(K) Steriliserad hona
Jag vill väldigt gärna ha en steriliserad hona för jag har en okastrerad hane och han behöver sällskap.
Det spelar ingen roll vad det är för ras på honan.
Min hankanin är världens snällaste och helt underbar.
Vi låter honom springa lös i lägenheten 24/7 och han får gå ut om han vill, på balkongen, och han får mycket uppmärksamhet men han behöver en kaninkompis.
Jag finns i Göteborg.
Det är nog bättre att kastrera hanen. Är han inte det så har han kvar sina instinkter och den stackars honan skulle troligen aldrig få vara ifred.
Säger som #1, bättre att kastrera hanen :)
Sedan steriliserar man inte honor idag, utan man kastrerar :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Som redan nämnts så är det bästa att kastrera hanen då han annars kommer att försöka para sig kors och tvärs med honan vilket medför både stress och oro hos honan, det är också en tidsfråga innan hon får nog och river ifrån.
Risken att hanen börjar skvätta kiss när honan kommer är dessutom stor om han är okastrerad, det finns ingen garanti att hans könsdrift och skvättandet avtar om man kastrerar men chansen ökar normalt betydligt. En hane som skvätter är inget roligt, fläckar och lukt som kan bli svåra att bli av med.
Rekommenderar antingen kastrering av hanen eller att han får fortsätta som ensam kanin. Kaniner mår inte sämre av att få vara ensam, de är inga flockdjur och många trivs också bättre ensam än med kompis.
En kastrering brukar också normalt göra att urinen luktar mindre.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Nej jag hade en hona förut och det gick jätte bra.
Jag tänker inte kastrera min kanin för han är 6 år.
Han försökte para sig med henne i början ja men hon brydde sig inte och sen slutade han att försöka tillslut.
Dom var bästa vänner och gjorde allt tsm, så jo det kan visst gå bra med en kastrerad hona.
Och honor brukar ju vara så aggressiva så df brukar det ju vara bättre att kastrera honor. Jag skulle aldrig vilja ha en okastrerad hona.
#5 Nej det är inte vanligt att honor är aggresiva eller blir aggresiv. Det är inte normalt beteende. De kan vara småtjuriga däremot. :)
Men jag har hört och sett ganska många honor som aggressiva, men inte hanar :P
#7 Ok för det är fel i alla fall, för aggresivitet är inte normalt och jag har inte haft en enda aggresiv hona, har 4 st nu :)
Jaha, kanske är för att det har varit dåliga ägare isåfall, för det är ju inte konstigt att en kanin blir aggressiv om man låter dom vara i en liten bur hela dagarna.
Dom måste få springa så mycket som möjligt och få uppmärksamhet =)
jag har en jätte snäll kanin som inte gör något mot mig han sitter helt lugn i min famn eller i sängen med en handuk runt sig och han sitter och i morsant bakskål som är jätte stor men han är ju cirka 7 månader och jag brukar ha med mig han överallt till och med när jag cycklar på sommaren så sitter han i en stor hund bur som är till för cyckel som han tycker jätte mycker om han heter pluto.
och det beror ju på hur man är som ägare till sina djur
Ja om man är en bra ägare så mår ju djuren bra =)
Vad är hanen för ras? :)
(Tänkte mest storleksskillnaden) :))
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
han är en blandning mellan lejonhuvad och dvrägkanin, han är ganska liten =)
Väger ungefär 1 och ett halvt kg. =)
Aha, ok!:)
Föder ju upp hermelinkaniner i liten skala, om det skulle vara intressant.
Dock så står jag ej för kastreringarna :P
/ Cornelia Andersson,
Nej tyvärr så är jag inte intresserad, har inte råd att kastrera en kanin tyvärr.
Okej!:)
/ Cornelia Andersson,
ja har 2 honor och kan tänka mig att sterilisra honan för lite högre pris
om du är intresserad och är säker på att du vill ha honan
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
#17 Kastrera menar du?
Steriliserar är ett onödigt ingrepp på honkaninerna då de fortfarande kan få livmodercancer och finns en minimal risk att de fortfarande kan bli dräktiga :)
(Inte läst kommentarerna)
Du kan inte kastrera hanen då? Det kostar 600:- här i skåne på fågelkliniken, och det är inte såå farligt dyrt tycker jag
Nu vet jag ju inte vad dom tar för en kastrering i gbg-trakten iofs.
kastrera då*
Pojke - April 2016 💙
Pojke - BF 2022 💙
Tjeckoslovakisk varghund- 2014 🐶
Nej jag ska inte kastrera min kanin för han är 6 år, så han kanske inte skulle överleva operationen, så det är ju självklart inte värt det.
Det är nog inte en så jätte bra ide att kastrera din hona för att jag skulle köpa henne, för det är ju inte säkert att dom skulle gå bra tsm.
Om det var en hona som redan var kastrerad så hade man ju kunnat låta dom träffa varandra och se hur det går, men inte om det är en hona som inte är kastrerad.