Veterinärvård
Som många här kanske kommer ihåg så hittade jag ju en kanin för några månader sedan.. Nu har poilisen varit i kontakt med mig igen och eftersom ingen ägare hört av sig är han nu min på riktigt. Adoptionspappren är klara så att säga ;)
Har nu börjat fundera över det här med vaccination och försäkring osv.
Jag är ju egentligen kattmänniska så för mig är det naturligt och en självklarhet att katterna ska vara försäkrade, vaccinerade, kastrerade (om dom inte ska gå i avel), ID-märkta och få regelbundna hälsocheckar hos veterinär.
Hur är det för kanier?
Är era kaniner försäkrade? Vilket bolag?
Vaccinerade? Hur ofta? Mot vad?
ID-märkta? Vilka alternativ finns?
Kasterar ni era kaniner även om dom inte uppvisar ett stressigt beteende som fertila? (Min är en okastrerad hane som är hur lugn som helst).
Jag har en av mina (den andra hann bli sjuk innan och då är det knepigare att försäkra) hos Agria. Tror det kostar ungefär 345:- på ett år, och då gäller 700 + 25% av beloppet. Jag har inte behövt använda det än, men har hört om andra som har samma och är nöjda. 700+ kommer du lätt upp i ifall det är nåt mer än en vanlig undersökning, och de går ju inte på försäkring iaf. ;)
Vaccination beror lite på vart du bor, dvs hur långt söder i landet du bor.
Kastrera skulle jag nog bara göra på en hankanin om det var ett problem. På tex en honkanin ökar ju risken för cancer i livmoder osv om man inte kastrerar, men vet inte hur det är med hanar.
Hoppas du fick lite hjälp iaf. :) Bra att du tar hand om honom!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Mina är inte försäkrade, jag lägger undan en slant i månaden i fall någon olycka skulle ske.
Mina är heller inte vaccinerade eftersom jag bor så långt upp i landet att RVHD och kaninpest inte hittat mig än^^
Enda ID-märkningen man kan göra så vitt jag vet är chip, men ingen kollar dessvärre om en kanin har chip i princip. Öronmärkning tror jag bara gäller för de som har uppfödarnummer, om det inte går att göra som med katter att de får ett random tillgängligt nummer. Har ingen koll faktiskt då mina bara är uppfödarmärkta så att säga.
Jag har inte mina kastrerade, dels för att jag har uppfödning och dels för att jag inte haft några problem med fertila djur. Jag har kastrerat en gång, men det var för att den kaninen var duktig på att rymma, hur jag än gjorde smet han ^^
Var det den otterfärgade kaninen? :)
Mina är inte inte vaccinerade eller försäkrade. Jag har buffert istället.
Men har man bara 1 kanin kan man ju lätt försäkra. kostar 30-40kr/månad :)
Man brukar inte id-märka kaniner. Kaniner med stamtavla har öronmärkning eller ring. :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur långt söderut måste man bo för att behöva vaccinera? ;O Jag bor strax ovanför Uppsala!
Ska ta och fixa försäkring på honom i alla fall :) Får bli hos Agria, samma som katterna.
och jajamän, #3 det är den otterfärgade :) Fula ankungen som först var brun och tuffsig men som visade sig ha en riktigt vacker svart kostym gömd där under istället! :D
#5 Jag bor i Blekinge och jag vaccinerar inte, bor alltså långt ner i söder 
Men har aldrig mina kaniner mer än till 99% hemma. Plus att här är inga vildkaniner osv på tomten som kan smitta ect heller.
Haft kanin sedan jag föddes stort sätt, alltså 22 år, aldrig vaccinerat.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5 Då tror jag att det är lugnt. :) Om du inte ser vildkaniner som springer omkring i närheten.
Vad fin han är!
På hillevill.wordpress.com hittar du fina bilder och roliga äventyr
Min kanin var försäkrad av förra ägaren men valde att avbryta den när jag tog över henne. Sparar alltid pengar varje månad istället :)
Jag har en rex kanin som är försäkrad i Sveland, kostar 30:- / månaden.
Vad jag förstått är det den bästa försäkringen för smådjur då de flesta blivit missnöjda med agria. Kollade runt mycket och forskade innan jag tecknade försäkring.
Eftersom kaninen är renrasig är han öronmärkt, inget chip eller så eftersom han är inomhus.
Och inte vaccinerad för de finns inga sjukdomar där jag bor :)
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_