Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 672 ggr
skuttis88
0

Sjukdomar?

Jag vet att kaniner kan få sjukdomar och så men hur stor är risken för det egentligen? Jag vill kunna gå i skogen med min kanin utan att behöva oroa mig för att den ska bli sjuk och dö. Vad finns det för sjukdomar här i Sverigen och hur farliga är de? Kan jag inte gå på en skogsväg med en kanin som inte är vaccinerad?

Vi bor i ett område där husen står i en cirkel och i mitten finns en park med lite stenar och träd. Dit brukar vi gå men det blir ju lite tråkigt. Jag har också gått till ett vattentorn som är ganska gammalt med en trappa på. Det är inte alls högt så vi brukar gå upp där men jag oroar mig hela tiden för att han ska bli sjuk…

MVH Celina

Mannez
0

Finns det mycket harar, vildkaniner och rabbisar i det området som du bor?

Hälsningar Amanda och kaninerna

[RC1393]
0

Senaste jag vet är att RVHD spritt sig till stockholm-mälardalen, så i närheten/söder om tycker jag definitivt att man ska vaccinera. RVHD har i princip alltid dödlig utgång och kaninen dör i kraftiga kramper inom ett par dagar efter att den smittats.

Finns mycket vildkaniner i områder tycker jag du ska vaccinera mot kaninpest också. Det dör kaniner av mindre ofta, men för att bespara kaninen lidandet som sjukdomen innebär skulle jag göra det. Kaninpest är som en allvarlig förkylning som måste behandlas med pencillin om jag förstått det rätt (bor i ett smittofritt område, så jag har inte bergkoll på pest, men gulsot har jag koll på eftersom jag är mer rädd för det ^^)

skuttis88
0

#1-2 Nej, jag har inte sett så många kaniner här omkring men jag bor nästan på landet och det går bara en väg upp hit. Det borde ju vara mycket djur p.g.a. att vi nästan bor i skogen.

MVH Celina