håller med =) Man måste ju kunna betala så lite för bur och kanin. Sen kostar ju mat och allt det mycket mer under den tiden man har kaninen. När vi köpte 1 kanin med alla tillbehör så kostade det nog uppåt 2000kr så 500kr är ju inte dyrt? Och vi har 2 kaniner =)

MVH Celina

[singoalla2]
0

Ja om man bor hemma så ska man ju alltid fråga resten av familjen först innan man bestämmer med uppfödare eller djuraffär att man ska ha just de djuret. 

Men jag är välldigt mån om vars mina djur hamnar, säljer inte till vem som helst bara för att få iväg djuret, nej då väntar man hellre tills man hittar någon som erbjuder det bästa hemmet och har råd att köpa fullt pris.

[YukiOni]
2

500 e ju skit o ingenting i kaninväg ._.
Ursäkta språket, men jag tycker verkligen inte att 500 e mycket.
Sen impulsköp - japp. (Tjatat i några veckor, hell naw! Fick tjata i 5 år innan mina föräldrar gick med på en kanin som jag hade i 7 år, tills hon dog av ålder ;-; )

Tycker fortfarande att kaniner e underskattade djur.
Klart, en kanin utan märkning/samtavla/härstamning burkar jag sälja för 200-300 beroende på kön/ålder.
Men stamtavla + tatuering = 500 (vad tatueringen kostar) + 100-200 beroende på kön/färg/teckning/ålder.

Det e ju pinsamt när någon försöker pruta ner priset på ett djur som redan ligger lågt. Visst, man blir inte rik av att föda upp kaniner, men kom igen? Vi måste ju ha lite till de ju som bor hos oss permanent? Även om det bara rör sig om någon hundralapp?

Köpte en lejonhuvad hona, 9 veckor - tatuerad o klar, för 750. Tyckte jag va billigt då jag ville få in lite nytt blod till sv/gul japantecknade.

Fast gör helst som #0 om man ie får sålt kaninen - behåll den o låt rätt ägar komma. Vill ALDRIG se mina djur hamna på blocket p.g.a. impulsköp. Då får dem hellre stanna hemma.

marty94
1

Haha jadu det är många som är så,
Fick ett samtal på en kanin jag skulle omplacera för 200kr.
Personen var så envis och ville ha kaninen för 50kr.
Jag vägrade, som du säger det är små pengar.
Jag känner att kan man inte lägga den lilla summan på en kanin så ska man inte ha kanin och så är det.