Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 571 ggr
juliafrojd
1

Hjälp-Upfödarnamn?

Jag kom och tänka på en sak. Iof ska jag inte börja avla hoppkaniner förrän om ett år, men jag tänke på de där med uppfödarnamn. Många bestämmer ju uppfödarnamn över vart dom bor, ska jag göra de så blir de ju 'Södra-bros hoppkaniner' de vet jag inte om de blir så bra uppfödarnamn eller vad tycker ni? Sen en fråga när jag ska börja avla måste man registrera gården då?

[RC1393]
0

Smartast är att registrera gården tycker jag, då får du behålla ditt uppfödarnamn oavsett och dina kaniner får tävla under uppfödarnamnet :)

tilde&twix
0

En sak som jag tycker är coolt är om du söker på tex. "stjärnornas" på latin, italienska osv. på google översätt. Och sedan sätter ihop med hoppkaniner.

Med Vänliga Hälsningar ♡ Tilde & djuren ♡ Innehavare av Fairytales Kaniner

juliafrojd
0

#1 då måste man vara medlem i skaf va? #2 ok, får se.

juliafrojd
0

Hur mycket kostar de och registrera sin gård, finns de ngn "info"?

[RC1393]
0

#3 Om det är hoppkaniner (ej renrasiga) du ska avla så vänder du dig till Skhrf (svenska kaninhoppares riksförbund) och registerar gård via dom istället.

Skulle du registera gård i skaf och inte avlar renrasigt så kan du ju ändå inte märka dem eller ge dem stamtavla eller något, då det tjänar inget till tycker jag.

Ska du däremot avla renrasiga hoppkaniner med stamtavla som kan ställas ut så vänder du till skaf, då räcker det med uppfödarnummer för att den ska få tävla med din kaninavels namn inom skaf :)

Uppfödarnummer kostar 100kr, registera kaningård vet jag inte riktigt, men jordbruksverket måste komma och inspektera burarna och gården etc, både inom skaf och skhrf ;)

juliafrojd
0

Ok ^^ kan man vara tolv år då?

[Guldvingens]
1

Du måste vara 18 för att registrera kaningård.

Zakarias
0

#6 Och så måste du ha ställt ut raskaniner i tre år och ha gott omdöme från dommare och uppfödare :)

juliafrojd
0

#7 ok då får jag nog vänta ett par år :P