Tips på burar
Jag vill eventuellt skaffa två kaniner med rexpäls till våren/sommaren eller året efter beroende på när jag flyttar och blir sambo.
Jag har inte bestämt mig för om jag i så fall ska ha kaninerna inomhus eller utomhus men jag skulle vilja ha tips? på enkla burar som man bygga själv. OBS! Enkla tack, då jag ej är någon snickare.
Tar gärna även emot tips? på var jag kan köpa materialet till bygget.
Marre
Mitt första tips? är att se till att kaninerna väger under 2,5kg. Detta för att klara minimimåtten på höjd/kortsida.
Den enklaste fackburen byggs av 1 spånskiva. Varför spånskiva? Snyggt, och billigt. Det krävs dock att du använder fog längs med insidan, målar ordentligt i en lack- eller oljefärg, och sandpapprar och spacklar "framsidan" innan du målar den också.
För 1 fack behöver du:
1 spånskiva 120cmx244cm, minst 16mm tjock
1 planka, 120cm lång och ca 10cm hög
Valfritt material till burdörren, jag använder 2x4,5cms virke
Fyrkantsnät från Jula
4 gångjärn
1 hasp/dörrstängare
Utomhusfog
Sandpapper
Spackel
Lackfärg
(Kostnad ca 200kr/bur, beroende på var du köper grejerna)
Spånskivan delas i fyra lika stora bitar, dvs sågas på mitten, och längs med. Sen delar du den fjärde biten en gång till med 2cm spill så att du får:
3 bitar 122x60cm (tak, botten, baksida)
2 bitar 60x60cm (sidor)
Sen skruvar du ihop dom till en låda! Plankan fäster du på "insidan", även dörrarna.
Här är en bild på när jag gör en 4-fackare enligt samma princip, här kan du se vad jag menar med hur plankan ska sättas:
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Enormt stora. FÖR stora. Spånskiva väger bly. Kommer aldrig bygga en 4-fackare i spånskiva igen ^^. Däremot så kommer jag bygga mina nya burar enligt samma princip, som 1-fackare.
Och just det, spånskiva är bara till för inomhusburar! Ska du bygga utomhusbur är plywood eller "lagårdsplyfa" ett bättre material.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag vill helst ha dvärgkaniner med rexpäls så att kaninerna inte är så stora. Det kommer dock att få bli de rekaninerna som jag kan få tag på när det är dags.
Marre
#4 Dvv rex eller hermelin rex då :)
eller liten rex.
Jag har dvv rex och de är underbara :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.