Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 290 ggr
skuttis88
0

Selträning

Hej!

Jag har nyss börjat selträna min hona. Hon är ca. 1,5 år men innan försökte vi få henne att bli kompis med en annan kanin. Men jag började igår med att ha henne i hagen med sele på. Vi har varit utte innan men hon blir helt galen. Så fort man  går efter henne så börjar hon springa runt i cirklar och åt olika håll. Och om man drar det minsta i kopplet så får hon också panik. Ska jag fortsätta med hagen ett tag eller hur ska jag göra?

Och hon har dessutom blivit en helt annan kanin sen igår. Innan ville hon inte bli lyft, hon högg och morrade. Nu ska hon inget annat. Innan kunde man ta in henne från hagen men nu vill hon det. Hon ska inget annat än att kela. Konstigt men bra! =)

MVH Celina

Fridaaaa
0

Min Smilla var så ett tag, då lät jag henne skutta i Hage istället, utan sele osv. Testade igen efter några månader och då gick det bättre.

Alla kaniner klarar helt enkelt inte av att gå i sele, utan blir stressade osv,

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

#1 Tack för snabbt svar! Men det här med beteendet då? Hur kan det har ändrats så snabbt? Innan var hon typ den suraste kaninen i världen och nu vill hon bara kela. Det kan ha något att göra med den andra kaninen. I höstas och vintras så har de varit osams. De satt aldrig och myste men nu helt plötsligt har de börjat igen. Och då blev hon mycket snällare. Hon kanske saknade sin kompis?

MVH Celina

Fridaaaa
0

#2 De kan ändra på sig, Smilla var sur och har nfsat/bitit min sambo 2 gånger och nu vips så morrar hon inte och är mer social :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.