Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 4802 ggr
[TeamGolden]
12

Naturnära

Detta är absolut inte en pik till någon, utan min personliga åsikt.

Jag tycker att kaniner ska få vara kaniner. och vad är en kanin då? Är jag en sån där extremist nu som tycker att alla kaniner ska få bo i hålor i skogen, ja släpp alla lösa? Nej. Så det kan ni räkna bort direkt. 
Men jag tycker det finns nån typ av ''gräns''.  
Det är nästan alltid bara tjafs eller ja ''diskussioner'' om hur kaniner ska ha det, det ska vara det bästa höet, och halmet ska vara det absolut bästa, helst ska du inte ha kanin om du inte kan ge din kanin det allra bästa, som är självutnämt av någon som anser sig vara foderkunnig.

Och nu ska jag faktiskt vara det många kallar ''fördomsfull'' men jag vill lägga in då, hur har innekaniner det då? Jag står för min personliga åsikt, jag tycker synd om innekaniner. Hur bra de än har det, det bästa höet osv, ni kanske är best friends för att ni bor tillsammans varje dag, kanske bor din kanin lös i din lgh? Och som yngre var jag avunsjuk på personer som hade en sån tight relation med sin kanin, de bodde ju i samma rum, osv så de blev ju liksom bundisar. 
Men är det allt? Ställde jag mig frågan som äldre. Jag ska nu stå upp för min åsikt. Kaniner ska bo ute. Det är enligt mig en 'naturlag' som borde vara självklart. 
Men självklart kan inte alla ha utekaniner. Och alla kan ju inte över en natt sätta ut sina kaniner i uteburar bara för det. Men jag tycker att om det är nånting folk ska rikta in sig på så är det Hur lyckliga är innekaniner i grunden? Jag bryr mig faktiskt inte om detta allt fodertjat hit och dit. Det viktigaste är att kaninerna får ha det rejält och **Kärlek.
**Nu vill jag även också direkt innan någon reser ragg påpeka att jag inte tycker att det bara är utekaniner som får Kärlek. Nej. Utan jag menar på att en Kanin är en Kanin. 

Och oj, nu ska denna lilla person ta sina egna kaniner som exempel, vad händer nu, menar jag på att jag anser mig själv vara den som har rätt? Även här nej, utan jag tar dem som ett lätt exempel på Utekaniner.

Mina kaniner bor i ett Kaninhus, eller ja. Simpelt sagt en gammal svinstia vi hade till vår minigris för många år sedan. Den är nu ombyggt och kaninanpassad.

På bilden ser ni min hona Athena som precis hoppat in i deras ombyggda hus efter en tur i hagen ska ha till en grej jag håller på att skriva ^^

Jag tror att många har möjlighet att välja, ska jag skaffa innekanin eller utekanin? Det är den punkten jag vill pricka. 
Jag kunde välja om jag ville ha innekaniner eller utekaniner, det tror jag många andra också kunnat välja mellan, men då tagit innekanin eftersom det låter så gosigt och varmt, tryggt och bättre.

MEN, Det var där jag lyckades övertala mig själv till att ''Det är klart de ska bo ute om jag har möjligheten att ge dem det'' För det är ju, handen på hjärtat bättre än att låta dem bo inne, det är ju trots allt, hur tama vi än gjort dem, onaturligt för dem.

Jag skulle vilja berätta min långa historia tillsammans med mina fantastiska kaniner. Men det är en mycket lång historia som jag vill förkorta till att ''Även en utekanin kan bli din allra bästavän, om du anstränger dig''. 
Jag har alltid sen jag skaffat kaniner, sökt min trygghet hos dem. Hur många gånger har jag inte suttit där i kaninhuset och låtit tårarna rinna, en mjuk puff på armen av Ruff, Athena som lägger sig i ens knä och somnar. 
hur många gånger har vi inte sprungit där på sommaren i gräset, fria och glada, hoppat och skuttat, de får mig att le när allting går emot. 
Och jag tror det blir vad man gör det till. Jag har aldrig sett mina kaniner som nån ägodel, de har alltid varit mina vänner, det är därför vi kan vara vänner. Under sommardagar brukar jag inte ha de i hagar, bara om jag inte är där. men annars brukar vi leka, jag lärde dem i somras massa olika trick, jag lärde dem att när jag sa ''Nej nu är det läggdags för er småttingar'' så skuttade dem ikapp ned till kaninhuset och hoppade upp i sitt trygga hus, deras hem. 

Det jag vill få fram (spårade lite på sista styckena) är att jag tycker att det bästa man kan ge sina kaniner det allra bästa. 
Och det allra bästa för mig är inte den flashigaste buren, eller det extremt absorberande dyra underlaget som är inne att ha, eller att använda den pelletsen de fodermedvetna försöker pressa i en att man SKA ha. 

Mina kaniner mår bra i sitt kaninhus, de har hö&halm från Grizzly, de har kanin&marsvin Svenska foder, de har egensnickrat trähus, och de har det allmänt gos i sin bur och hemma. Och ja, de fick fröstänger i julklapp, och de fick Drops och nå' kex som såg ut som björnar, super gulligt och de gillade dem. 

jag vill inte uppmana folk till att låta sina kaniner bli överviktiga, eller att utan kontroll släppa sina kaniner lösa och så kanske kaninen ''Fjong'' så springer den iväg. Nejnej, det tycker jag inte. Det är Min historia, och Min värld. Haft kaniner från och till sen små korta barnsben och nånting har jag lärt mig av alla dessa år. 

Att kaninerna sätter inte värde i vilket hö du lägger in, även om det är en bur som är ihopsnickrad med spillbitar, SKäms inte! var stolt och le stort! för du har gett dina kaniner ett personligt hem att bo i. 

Jag skämdes jättemycket över mitt kaninhus i början, det var ju liksom en gammal svinstia, men sen sket jag i det. och tänkte, ''Vad kan vara bättre än att de bor här?'' De trivs där i sitt kaninhus, och jag tänker inte vara sen med att lägga upp bilder på deras bur, även om den är gammal. 

Slutade med en personlig, låång text. hoppas någon orkar läsa. 
Och som sagt, jag vet inte om jag fick ut något av värde, och vill inte att folk ska tro att jag uppmanar folk till att sluta ge sina kaniner BRA foder, inte heller hö eller halm ska man byta ner sig till om man har ett bra, jag själv är på G att byta, det har blivit Grizzlys i väntan på rejält riktigt redigt hö & halm från nära bonde. 
Vill inte heller uppmana folk till att släppa sina kaniner lösa bara för att jag säger att jag gör det. bara så ni vet. Ville bara berätta nån form utav historia om mig och mina kaniner, att det faktiskt inte 'bara'' är en liten kanin och inget annat utan att de är sådana fina vänner och de är helt makalöst hur glad ett så litet liv kan göra en, ♥ 

Sköt om era kaniner i vintern, även ni med innekaniner, känns som att jag såg ner på er med innekaniner i detta inlägg och vill inte få fram min åsikt genom det sättet, så hoppas jag åtminstone gjort er en historia rikare. 

<font face="trebuchet ms">Utforskaren, ''Vad finns utanför tryggheten tro?''</font>

<font face="trebuchet ms">Min fina</font>

också till en sak..
också till en sak..

också till en sak..

också till en sak..

candieshk
1

Du har satt ord på många av mina tankar jag haft de senaste åren ! Riktigt bra skrivet ! :)

.

Ellster
1

Super!!!!

Håller  helt och hållet med, men tycker även att det är ok om man har dom som "innekaniner" och släpper ut dom i en Hage varje dag, bara dom får uppleva det "riktiga kaninlivet"!Glad

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Suskiv
4

Största fördelen med innekaniner jämfört med utekaniner är temperturen. Det är lättare att hålla svalt inne på sommaren och vattnet fryser inte på vintern.

Visst gillar mina att vara ute i hagen, men jag tycker synd om dem eftersom vattnet fryser så snabbt och de då tvingas vara utan vatten tills nästa vattenbyte.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Fridaaaa
2

Jag har 1 innekanin och 4 utekaniner.
innekaninen trivs som fisken i vattnet inomhus. Hon är en social kanin som vill ha mycket människokontakt och det är inte lika lätt utomhus t.ex på vintern.

Mina utekaniner t.ex gillar inte snön när det är under 0 grader, då vill de inte vara ute i hagen. En innekanin kan du släppa ut så den får skutta när som.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zezagena
0

Utekaniner som har tillgång till snö kan även äta o slickar det för att få isej vätska precis som vilda Glad

[EllenAlicia]
6

håller med det mesta :) vissa kanske tycker att inne kaniner är mer tama och ute kaniner mindre MEN det är hur mycket tid man är med dem, hur mycket man orkar. Vissa kankse tycker det är kallt på vintern så dem vill inte gå ut- men sätt på er mer kläder då, så svårt är det inte :P

Fridaaaa
2

#6 Är det snöstorm ute, och man har kaninen i utebur är det inte så lätt direkt att umgås med kaninen, även om man har bra med kläder ;)
Mina kaniner uppskattar inte det i alla fall. Nu har jag 3 av 4 ute kaniner i boden men ändå :)

[Taxie]
0

Fin text! Har en innekanin som heter Amy. Hon älskar kontakt med människor och är väldigt social. Ägnar mycket tid åt henne eftersom hon är ensam, men det funkar bra. Jag kommer nog bo i hus någon gång under tiden hon lever (hoppas jag i alla fall) då ska hon få skutta ute året om :) Har föresten samma pellets och den funkar bra.. tycker man inte behöver ha det dyraste och dessutom kan jag inte få tag på något bättre i närheten.. :)

[EllenAlicia]
6

#7 jo men snöstorm är det ine varje dag :)

Fridaaaa
2

#9 Nej men vi har t.ex haft det mycket denna vintern ^^

hobbymupp
10

"Kaniner ska bo ute. Det är enligt mig en 'naturlag' som borde vara självklart."

Får man fråga om du tycker att alla hundar ska bo i rasgårdar då också? :) O hästar stå ute hela dygnet osv? Ingen kritik, bara en fråga. Alla våra husdjur kommer ju från att vara utelevande.

Jag kan känna att det är just som du beskriver, kärleken och omtanken som väger tyngst (även om, som du ju vet, jag tycker att det ingår bra foderstat i "omtanke"). Enligt mig kan de få den kärleken och omtanken både ute och inne, om man anstränger sig och fixar. Jag upplever precis som Frida att jag har kunnat utnyttja alla dagar på året bättre med min innekanin än med utekaninerna, även isnöstorm, ösregn osv kan Molly få mycket Motion och lek vilket jag upplever svårare med kaninerna som bor ute.

Zabbio
5

Det är alltid bra att man tänker själv. :)

Nu håller jag inte helt med dig, trots att jag har utekaniner. Ute eller inne är inte det viktiga (så länge inekaninerna får frisk luft, men bor vi själva inne och vädrar ibland så..) utan utrymmet.

Kan kaninen hoppa runt ordentligt? Får den tunnlar och hyllor att hoppa upp på  och in i? Kan den gräva? (det går att ha en grävlåda i ett hörn, gärna avskärmat med höga kanter för att hålla jord/spån/sand inne i lådan, men så klat ändå att kaninen kan komma in och ut) Får den stråfoder (hö) och kan den boa? Alla de sakerna kan ordnas lika bra inne som ute.

En annan sak är sällskap.. jag har liksom många växt upp med orden att kaniner måste hållas ensamma annars slåss de. Men ar de tillrckligt med plats och egna bon att ha som privata, så brukar det gå ändå har jag sett hios flera andra. Jag ska själv testa denna nya teorin i praktiken om några månader, just nu bor ett syskonpar ihop men det ligger ju lite på gränsen att anses ok. Och kan de absolut inte bo i samma inhägnad så borde de åtminstonde kunna se varandra, tycker jag. De är koloni djur vilket innebär att de bor i egna små hålor men ändå i grupper. Ungefär som människor som bor i egna hus i samma stad ;)

Förra gången jag hade långöron var flera år sedan och också ute. Dt var mer sällskapskaniner och framförallt en kunde jag ta med ut på promenad utan koppel och ha lös. Han fick ju inte sällskap av andra kaniner som de jag har nu, men han hade det nog bra ändå.

Mina nu bor ute, och än så länge har de inte heller någon direkt grävplats, men de har tunnlar och hyllor och plats att hoppa på. De får stråfoder och pellets med en sammansättning som jag tror på, dessutom får de rester från köket (tex morotsskal ibland) som är ofarliga och i sådan mängd att magen klarar det. De har ingen större kontakt med mig annat än när de får mat, men jag ser genom fönstret hur de skuttar runt och underhåller sig själva och vatandra ändå. Jag är ganska övertygad om att det är lyckliga kaniner. Och jag är ganska övertygad om att de kunde haft det lika bra inomhus.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Ellster
0

Tycker som sagt det är ok att ha inomhus kaniner, men ute är ju deras livsmiljö

"Bunnies are like choclate, you can´t only have one"

Melao
8

Nu har du ju inte specificerat HUR du tycker att kaninerna ska bo, utan bara "ute". Jag menar att ett liv som "frigående" innekanin är mer naturligt än packade som sillar i fackburar utomhus. Om du förstår vad jag menar. Sedan gäller det att fråga sig om det "mest naturliga" nödvändigtvis måste vara det bästa. "I naturen" får honkaniner kull många gånger per år, och inga blir så gamla att de hinner få livmodercancer (Det finns ju en anledning till att just den sjukdomen är så utbredd hos äldre kaninhonor), och långt ifrån alla kaninungar når vuxen ålder. Visst är det "naturligt", men är det något att sträva efter?

Oho för att satsa det sista på mirakel!

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller med om det mesta men det var mycket bra skrivet! Jag tycker också att kaniner ska vara ute och ha det så naturligt som möjligt, fast innekaniner vet ju inte direkt hur det är att bo "naturligt" så det är väl inte direkt synd om dem. Bara ute-eller innekaninen har det bra så funkar det väl! =D

Utekaninen Sippi

MVH Celina

Zabbio
0

#15 Problemet med ''vet inte hr det är''- tänket är att deras naturliga beteende finns nedärvt i instinkter ;)

Inekaninen har kanske ingen tanke på att springa över gräsfält och gräva i jord, men den har instinkt att gräva och att springa, får den inte utlopp för det så bygger det upp stress, ångest och ovanor. Även om vi människor inte alltid märker det.

Fridaaaa
1

#15 Där håller inte jag med dig. Bara för att de bor ute betyder inte det att de har det mer naturligt. Det beror ju på hur man fixar till kaninen med grävmöjligheter, yta, tunnlar och mycket annat.

juliafrojd
1

Jag håller med, jag tycker också att kaniner ska bo ute. Dock så bor mina kaniner i ett oisolerat stall i varsinna boxar med grenar, tunnlar, hus m.m. på vintern. Mina kaniner trivs absolut inte inne, dom biter på gallret och är allmänt uttråkade oavsett hur mycket uppmärksamhet dom får, hur mycket leksaker dom har osv. Sen tycker jag att burarna är för små tillochmed 160 burarna, man får ju liksom ändå inte så mycket plats för tunnlar o leksaker i dom burarn. Nu är ju de här min åsikt, men jag vet att de är många fler än mig som tycker att kaniner ska bo i stora rejäla burar ute. På sommaren, våren och hösten bor ju mina kaniner ute men den ena (muffin) är lös hela tiden när ngn är hemma (förutom på natten då) och han rymmer inte, sen vet jag ju att mÅnga inte har den kaninen som lyssnar på när man ropar på den osv men jag tycker fortfarande dom ska bo ute! :)

WhiteBunnyWithBlueEyes
2

Håller fullständigt med dig! kaniner ska bo ute, inte inne. En av mina kaniner shackalen mådde jättedåligt inne, såg så besvärad och deprimerad ut, och då jag tog ut henne i sele blev hon som en helt ny kanin, nyfiken och skulle utforska allt, då var hon 15 veckor och bott inne hela sitt liv… nu har jag haft henne i 1 helt år imorgon och hon bor i stallet och trivs jättebra… superfin och snäll kanin det där <3 Glad

Men jag undrar så mycket hur jag ska göra då jag flyttar hemifrån, några år kvar, men endå… aja vi får se hur det blir, för säljer mina kaniner gör jag aldrig! dom är mitt liv.

Fridaaaa
3

#18 Mindre burar än det har många sina utekaniner i. Då är det väl bättre med en 160x70 bur inne? man får plats med en liten tunnel, sitthylla mm i sådan bur :)

Och alla kan inte ha kaniner ute. de som bor i lägenhet t.ex kan ju inte alltid ha kaniner ute.

Finns för och nackdelar med det helt enkelt.
Sedan får man se på kaninen också. Vissa trivs bättre ute, andra bättre inne:)

Friggeshoppkaniner
13

Personligen skulle jag hellre ha en kanin som sprang löst inomhus än en kanin som sitter i en liten vinterbur året om.

Sedan kan kaninen bli snodd, misshandlad, skadad och till och med dödad i det sjuka samhället vi bor i idag. Jag har mina kaniner ute året runt i burar som är betydligt större än vad det minsta lagliga är och dom kommer ut i både sele och Hage, men jag ser iget fel i att ha en kanin inomhus. Det måste ju vara mer naturligt att bo på rejält stor yta där det är varmt och vattnet inte fryser än i en liten bur där vattnet ständigt fryser? För alla kaniner bor inte där det är kallt och vattnet fryser, det finns ju kaniner som bor i andra länder också.

Bara man ger kaninen gott utrymme, grävmöjligheter, tunnel, upphöjd plats att sitta på, ett bo att krypa in i, dagsljus, dragfritt, bra luft, tillgång till vatten och hö/gräs så tycker jag man bidragit till en naturlig miljö för en kanin.

Sedan så ger vi ju våra älsklingar massor av kärlek och vetrinärvård när dom behöver istället för att stryka med ute i det vilda. Dom är ju faktiskt våra husdjur, och vi vill göra allt för att dom ska må bra. Faktum är att vissa djurägare inte kan göra det mer naturligt än att faktiskt släppa ut sina husdjur, och det vill man ju inte för dom är ju trots allt ens älsklingar.

[RC1393]
5

Nja, för min del får kanin bo varsomhelst bara den får dagljus, dragfritt, bra luft, utrymme, stimulerande miljö och social kontakt.

Jag har mina kaniner ute men kommer ta in vår äldsta till hösten. Hon fyller 9år vintern 13/14 och har haft lite problem med vikten när det varit som kallast så hon kommer att bo inne, och sedan när jag flyttar hemifrån kommer alla kaniner flytta inomhus, utom min jätte som jag antingen sätter ut på foder eller lämnar hos mina föräldrar (vilket inte känns tryggt för mig).

Var än kaninerna bor så kan de vara lyckliga och glada. Min har bott i stall, ute i burar och i sadelkammaren, för dem verkar det inte gjort någon skillnad.

Jag tycker man gör så som det passar kaninen och en själv, har man en angorakanin till exempel och bor på något fuktigt ställe så är det väl bättre att kaninen bor inne än att den bor ute och pälsen krullar ihop sig och drar i kaninens skinn? :) Gör bara en så stimulerande och kaninvänlig miljö du kan så har du en lycklig kanin enligt mig, sen om den bor ute eller inne spelar ingen större roll :)

juliafrojd
0

#20 ja man får ju plats med tunnel osv men då tycker jag att de finns "mindre plats för kaninen". Och ja de finns många som har mindre uteburar än den största inneburen, men somsagt liljas utebur är hälften så liten som muffins utebur är och liljas utebur är dubbelt så stor som den största inneburen ;) men alla har ju sina egna åsikter. Sen så skulle jag kunna tänka mig ha kaniner i fackburar ute men då ska dom vara ute i större Hage minst några timmar om dan för att få äta gräs och få "leva kanin"! :)

juliafrojd
0

#20 ja man får ju plats med tunnel osv men då tycker jag att de finns "mindre plats för kaninen". Och ja de finns många som har mindre uteburar än den största inneburen, men somsagt liljas utebur är hälften så liten som muffins utebur är och liljas utebur är dubbelt så stor som den största inneburen ;) men alla har ju sina egna åsikter. Sen så skulle jag kunna tänka mig ha kaniner i fackburar ute men då ska dom vara ute i större Hage minst några timmar om dan för att få äta gräs och få "leva kanin"! :)

[Sara-]1
1

Tycker du det är fel att ha fiskar i akvarium då? Eftersom det är mycket mindre än havet. Tycker du det är fel att ha katter inne? Tycker du det är fel att ha hundar inne? Tycker du en hund ska bo i en hundhård hela tiden då? Eftersom alla djur kommer utifrån egentligen.. Bara en tanke :)

[Sara-]1
0

Oj såg nu att folk redan frågat dessa frågor! :)

[EllenAlicia]
3

nu ser jag sånna ex som att ni vill hellre ha en kanin inne som får skutta fritt än en utekanin som är i sin bur hela tiden. en utekanin sitter ju inte helatiden i sin bur, kanske om det är en ''dålig'' ägare men det kan ju inne kaniner oxå! :)  Frågan är, vad orkar du?

Fridaaaa
5

#27 Det gör inte en innekanin hela tiden eller :) Så blir samma femma.
Bara man kan tillfredsställa sin kanin med de behov de har, så spelar det ju ingen roll om de bor inne eller ute?

[TeamGolden]
1

Kommer inte kunna svara på allt ni har att säga, svårt att leta frågor i allas texter men måste gå in i #21 och säga, Hur kan du ens sitta och säga '_'Sedan kan kaninen bli snodd, misshandlad, skadad och till och med dödad i det sjuka samhället vi bor i idag.'' 
_Är det så att man sitter och är rädd för att människor ska gå och ta sina djur som bor ute bör man inte ha djur. Du kan inte (säger du i detta sammanhang) bura in dem inomhus bara för att du är rädd för att de ska bli tagna, misshandlade osv. det har blicit ett jäkla tjat och rädsla Det.händer.inte.ofta. 
Det blir nån hysteri om att kaniner är så utsatta, bullshit säger jag. Min hund kan lika gärna bli ihjäl sparkad när jag går förbi Plattan i stan eller hur? men ska jag sluta ta med min hund ut i nya miljöer och bura in dem för ''¨kanske att nånting sker''

Flera rovdjur tar kaninerna ute än människor, och det beror helt på vart man bor, man måste ju inte heller sätta sin utebur om man bor i radhus där många bor på framsidan helt utsatt för huliganer om man nu är så rädd. Är rätt säker på att marioriteten av folk som har utekaniner har möjlighet att sätta lås på buren och ställa den på sin baksida, eller sida av hus, kanske med en pressening över sig på natten, i grön färg som nästan gör kaninburen omöjlig att se, tvivlar på att någon skulle gå i flera veckor och planera att sno en kanin för att sen sälja dem på blocket för 20 kr.

Till er andra: Ska ändå försöka svara sammanfattat på det ni säger, angående att en kanin kan leva lika naturligt inne som ute, nej det hör sig väl självt att det endast är människan som intalat sig det.
Visst kan man ha innekanin, men då får man ju också vara medveteten om att det ÄR onaturlig miljö, istället för att sopa det under mattan och lådsas som att det är endast en vanesak och vad kaninen får för aktivering.

Såg även något om hundar och hästar då? De bor ju inne, Där vill jag säga, att hästar får gärna gå på lösdrift för mig, jag är faktiskt i grunden en av de få som är emot hästridning och tycker de ska sumpa sadlar, alla dessa hjälttyglar och spön som de klatchar hästarna med. Visst gärna för mig att de får gå i en stor Hage med vänner, tjock härlig vinterpäls och ett stort vindskydd, självklart.

Ang hundar, hm. ja jag kanske blir lite dubbelmoralisk nu, men tycker inte det är samma sak, för kaniner liknar varandra väldigt mycket trots olika raser.
I hundarnas värld finns det likom chihuahuor och kinesiska nakenhundar som skulle frysa ihjäl ute. medans en stor Husky säkert skulle kunna bo ute om den hade mentaliteten för det.

Fridaaaa
2

#29 du är inte så insatt i hästvärlden va? :) Det går inte ut på att skumpa runt, använda piska osv. Det handlar om sammanbeta och mycket mycket mer därtill.

[TeamGolden]
1

#30 Jo, det är jag faktiskt. hållt på med hästar sen jag var liten, annars skulle jag inte uttala mig själv om ett ämne jag inte vet nånting om.
Möjligtvis delar vi bara inte åsikt.
Menar inte att man ska skumpa omkring och skita i allt, utan att det jag jobbat på under dessa åren är att bli ett team på så sätt att man blir vänner och delar något.

Dock är detta OT. så vill inte ha detta i min tråd ;)

eamy
3

Men med tanke på naturligt. Kaniner går väl lite i dvala eller vad man säger på vintern? de är inte ofta dom är ute och skuttar i snön på vintern, utan då håller dom sig i sin håla under marken där det är både vind och snö fritt ..
Sen är våra kaniner idag så avlade att många kaniner kanske inte kan bygga upp den vinter päls den behöver för att klara kylan, och alla dessa ihop tryckta ansikten kan inte heller vara bra att ha i kyla då det inte finns någonstans som kaninen kan dra in luften och hinna värma upp den innan den åker in i lungor mm ..

Så jag tycker inte att man kan lyckas få sin kanin i en naturlig miljö i fångenskap, det går inte ihop lixom .. om du inte vill ha en kanin som springer fritt i skogen som du kanske kan kalla på ?

Så som #21 säger Ger man sin kanin möjlighet att arbeta med sina naturliga beteende så tycker jag att det är en naturlig miljö !

Tex mina kaniner, jag har 2 inne kaniner som har möjlighet att hoppa upp på exakt vad dom vill, min byrå som är 1 m hög, min säng som är 1,20, ett ex antal lådor som ligger på 10 cm - 30 cm höga , krypa under min säng och gömma sig, gräva i sin halm och jord fyllda bur, dricka från marken/vatten skål, äta ifrån både marken och från högre höjder, knaga på en del pinnar , få grönsaker vardagligen , få ett hö som innehåller bra med protein mm och så får dom kärlek och kel som dom älskar ! = avlade att gilla ha männskligt sällskap ! :)

hobbymupp
4

#29, naturligt är det kanske inte lika lätt för kaninen att leva inne, men lika bra bör man kunna ordna det. Som många säger, går ju att ordna alla stimuleringsmöjligheter inne också :) Tror inte kaniner tänker så mycket på att det inte luktar kottar och att de inte känner vinden i pälsen, de vill nog mest få gräva, skutta, gnaga osv :) Ute? Inne? Spelar troligen ingen roll.

Sen kan man ju kolla på statistik från andra länder som säger att utekaniner i barnfamiljer (som ju är majoriteten av kaninköparna) glöms bort, tröttnas på fortare än innekaniner. Just för att det är så "jobbigt" att ta hand om dem på vintern. Säger inte att det är så med alla, såklart(!) och det såklart(!) hända inne också. Men man får förstå att lilla Klara 8 år som börjar tröttna på Stampe gör det fortare om hon dessutom måste ut i kylan för att ta hand om honom varje dag :/ Sorgligt men sant. Hör om detta så ofta även i Sverige :(

Sen kom jag på en fråga till :D vad mer exakt är det som gör att du ser det som bättre att ha kaniner ute? Du säger att det är "naturligt", men som nån annan sa så är ju inte allt naturligt bra :P Och det som är bra kan man väl fixa inne? Utom kanske snö…

[TeamGolden]
1

#32 Precis som du säger i första stycket stämmer, har jag glömt tagit med att jag aldrig lämnar dem ute på vintern utan jag öppnar deras dörr och är där med dem ca 30 minuter under tiden dörren är öppen, de måste alltså inte gå ut, och de har byggt djupa gångar i sitt hö&halm och ibland ligger de där i sina gångar och vill inte komma ut, och då fyller jag bara på med ljummet vatten de dagarna, ger dem mat och lägger in nånting roligt att gnaga på. (Nu i farten, ett bra tips? till er som har underaktiverade kaniner är att ta en tom äggkarton och lägg gosaker där äggen brukar ligga och stäng kartongen ordentligt. de brukar uppskattas och tar ibland bra med tid för dem att få upp!) :)

[TeamGolden]
1

#33 Men då ligger ju grundproblemet i människors lathet, inte på inne eller ute. 
Att folk inte orkar masa sig ut är ingen ursäkt. skulle aldrig lämna mina utekaniner i sticket bara för att det snöar eller blåser. (Och nu vill jag även påpeka att med skogen runt knuten har vi väldigt mycket snö, åtminstone 1 meter som snöar igen varje natt) och ja, det är jobbigt, men jag plogar upp en gång ner till dem varje dag, visst det kanske tar 1 timme, men vaddå? vad är kaninägarskap om inte ansvar för ett annat liv.

Nej, jag tror bara att många väljer (precis som jag beskriver i texten) innekanin p.g.a latheten, även fast de skulle ha möjlighet att ha kaninerna ute.

Och jo, (som svar på din fråga) det är väl klart kaninen mår bättre av vind i pälsen, gräs under tassarna, frisk luft i lungorna än att sitta inne. Då kan du ju inprincip ha din kanin varsomhelst då tycker du eller? den kan ju få bo varsomhelst bara den får rät aktivering och där sätter jag emot. 
Det har betydelse vart kaninen bor. och jag tycker det säger sig självt att kaniner som får bo ute i naturen, äta gräs och naturliga råvaror mår bättre än innekaniner.

Fridaaaa
4

#35 Dock har inte alla samma möjligheter att t.ex skotta kanske flera gånger/dag pga olika anledningar osv. som inte har med lathet att göra. Och bor man i lägenhet t.ex kan man ju inte ha stora burar, hagar osv utomhus? Att ha innekanin har många fördelar.
Har man utekanin kan det t.ex snöa in, vattnet fryser jättelätt osv.

Jag har 1 innekanin och det är inte pga lathet. Jag har det pga att jag vill kunna mysa med den framför tvn, kunna ha henne lös i alla väder och mycket annat. Men ser mycket fördelar med mina utekaniner också :)

Mina utekaniner t.ex vill inte vara i Hage mer än kanske 30-60 min om det är kallare än 0 grader. Och de har bra med vinterpäls.

hobbymupp
0

#35, Fast nu lever vi ju tyvärr i en värld där folk är lata… Skulle vi kunna ändra på det så kanske värderingarna hos folk kunde se annorlunda ut, men vi kan inte ändra på det :/ Därför tycker jag att om man kan tillfredställa alla behov inne så är det ganska naturligt och riktigt bra kaninhållning, mycket bättre än många utekaniners bomiljö jag har sett.

Nej, jag tycker inte man kan ha dem var som helst. De måste få bra med solljus, bra med luft och luft av god kvalité. Idag har vi i de flesta hus och lägenheter bra och frisk luft även inne, vi bor ju själva där och människan är ju ändå människans högsta prio. Men gräs under fötterna och vind i pälsen tror jag (min åsikt går väl emot din där, agree 2 disagree) inte att de bryr sig om. Gräs är gott o nyttigt visserligen, men hurvida det eller spån/torv/halm är under tassarna tror jag inte spelar någon roll.

Hehe, detta är inte någon seriös klagan; men du ;) Där la du in att det är viktigt att de äter naturliga råvaror ;) mwahahaha

Zabbio
9

#35 Det är inte lätt att hålla kanin ute med gräs under fötterna. De tenderar att förstöra och äta upp gräset fortare än det hinner  växa, så har man inte möljighet att byga en enorm inhägnad (vilket alla inte har både beroende på plats och kostnad om man nu inte vill att diverse illrar, rovfåglar och rävar ska äta up långöronen) så kommer kaninen inte ha gräs under fötterna länge. Ska vi sen ha uteburar med nätgolv för att kunna flytta runt dem så har vi genast problem med det lite otrevliga nätet mot kaninens tassar..

Mina långöron får grönfoder (gräs m.m på sommaren, diverse rotfrukter och bladgrönt på vintern) trots tt det inte finns något växande i deras bur. Jag ger det till dem.. det kan de få inomhus också.

Din logik håller inte riktigt. Tanken är god men det funkar inte riktigt så.

Kommentaren om hästar visar tydligt det - jag vet att det är off topic men du drog upp det och det är ett klockrent exempel på när ''naturligt'' blir synonymt med ''bäst'' utan att vara bäst. Sadeln är till för både häst och  ryttare. Jag rider ofta barbacka, har även testat att rida helt utan träns. Rider bettlöst eller med bett allteftersom vad som känns bäst för stunden. Men faktum är att trots detta och att jag jobbar på att bli jämn i min kropp så måste jag rida med sadel ibland för att sadeln jämnar ut obalans i min kropp vilket visar sig i att min häst bara kan ta höger galopp om jag har sadel. Vi har testat allt barbacka men han klarar inte att hålla eller fatta högergalopp när jag sitter barbacka, antagligen  för att jag har någon snedhet.. så fort sadeln kommer på går det bra.

Att sammarbeta med hästen eller kuva den handlar inte om vilka hjälpmedel man har.

Poängen är att naturligt inte alltid betyder bäst, oavsett om det är häst eller kanin.

Det är inte svart eller vitt. Ofta är det lättare att ge innekaniner mer utrymme och bättre plats än utekaniner. Det är säkrare. Det är dragfritt och blir inte 37° varmt på sommaren. I verkligheten får utekaniner inte gräva egna bohålor särskilt ofta eftersom de kan gräva sig ut. I verkligheten finns inte både enorma hagar och frihet från rovdjur och rovfåglar.

"Inne" och "ute" är faktiskt i verkligheten ganska oviktigt, och dessutom ett begrepp helt uppfunnet av  människor. Det viktiga är faktiskt aktivering, möjlighet till naturligt beteende, utrymme, socialt umgänge, mat och vatten. Temperatur, luft m.m. Inne eller ute är bara smådelar i beräkningen. Ute har fördelar med frisk luft, men nackdelar med temperatur och drag. Inne har fördelar med temperatur och i många fall plats (eftersom man inte behöver rovdjurssäkra eller bygga helt nytt), och dessutom ljus.

Zabbio
5

Jag undrar om ifall kaninerna kunde bygga ett helt fält under  jord och dessutom få in rikligt med ljus och fri tillgång på mat.. skulle de bry sig om att springa på fältet ovan jord? För att det är ''ute''? Jag är inte övertygad.

skuttis88
0

#16 Nej, det är klart. Tänkte inte så långt ;) Men bara kaninen mår bra!

#17 Nej, men det är ju mer naturligt för dem att springa ute i gräset än inne på mattan. Men det är klart att bara de får samma Motion inne som ute och att de kan gnaga o.s.v. så trivs de! =D

MVH Celina

Suskiv
5

Verkar som TS tror att utekaniner bor i stora hagar på flera kvm med nergrävt stängsel som gör att kaninerna kan gräva och att det alltid växer gräs i hagen.

Och visst det finns säkert utekaniner som bor så. Men majoriteten bor nog snarare så som mina. I vinterburar på vintern med tillgång till Hage eller sele vid bra väder och sommarhagar/betetburar på sommaren där de antingen bor dygnet runt eller på dagen. Långt ifrån naturligt.

[TeamGolden]
0

#41 Du kan ju skriva direkt till mig, för det verkar det inte alls som jag tror. 
behöver ingen som säger åt mig vad jag tycker och tänker.

Fridaaaa
3

#42 Hon skrev "verkar som att" alltså betyder inte det att hon säger att du tycker eller tänker så.

[TeamGolden]
0

# Jo, det blir den tolkningen som att jag inte skulle kunna prata för mig själv, utan att någon ska behöva ''prata'' över huvudet på mig.

[singoalla2]
2

Jätte bra skrivet, tycker det är sant de du säger, jag tycker att om man har möjlighet och orken så självklart ska man låta kaninen/kaninerna bo ute, det är en ren självklart het, kaniner trivs bäst ute och de gillar kyla mer än våran innetemperaur.

Fridaaaa
4

#45 Alla kaniner trivs inte bäst ute. Hade en kanin som mådde bättre inne än ute. Märktes tydligt.

[singoalla2]
2

#46: Jo men de flesta kaniner trivs mkt bättre ute än inne, jovisst finns de kaniner som kanske trivs bättre inne, men det är väll helt olika från indivd till indivd. Dock de kaniner jag haft har trivst bäst ute… :)

Fridaaaa
2

#47 Det hela beror ju på hur stor bur de har, aktivering osv också :) Mycket som spelar in :)
Och bor man t.ex inne i stan är det ju inte så lämpligt att ha en kanin ute på altanen t.ex :)

teddybaby
0

Jag har mina kaniner inne just nu pga att jag bor i lägenhet. Nu till våren flyttar jag till ett hus, vilket jag är jätteglad över eftersom att jag vet att kaniner mår bäst av att ha möjligheten att få vara utomhus under längre tid. Det märks tydligt hur kaninerna liksom lever upp när de kommer ut, och därför har jag haft dåligt samvete över att jag inte har kunnat ge dem den möjligheten. Jag säger inte att innekaniner är olyckliga. De kan visa massa tecken på välmående såsom glädjeskutt etc. Jag pratar bara om vad jag tror är ultimat. Och då skulle jag säga tillgången till att få hoppa runt på större ytor utomhus, längre tider och regelbundet.

Lina R
13

Alla har rätt till åsikter, men det här är ju lite "kasta sten i glashus" (du håller ju trots allt kaniner i fångenskap och bryr dig, som du själv skriver, inte om deras kosthållning).

Varför vi fodernördar nördar på, är av exakt samma grundtanke som du har: naturligt. Sätt kaninen i en stor Hage och ge den potatis om du vill, jag kommer att tycka att kaninen i en bur som får en bra kost har det bättre.

Eller att påstå att alla kaniner har det bättre utomhus? I Sverige, på vintern? Många hundra mil norr om deras naturliga habitat? Man kanske ska börja med att alla kaniner har rätt till en stimulerande miljö, oavsett om de bor inne eller ute.

Givetvis är det mest naturliga för en kanin att bo ute (i Spanien), gräva hålor till sina kolonier, springa fritt och käka gräs och örter.

Men om vi vill ha husdjur, så får vi försöka hålla dom så naturligt som möjligt.

Världen är inte svartvit. Tanken är god, men utförandet är nästintill kränkande (och definitivt provokativt). Men det kanske var meningen?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
2

#45, Har för mig att kaniner ska trivas bäst i 16-18 grader, det är vad jag läst hos veterinärer och i bra kaninböcker i alla fall… De kommer ju dels från ett varmare klimat från början, och även om jag har hört att svenska kaniner ska trivas bäst i 5-15 grader så är min innetemperatur på 19-20 grader närmare trviseltemperaturen än 5-20 minusgrader :S

#50, Du är så bra på att uttrycka dig Lina! Bra skrivet, håller med om dina tankegångar 100%.

skuttis88
2

#50 Men de vilda kaninerna då? De är ju också många mil från sitt naturliga habitat? Bara undrade ;)

MVH Celina

Emmetem
3

Jag håller helt och hållet med TS.
Kaniner anpassar sig efter deras omgivning. Har du en utekanin så anpassas pälsen efter årstiden - och har du en innekanin som du tar ut ibland så är det inte konstigt att den fryser när det är snö ute.
Och man kan visst umgås med kaninen ute oavsett väder.
Regnar det? Regnkläder och paraply. Är det snöstorm? Ta på dig varma och passande kläder och sätt er i lä! Det går utmärkt att gosa och leka med kaninen oavsett väder. Vädret hindrar inte mig från att gå ut och pyssla om mina kaniner! Och jag tycker att det är väldigt synd att folk tänker; "Åh, det snöar.. Jag får väl hoppa över att greja med kaninerna idag!". Så ska det inte vara. UT MED DIG ÄNDÅ! Det har aldrig hindrat mig.
Man ska ha tid att kunna ta hand om sin kanin! Annars ska man ingen kanin ha.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Fridaaaa
2

#53 Jadå finns saker som hindrar.
Jag t.ex bröt fingret i maj, och det fingret är extremt känsligt för kyla/minusgrader, visst har jättetjocka vantar men går inte att greja med kaninerna med dem på.
Jag är ute hos mina kaniner i den mån det går. Alla har inte samma förutstättningar och man ska inte göra sig av med sina kaniner eller inte är värd att ha kanin bara för att man inte är ute lika mycket på vintern som på sommaren.
Man får se till varje individ och HUR man bor,
Jag bor på landet och när det är snöstorm, kan jag knappt ta mig utanför dörren, och mina kaniner som bor ute vill inte vara i minusgrader i snön trots att de är vana att vara ute,

[TeamGolden]
0

#54 Okej, men jag bor också på landet, och jag har också snöstormar, men jag går ut ändå. det kanske handlar om motivation, vad vet jag, men vädret har aldrig hindrat mig från att ta hand om mina kaniner!

Fridaaaa
3

#55 Jag har fullt motivation till att gå ut. Och jag tar hand om mina kaniner på alla sätt och vis! Men läs #54 VARFÖR jag inte kan gå ut i snöstormar och minusgrader under en längre stund innan du uttrycker dig…

[TeamGolden]
0

#56 Jag är fullt läskunning förstår du, så behöver inga omläsningar, och vad jag ser i texten du skriver ''Man får se till varje individ och HUR man bor,
Jag bor på landet och när det är snöstorm, kan jag knappt ta mig utanför dörren'' 

Av vad jag ser i din text handlar det inte alls om ditt brutna finger.

Fridaaaa
0

#57 Jag t.ex bröt fingret i maj, och det fingret är extremt känsligt för kyla/minusgrader, visst har jättetjocka vantar men går inte att greja med kaninerna med dem på.
Jag är ute hos mina kaniner i den mån det går.

Står överst i texten.

[TeamGolden]
0

#58 Jotack jag vet, men det var inte det jag svarade på. ;)

Fridaaaa
2

#59 Eftersom att du skrev att det handlar om motivation, och du svarade på det jag skrev, så verkade det som att du inte hade läst det, mer än vissa delar.

Jag tar hand om mina kaniner på alla sätt och vis även fast jag inte sitter ute i snöstorm. De i boden kan jag vara hos en stund då ochd å under dagen men inte Ella som är i uteburen om det är riktigt svinkallt eller storm…

[TeamGolden]
0

Okey, det är svårt att svara på allt, men såg nånstans att det stod att min text var kränkande, då vill jag bara förmedla att flera inne i denna tråden skriver att de har innekaniner, och verkar inte alls känna sig kränkta, för om någon läste vad jag hade skrivit skulle ni sett att jag inte har problem med att folk har innekaniner, utan jag har problem med att folk som alltid sitter och maler om att deras kaniner ska ha det bästa 24/7 sitter och har innekaniner, det är det jag inte riktigt kopplar, sen sitta och sopa under mattan att det är exakt lika ''kul'' för kaninen att vara inne som att vara ute, vilket jag inte tror, och om jag nu är den enda som ser självklara skillnader i ute och inne kaniner, tja då får det väl vara så, man blir lite trött på att ingen riktigt lääser.

Fridaaaa
0

#61 En kanin har inte det sämre bara för att den bor inomhus. Det beror helt på hur man sköter och håller sin kanin.
Jag vill mina kaniner det allra bästa. och jag har kanin både ute & inne.
Mina får all omvårdnad en kanin kan behöva.

[TeamGolden]
0

Dessutom är det kränkande av något att bli påhoppad av kanin-poliserna vsåfort man råkar skriva att sin kanin fick en fröstång på sin födelsedag, då är det inte alls lika kul längre att skriva ''grattis'' utan då kommer polis ligan och ska total kränka en om hur dåligt man tar hand om sin kanin. DET stör mig.

Ztrawberries
9

Förstår hur du tänkter och bra argument, men jag håller inte riktigt med.. Jag har två utav mina 10 kaniner inne, och att de skulle ha de mindre bra än de andra håller jag inte med om alls. Jag har provat att ha alla ute men tillslut fick de inte plats och de går människor i mitt område och släpper ut kaniner.

En utav mina kaniner trivdes inte ute överhuvudtaget, hon blev sjuk hela tiden och jag fick råd av min vetrinär att ha henne inne. Hon går lös varje dag i flera timmar, sover på mig när jag tittar på tv osv. På sommrarna får mina inne kaniner vara ute lika mycket som mina ute kaniner!!

Den andra som jag har inne ska flytta ut i vår men bodde endast inne då jag skulle ta kull på henne lite senare på året och eftersom det går människor omkring i området så vill jag inte riskera att något händer, men det är ju jag.

Jag umgås med alla mina kaniner, oavsett om jag är sjuk, det är snöstorm eller om jag går på kryckor (Vilket jag ofta gör Flört) jag kan *med handen på hjärtat* gå ut alla tidpunkter bara för att kolla så att allt är okej osv. Så jag har ju inte direkt inne kaniner för jag är lat..

Förstår verkligen hur du tänker och jag tycker absolut att man ska ha ute kaniner om man har möjlighet. Men om man inte orkar gå ut under vintertid så lär man ju inte orka åka med sin kanin till veterinären heller och då, i mitt tycke ska man inte ens ha kanin.

Såå, sammanfattningsvis så tycker inte jag det spelar roll så länge kaninen mår bra och trivs!

Mvh,
Linda Meijer

Med vänlig hälsning, Linda Meijer, Ztrawberries Kaningård

Storkebodas
8

Först skriver du att det inte är så viktigt att ha det bästa fodret, men sedan måste kaninen vara ute för att det är mest naturligt. Det alla fodernördar strävar efter är att fodra sina kaniner så naturligt som möjligt. Tror du verkligen att det är naturligt för kaninerna att käka svenska kanin och marsvinpellets? Med hög fetthalt och massa spannmål i så, nej, jag tror knappast det.

Man kan inte hålla på och hänga upp sig på vad som är mest naturligt. För isåfall skulle inte du kunna umgås med dina kaniner, det är inte naturligt att kaniner umgås med människor. Får jag gissa att din hane är kastrerad? För det är inte på långa vägar naturligt.

Du skriver ju själv att det viktigaste är kärlek. Och det tror jag i genomsnitt att innekaniner får mer faktiskt.

Och sedan måste jag bara säga: att en kanin skulle bry sig om vinden i pälsen? Skitsnack! Kaniner undviker ju för guds skull vinden i det vilda, om det inte skulle vara en riktigt varm sommardag eller liknande.

Men en sak jag skulle kunna hålla med dig om är att inekaniner bör få komma ut ganska mycket om somrarna, då de mår bra av det. Men på vintern finns det ärligt talat få fördelar med att ha kaninerna ute.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

Suskiv
7

#53 Du kan ju påstå att du är ute lika mycket på vintern som sommaren men jag tvivlar på sanningshalten på det. Antingen ljuger du eller så är du ute väldigt lite på sommaren.

På sommaren är vi ute 10-12 timmar i sträck dagligen, äter nästan alltid mat ute. Till vintern minskas utetiden för mig till ett minimum. Jag förfrös mina fötter som barn och har därför extremt svårt för kyla. Går termometern ner under -15 grader så ska det mycket till för att jag ska ut. Dvs jag går ut, ger kaninerna mat och vattten och en snabb klapp. Är jag ute längre så får jag superont i mina fötter, det blir så illa så jag snabbt börjar halta och sen knappt kan gå alls. Då hart jag tjocka ullstrumpor och ullvinterskor. Alla experter jag talat med säger att det inte finns varmare alternativ.
Det vanliga är dock att maken tar kaninerna de riktigt kalla dagarna. Men nej vi sitter inte i snödrivorna och gosar med kaninerna. De kommer ut i hagarna, men inte ens de uppskattar att vara i dem särskilt länge. De vill hem och gosa ner sig i sin varma halm istället.

Just nu drömmer jag om en uppvärmd kaninbod. Det tror jag kaninerna skulle uppskatta lika mycket som jag. Det verkar i varje fall inte uppskatta de solidfrysta vattenkopparna.

Emmetem
2

#66 Att påstå att jag ljuger eller att jag är ute väldigt lite under vintern är rent ut sagt lögn. Det kallas att klä sig efter vädret. Jag bor vid Dalslands högsta punkt, så du kan ju inte direkt påstå att det inte är kallt här. Jag är ute hos kaninerna oavsett väder. JAG tänker inte påverka min utetid dagligen hos kaninerna bara för att VÄDRET inte tillåter. Jag tycker det är väldigt synd att du tror att jag ljuger eller är ute lite under sommaren. För det är jag inte. Jag bor mitt ute i skogen där det inte finns så värst mycket mer att göra än att åka skidor (Vi har en skidbacke här). Och jag vill ha det så bra som möjligt för mina kaniner. Mina kaniner har alltid mått jättebra här. De gräver i snödrivorna så jag för guds skull inte förstå vad det är för skillnad mellan era och mina kaniner. Den jag äger nu är en dvärgvädur. Vad är det för skillnad mellan henne och era kaniner?
Kaninerna äter snö om vattnet frusit. Mina kaniner äter snö oavsett om vattnet har frusit eller ej.
Jag bröt en tå så att jag knappt kunde gå ens med kryckor. Hindrade det mig från att gå ut på promenader med kaninerna i snön? Nej.

Fridaaaa
4

#67u kan inte jämföra dig själv med andra. Det finns anledningar till att man inte kan göra vissa saker hur mycket man än vill, men man är inte sämre kanonägare för det…

Emmetem
0

#68 Nej, men jag kan bevisa att det visst går att vara ute oavsett väder. Jag säger inte att man är en sämre kaninägare för att man inte kan gå ut när som helst. Men jag säger bara att om folk har kläder - och det är -15*C, så bör det inte vara så himla svårt att gå ut. Jag vill det bästa för mina kaniner. Varje kanin är olik de andra, och vissa trivs bättre inne. Men jag tycker INTE att man har en kanin inne året om - och sedan tar man ut den lite på vintern och klagar på att den fryser och inte passar som utekanin. Kaniner får inte vinterpäls genom att vara ute 2 timmar om dagen.

Fridaaaa
2

#69 Ja jag vill mina kaniners bästa med.
Men med megatjocka vantar t.ex som jag måste ha, så går det knappt att göra någonting, så blir inte lätt då.
Min innekanin kommer att vara ute stort sätt hela dagarna till sommaren, hon kommer bara vara inne på hösten/vintern. Innan snön kom, och det blev minusgrader var hon ute i sele och koppel eller i hage:) Så jag tar ute henne när det går ^^,

Mina utekaniner som har tjocka vinterpälsar gillar inte ens att vara ute i snön när det är minusgrader, kanske 30-60 min sedan vill de in i boden igen :P

Emmetem
2

#70 Jag säger inte att du inte vill dina kaniners bästa. Jag tror de flesta vill det. Men att du påstod att du trodde jag ljög angående att jag var ute så mycket hos mina kaniner gjorde mig en aning irriterad då det faktiskt inte är omöjligt att umgås så mycket med sina kaniner.

Fridaaaa
0

#71 Jag har inte sagt att du har ljugit. Du har tagit fel på person.

Emmetem
0

#52 Ursäkta, kollar oftast inte så noga på vem som skrivit.

Lina R
6

Ang vildkaniner, notera att de inte överlever i övre halvan av Sverige… jag bor 100 mil norr om närmaste kända kaninkoloni. Kaniner DÖR av kylan här ibland (speciellt hermeliner - har inte hänt mig än tack och lov). De förfryser öronen, blir lätt sjuka, sitter bara uppburrade i ett hörn för att spara energi. Det är alltså under minus 20 de flesta dagar, 3 månader i rad… På vilket sätt är det ett naturligare och bättre kaninliv än att bo i några plusgrader där de kan få vara aktiva och friska? På sommaren är det en annan femma, jag tycker att alla kaniner har rätt till sommarbete. TeamGolden, väx upp. Om du inte tål att få kritik för att du ger sockrad fågelmat till dina kaniner ska du kanske inte skriva att du gör det på ett diskussionsforum…

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

hobbymupp
3

"Precis som du säger i första stycket stämmer, har jag glömt tagit med att jag aldrig lämnar dem ute på vintern utan jag öppnar deras dörr och är där med dem ca 30 minuter under tiden dörren är öppen, de måste alltså inte gå ut, och de har byggt djupa gångar i sitt hö&halm och ibland ligger de där i sina gångar och vill inte komma ut, och då fyller jag bara på med ljummet vatten de dagarna, ger dem mat och lägger in nånting roligt att gnaga på. "

Funderade lite på det svaret också. Då bor ju dina kaniner alltså i sitt kaninhus 23 h och 30 min av dygnet på vintern. Är inte det lite liknande som att bo inomhus? Fast kallare? Kan väl hänvisa till trivseltemperaturerna som i alla fall jag hört om för tamkanin; de olika rekommendationer jag hört ligger alltid mellan 5-18 grader. Sen vet jag inte hur stort ditt kaninhus är, men min innekanin har ju i alla fall tillgång till hela mitt rum (som är ganska stort) flera timmar om dagen (året runt, även om hon även är ute på sommaren) då hon springer, hoppar glädjeskutt, leker, gräver och myser med mig. Är naturligt verkligen bäst där kan man ju fråga sig? Sitta någolunda still mycket o försöka värma sig eller skutta flera timmar om dygnet utan att bry sig om sånt? :) Jag tror din kaniner har det jättebra, ditt kaninhus+hage ser mysiga ut, men jag är inte säker på om jag tycker du har rätt att klanka ner på innekaninägarna. Som sagt, allt blir vad man gör det till.

[TeamGolden]
0

#74 Växa upp? Du får gärna citera vart jag inte kan ta kritik (kan man ens få kritik i en sån här typ av diskussion?) Det handlar inte om RÄTT eller FEL, utan VAL. 

Det har ju bannemej inte handlat om vilken mat jag ger till mina kaniner, jag skiter fullständigt i vad du ger dina kaniner, och ta reda på fakta innan du häver ur dig massa skit.
TROR du att jag inte testat Oxbow? huh? Jo, men min hane som har extremt känslig mage höll på dö, han fick diarée och mådde allmänt piss, då hade jag blandat ut hans vanliga mat med ca 5 st pellets Oxbow. 
jag HAR testat CC, men inte funkar det heller, sen kom jag över pelletsen jag har nu, och herre, de går som klockor, de har energi.

Mina kaniner lever i stort sett bara på hö och sen en liten skål pellets de kan knapra i om de vill.

#75 Samma sak som inne? ja det skulle det väl vara om folk hade inneburar på 3x3 meter ca.

Och måste även här få säga att jag gillar hur du har just din kanin, vill inte göra mig osams med dig i en diskussion då jag gillar dina metoder och foderval osv. 

Min åsikt har blivit hejkomochhjälp mig i denna diskussion.

Jag tror att en innekanin kan ha det minst lika bra som en utekanin.
DOCK, har jag själv valt att ha utekanin, av egen erfarenhet.
Jag ville förmedla hur mina kaniner ha det på ett fint och trevligt sätt, och nu har det blivit helt tvärtom.

Och som jag skrivit på de första raderna i min långa text ville jag inte att någon specifik person skulle bli ledsen.

Jag blir ju iaf lika ledsen över att höra att jag ger mina kaniner dåligt foder.
Och om någon vet så är det ju du, Hobbymupp som vet hur mycket jag kämpat för att lära mig av dig, och det är efter det jag testat Oxbow och bättre foder, bara det att det funkade inte här hemma.
Visst hade jag pengarna, men när det inte funkar i mina ninisars magar har jag inte hjärta att fortsätta ge dem det.

[TeamGolden]
0

Tycker även alla kan läsa om #0, läs hela texten så tror jag man förstår att jag inte vill se ner på någon, eller värdera kaniner. 
Själv läste jag den igen, och insåg ''vad tusan, den är ju inte så hemsk'' det låter ju värre än vad den är, om vi säger så.

Ska själv läsa igenom den En gång till, och ni bör göra detsamma, då kanske ni även inser vad jag menar med texten.

spacesheep
6

Den dagen jag ser en tamkanin med alla de instinkter och naturliga förande som den skulle ha i det vilda kan jag tänka mig att hålla med. Men som det ser ut idag är djuren så otroligt domesticerade att deras "naturliga" klimat inte längre spelar in.

Så länge kaninen är lycklig och har de bästa av möjligheter tycker jag inte att det spelar större roll rent generellt sett vart den bor. Skrattande

Suskiv
2

#69 Vad bra. Eftersom du vet att det bara är att ta på kläder när det är -15 så kanske du kan säga mig vad jag ska ha på mig på fötterna så jag slipper frysa om dem. Jag har på mig ullstrumpor i princip året om eftersom mina fötter är extremt köldkänsliga.

Du kanske skulle testa att gå en mil med mina köldskadade fötter i -15 innan du säger att det bara är att ta på sig kläder.

Lina R
0

#76, jag pratade om inlägg #63.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Fridaaaa
0

#76 Långt ifrån alla har så stora burar utomhus. Så vad gör det mer naturligt att ha kaninen ute i så fall, mer än friska luften?

Suskiv
0

#76 3x3 meter? Den absoluta majoriteten av alla utekaniner bor i burar som är betydligt mindre.

[TeamGolden]
0

#78 Man blir trött när folk inte läser. Jag skriver i första stycket ''Är jag en sån där extremist nu som tycker att alla kaniner ska få bo i hålor i skogen, ja släpp alla lösa? Nej. Så det kan ni räkna bort direkt.'' 

#80 Okej, men då var det ännu töntigare, kan man inte stå ut med att någon ger sin kanin EN fröstång på kaninens födelsedag så har man enligt mig problem som man bör ta itu med sig själv innan man låter det rinna ut över andra.

#81 & #82 Jo, jag vet, men jag tog ju inte ett mått ur tomma intet, jag tog mitt egna burs mått såklart.  
Och de flesta fackburarna är några centimter mer än det minst lagliga och det tycker jag är okej, liksom varför klaga? Jag står ju för att jag tror att kaniner som bor ute för det skönare, det blir friskare luft och de har större möjlighet till att gräva för fullt utan att matte blir arg för det ligger spån och halm över halva lägenheten.

Ännu en gång ber jag er att läsa texten, det verkar som att ingen riktigt har läst och förstått. det blir lite smått irriterande när folk påpekar saker som jag inte ens antytt, eller skrivit i texten.

Fridaaaa
0

#83 Alla läser kanske din text olika. Man kan tolka vissa saker på olika sätt. Så inte så lätt att veta vad just nu menar. Och många verkar ha tolkat det på samma sätt.

Blir man arg på sin kanin över att det är spån eller liknande i lägenheten/huset, då är inte kanin,marsvin mfl några djur man ska ha ;)

[TeamGolden]
0

#84 Precis som ni antytt att lathet är naturligt, så blir man nog faktiskt putt om kaninen skvätt ner hela lgh, tror det också är en naturlig reflex att man blir sur om man kanske precis städat. 

Jag menar ju såklart inte att man blir sur så att det går ut över kaninen, men tror många blir sura och precis som med latheten.

Fridaaaa
0

#85 Klarar man inte sånt, så borde man tänka om ang sitt djurval inomhus :)
Jag blir inte sur, för jag är medveten om det. eftersom jag har valt att ha innekanin :)
Man kan inte vara lat när man har djur, inte djur som hund, katt, häst, marsvin,kaniner osv. det fungerar inte i längden.
Så anser jag i alla fall.

Jag är inte lat i alla fall, jo vissa dagar kan jag vara det men alla har sina bra och dåliga dagar. Jag sköter såklart djuren ändå.

Men man får respektera att alla har inte samma möjligheter, och t.ex jag & en till i tråden som har problem när det är riktigt kallt hur bra vi än tar på oss. Dt är inte vårat val

[TeamGolden]
0

#86 Och precis som jag skriver i texten respekterar jag dem som inte kan ha utekaniner, folk har skrivit i tråden ''Min innekanin mår jättebra i våran lgh'' och då förstår jag, att i en lhg kan man inte ha utekanin alla gånger. 

Och det verkar som du tar mycket personligt i det jag säger, jag skriver inte till någon specifik, jag skriver allmänt. när jag skriver om folk som blir sura svarar du för dig själv och vad du gör och inte, vilket (låter skitdrygt) men inte har nån helst betydelse egentligen..

spacesheep
8

#83 Dels är det nog din attityd som får folk att enligt dig misstolka texten.

Jag avskyr ditt resonemang om att en innekanin inte skulle vara lika lycklig som en utekanin. En kanin som ständigt sitter i sin fackbur mår inte bra oavsett var den befinner sig. Visst får den kanske mänsklig kontakt någon gång om dagen, eller kan socialisera med de andra kaninerna mellan gallren.

Skaffar man ett djur så ser man till att ha en miljö anpassad för dem - och varje buralternativ är onaturligt. En kanin bör få tillgång till social kontakt i högsta mån, så stort utrymme som möjligt samt aktivering.

Jag har haft utekaniner som mått underbart, dock med burar på 4x2 meter/kanin, då de haft en privat rastgård i förbindelse med burarna. Men det är få som kan erbjuda sådant utrymme, samtidigt som de kan kela med sina kaniner i timvis när de står utomhus. På vilket sätt skulle då en ensam, relativt trängd kanin som står utomhus må bättre?

Jag har för tillfället en innekanin. Han har en "rastgård" på 35 kvm, är rumsren och älskar livet. Han har precis som i det vilda hålor och kullar att leka på, umgänge och gott om mat. Visst är det helt och hållet "vridna" förhållanden mot det vilda, ett hus blir aldrig en håla. Men, han är även född i fångenskap, i en generation som under århundraden blivit domesticerade.

Kan man som ägare ge sin kanin allt den behöver tycker jag verkligen inte att man ska tänka på vad som är "naturligt" för dem och inte, utan vad de mår bra av. Det var vad jag ville säga med mitt tidigare inlägg.

Man måste trots allt tänka på kaninen som en individ, och inte gå efter en uppslagsbok över deras naturliga levnadssätt. Detsamma gäller oss människor, som lever så långt ifrån hur vi "borde", trots att det gör oss tillfredsställda.

Lina R
4

#83, det var ju du som tog upp det och börjar kalla de som har åsikter om foder för poliser. Jag tolkar det som att du inte kan ta kritik på ett bra sätt. Jag är av åsikten att det är fel att ge massa socker till djur och barn. Jag har rätt att uttrycka den, eftersom vi bor i ett land med åsiktsfrihet. Om du inte vill läsa om andras åsikter, kanske du inte ska besöka diskussionsforum.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

spacesheep
4

Men sedan måste jag även tillägga att jag förstår TS på ett sätt; hen har en syn på vad som är bäst för sina kaniner och vill sprida denna. Dock att det blivit en aningen kantig diskussion med påhopp från olika håll, och en något defensiv hållning från TS är en annan sak. Det finns hundratals diskussioner om det ideala kaninlivet, och det viktigaste är att ha ett öppet perspektiv och ta hänsyn till djuret i sig, inte andras åsikter eller normer. Tråkigt när trådar ska spåra ur så på ett sådant sätt att folk tar illa upp.

Jag tror att alla på det här forumet tar hand om sina kaniner på bästa möjliga sätt, oavsett förutsättningar eller tidigare erfarenheter. Dock är det nog svårt att få ett bra bemötande när man så strängt talar för det man själv tycker, som om det vore lag. Och det gäller väl alla parter, inklusive mig själv. Man blir sårad när någon attackerar ens djurhållning, trots att man själv vet hur bra den fungerar.

tilde&twix
0

Jag tycker att man kan ha inne kaninerna i källaren tex. på vinterhalvåret, sedan när det börjar gå upp mot femton grader kan man ställa ut dom. Enligt mig är detta helt okej, då det faktiskt inte är alla kaniner som trivs ute. Dagens tamkaniner är ju inte vilda, dvs att deras naturliga instinkter inte är helt detsamma som en total vildkanin. Klart att lite är kvar. Men endå.

Min unga hona, tex, hatar snö och slask och allt vad det heter. Hon blev mycket piggare när hon fick komma in. Det var värsta depressionen för henne ute i höstas, så kom hon in och blev supergosig. Men jag antar att det går från individ till individ.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

Wellcraft
1

Inte läst hela diskussionen, endast Ts första inlägg.

Jättebra skrivet!

Även om jag alltid haft innekaniner, anser det rätt och kommer fortsätta med det, eftersom det är min grej och det är det mina kaniner trivts med och det är alldeles för riskfyllt att sätta ut kaniner här, här finns en massa rävar, grävlingar och katter.

Det jag fått se av utekaniner här hemma är kaniner som frusit ihjäl, glömts bort osv, därför är jag skeptiskt till utekaniner, därför känns det bra att se utekaniner som har det bra!

Har självklart fått se innekaniner som glömts bort också, men i större utsträckning har det faktiskt varit utekaniner.

Jag tror att en kanin kan trivas lika bra inne som ute, mina kaniner fick alltid gå på grönbete på sommaren, alltså bo ute under hela dagarna om det inte var för varmt.

Allt beror på hur mycket kärlek man ger sin lilla pälsboll.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

slarvigt
3

#76 3x3 meter? Många som har kaniner inne har ju frigående kaniner. Min kanin har långt större bur än 3x3 meter eftersom han bor i hela köket och ibland får han gå ut i "hage"/resten av lägenheten.

Det finns så himla mycket som blir "onaturligt" för djuret i fångenskap, men jag tänker att man ska se till djurets faktiska behov. Kaniner har behov av

*stora utrymmen så att de kan skutta, hoppa, springa

*saker att hoppa upp på och krypa ihop under

*social kontakt

*att gräva, gnaga och mår bra av att leta efter mat.

Allt detta kan jag ge min kanin inomhus. Vissa saker är lättare att ge utomhus och vissa inomhus. Jag har t.ex. mattor på golven så att kaninen ska kunna skutta ordentligt, men det finns också halt golv som han halkar på och det tycker jag är riktigt synd. Av den anledningen skulle jag gärna flytta ut honom om jag hade möjlighet, men å andra sidan har han mycket mer plats här än vad han skulle ha i alla burar utomhus, mer att utforska och han får mer tid och kärlek av mig året om.

Jag ser det inte som att det är just frågan inomhus/utomhus som avgör ifall kaninen bor naturligt.

hobbymupp
0

#76, Nu tycker jag dina tankar låter trevligare i alla fall. :) Det som gjorde att jag tog lite illa upp av #0 var främst denna delen

"Och nu ska jag faktiskt vara det många kallar ''fördomsfull'' men jag vill lägga in då, hur har innekaniner det då? Jag står för min personliga åsikt, jag tycker synd om innekaniner. Hur bra de än har det, det bästa höet osv, ni kanske är best friends för att ni bor tillsammans varje dag, kanske bor din kanin lös i din lgh?"

Där tyckte jag det lät som att du tyckte synd om alla innekaniner, och man tycker ju synd om nån som har det dåligt. Det verkade inte finnas något som gjorde att du inte skulle tycka synd om dem heller, så hur mycket man än fixade med sin kanins miljö inne så läste i alla fall jag det som att du tycker att de har det dåligt. Därför skar det sig lite i min hjärna och jag ville komma fram till just det du skrev nu; "Jag tror att en innekanin kan ha det minst lika bra som en utekanin."

Allt blir vad man gör det till, lixom.

Sen vet du ju vad jag tycker om foder, vi har ju pratat om det en del :P

Zakarias
0

Min angora skulle inte kunna bo ute, hon skulle tova ihop och dö. Eller så skulle hon frysa ihjäl när jag klippt henne och det är -30 grader…

Fridaaaa
0

#95 Man kan ju ha angora ute på våren, sommaren och hösten :) Det är svärmor med sin satinangora, även de andra 2 hon hade ^^, Men hon har den inne på vintern :)

Zakarias
0

Javisst, men tänkte mest på vintern. På sommaren är det för varmt tycker jag. Då får dem hellre bo där det är skugga och ca 15 grader.

Satinerna har inte lika tät ull som en vanlig angora. Men det är ju inte så stor skillnad.

Fridaaaa
0

#97 Ja svärmor har den i en utebur intill en bodvägg där det är skugga :)

Satinangorans ull växer lite fortare och har riktigt tjock ull, ialla fall dem linjerna den är ifrån :)

Zakarias
0

#98 Hmm, då måste det nog vara inblandat vanlig angora lite längre bak. Har flr mig att deras ull växer saktare då dem klipps var fjärde månad?

[bessiethebeast]
3

Man kan inte säga om en kanin har det bättre ute eller inne. Precis som vi människor tycker de om olika saker. De mår bra utav olika saker.

Vissa kaniner mår väl bäst av att vara ute, andra inne. Min hankanin skulle bli alldels förkrossad om jag satte honom i en bur ute i kylan. Jag har aldrig provat men jag känner honom och vet precis hur han fungerar. Han älskar att springa runt i huset, springa upp till mitt rum på morgonen och hoppa i min säng tills jag vaknar. Jag märker hur bra han mår utav att ha mänsklig närhet hela tiden. Sitter familjen i soffan och ser på TV hoppar han upp i soffan och lägger sig eller lägger sig på golvet bredvid soffan och somnar. Han blir lugn av att människor pratar och älskar därför att lägga sig och vila när exempelvis familjen äter. Hur skulle han må om jag stoppade in honom i en bur utomhus, utan att ha någon kring sig hela tiden och utan att ha någonting som händer hela tiden runt sig?

Samtidigt har jag också sett kaniner som älskar att vara utomhus. Som sagt, det är olika från kanin till kanin. Det finns inget rätt och fel i detta. Bedöm själv vad just din kanin mår bäst utav. Har du inte möjlighet till det allra bästa, jamen gör det du kan! Ni kan inte säga vad kaniner mår bäst utav utan att ha träffat alla kaniner i världen. Spelar ingen roll om majoriteten av kaninerna just du träffat kanske trivs bäst utomhus. Det är olika! Det är ju inte så att ni säger "Hon där mår bäst om hon är kring mycket folk, fast jag har aldrig träffat henne eller pratat med henne - men jag bara vet att de är så!". Skärp er nu, tänk efter lite. Hade varit väldigt konstigt om alla kaniner mådde bra av exakt samma saker…

Fridaaaa
0

#99 Nix enbart satinangora, renrasig med stamtavla :)
Måste klippas av 3e månad för den växer snabbt. Men den uppfödaren avlar inte på långsamväxande.

Zakarias
0

#101 Okej, vad coolt! :) Har hon uppfödning?

Fridaaaa
0

#102 Nej hon har bara en  :) Hon hade 3 st men 2 har tyvärr gått bort pga ålder. Hon har dem för ullens skull :)

Zakarias
0

#103 Okej, synd :/

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.