Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 971 ggr
Hell
0

Pellets (orolig)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För kort version läs finstilta

Som några vet har jag en kanin som heter Hugo som har känslig mage. Det har varit några gånger som han har fått stasis, och en gång som han fick allvarlig förstoppning och nästan inte klarade sig.

Vi märker väldigt tydligt på honom när något är fel, och då har han fått lite critical och piggnar till. Men nu har han börjat fälla och det hade jag missat. Hittade ett "pärlhalsband" i buren som såg ganska illa ut. Idag satt han lealös och ville inte vara med längre, så jag tvingade i honom lite critical, ingen förändring. Köpte en annanas och trugade med, ville inte ha så jag mosade till saft och gav honom i spruta.

Han piggnade då till och började äta lite persilja, och nu mumsar han hö som bara den. Han har även druckit vatten.

Min fråga är:

Han hoppar omkring och "letar" efter sina pellets. De får cuni complete men eftersom att hans mage inte var helt okej ser jag helst att han äter hö. Men cuni är ju ganska bra mat, så jag undrar om någon vet om det vore okej att ge? Det är ju bra att han äter, men har han magproblem kanske det är bäst att han bara äter hö?

På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr

Linda1977
0

En sådan känslig mage kanske mår bäst av enbart hö, men vill du ge han en liten mängd mat så sprid ut den i buren så han får röra på sig och jobba för maten.

lovemysack
0

Du kan ju testa att ge honon hö i en vecka sen ger du honom pellets en dag och om han blir sämmre kan du testa en annan pellets! :) Edel är bra!! :) Kanin & Marsvin oxå!! :)

//Moa

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Hell
0

#1 Jag funderade på att lägga den i en aktivitetsboll med minsta öppningen, så får han ränna runt ordentligt för att få nåt. Men han mumsar hur mycket hö som helst och dricker vatten, så det får vara senare isåfall. Den andra kaninen får sin mat separat så länge.

#2 Tack! :)

tussen12
0

Edel eller kanin och marsvin skulle jag inte rekomendera till en kanin med känslig mage, selective skulle kanske vara något om du inte redan har prövat det ;) men cuni är ett väldigt bra foder(:

//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!

Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story 

fossingen
0

Vissa kaniner är känsliga mot vissa foder, har du gett Cuni complete länge eller har du gjort något drastigt byte av fodret? Förstoppning beror på för lite fibrer, ger du möjligen för mycket torrfoder och för lite hö, eller lite halvkasst hö?

Har en kanin en sådan känslig och trögmage så skulle jag nog rekommendera att skita i att ge pellet överhuvudtaget och endast ge hö och örter tills det blir bättre. Ge också lite vitamintillskott B12, immunförsvaret sänks på kaniner som har vitaminbrist också.

Fiba first innehåller 30% fibrer, om du ska fortsätta ge pellets under perioden rekommenderar jag att du ger några stänger fiba.

Hell
0

#5 Han har haft problem med magen sen jag fick honom vid ett års ålder. Han får väldigt bra hö och cuni får han väldigt lite av just för att han har problem med magen. Hade honom på hödiet en längre period men han hade inte riktigt någon energi då.

I nuläget får han bara hö och persilja, så det kommer jag att ha honom på en vecka i alla fall. Sen kanske lite cuni igen. Men han brukar få en matsked om dagen ungefär, så det är inte mycket.

Får kolla upp Fiba också, vill gärna ha något mer än hö att ge honom för energins skull. Det är bara under fällperioder det har varit ett problem nu, annars har hans mage fungerat jättebra på cuni. Kanske hoppa att mata med pellets när han fäller och bara ge hö och persilja då?

fossingen
0

#6 Hur gammal är han nu? Är pälsen glansig eller känns den dassig?

Persilja är ju ganska bra, har du torkade maskrosor du kan ge åt honom, brukar vara bra med energi i det.

Fiba first finns på vissa djurbutiker och har högt på fibrer, fast torkade maskrosor brukar också finnas att köpa på vissa djurbutiker. Låter som han dels behöver högre energi. B vitamin kan vara ett plus att ge honom nu eftersom han verkar ha lite lägre immunförsvar plus att han fäller. Finns djurbutiker som säljer B vitamin, du får läsa på flaskan så att det också innehåller just B12 också då det är rikligt bra att ge också, stor rekommendation eftersom han verkar ha brist på vitamin.

Hell
0

Han fyller 2 i maj, och jag har väl haft honom i snart ett år.

Torkade maskrosor har jag inte, får leta efter det i djuraffären när de öppnar igen. Vitaminer har de också, får kika så det är B12 i det.

Han är ju inte jättevacker i pälsen, men han har ju börjat fälla. Men glansig är den, inte matt.