Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 808 ggr
[bessiethebeast]
0

Konstig andning & kloklippning

Skurt är världens snällaste kanin. Han är jätte pigg och springer runt i huset och är glad. Han är för det mesta frigående och springer därför runt som han vill. Jag har aldrig behövt åka in med han eller märkt något konstigt med han, förutom på sista tiden. Han är precis som vanligt men ibland när jag håller i han så hör jag hur konstigt han andas. Det piper som när han andas. Dock kan det pipa ett litet tag sen går det över, sen kan det komma tillbaka. Någon som vet vad det kan vara, om det är farligt och jag behöver åka in med han eller så?

Sen, en annan sak. Det går jätte bra att klippa Skurts klor på baktassarna, men så fort jag ens nuddar han framtassar så börjar han rycka och sprattla. Självklart låter jag ju inte bli att klippa klorna för det, men det tar cirka 3 timmar att lyckas klippa framtassarna… Känns som att jag har provat allt, också denna "handuksmetoden" som verkar så bra. Det är som att han får panik när jag rullar in honom i handuken och försöker lägga honom på rygg. Jag vill inte ta honom till någon som klipper hans klor. Jag tror bara att han skulle bli mer rädd då och det är verkligen inte det jag vill! Men är det någon som har något bra tips? på hur jag skulle kunna göra?

Elin_d
0

Har haft samma problem med min hona (kloklippning).

Det ända som funkar är att någon annan håller henne stadigt och att man lägger en handuk för ansiktet, för sålänge hon inte ser att man nuddar framtassarna så bryr hon sig inte :)

Sen tar vi en paus efter varje tass och så får hon lite godis så att hon lugnar sig ;)

I värsta fall får man åka till en Zoo affär och be dem klippa, fast det kan nog bli dyrt i längden ;P

AkaiTsuki
0

Du kan försöka träna honom

Att lägga honom på rygg ta i baktassarna och små massera och sen drar handen mot framtassarna och försöka småmassera.

Det är viktigt att du håller kvar honom när han sprattlar, sitt gärna på golv eller på något mjukt så det är minimal risk att han skadar sig. Ifall du tappat greppet på honom så kan du släppa ner men ta direkt upp han igen(Annars får han för sig, Jaha, sprattla så släpper hon mig och jag slipper att hon tar i mina framtassar) och lägg han på rygg. När han gjort rätt, kanske i början att du fått ta på hans bakben ordentligt  så belönar du. Efter någon timma eller en springtur i Hage eller vila i buren kan du göra samma sak igen med mer tassar

Jag har problem med att ha min kanin på rygg över huvud taget eftersom att uppfödaren inte höll på jättemycket med sånt när de va små för att de "sprattlade".

När jag klipper baktassar (då jag lyckats få honom på rygg och stilla) De brukar gå ganska bra, han kan sprattla men det är viktigt att hålla honom nere,

När jag klipper framtassar så brukar det inte funka om inte hans ansikte är i min arm/armhåla och nosen sticker ut. Eller om jag har honom i knäet med örona mellan mina knän (Aldrig så att kaninen inte kan rycka bort örona)

_Detta är en jättebra kloklippningsartikel :D http://teddykaniner.ifokus.se/articles/4e149eb3d4ebea0b920010a5-kloklippning?articles-1_

//Joanna

[bessiethebeast]
0

Jo jag får prova träna honom! Är dock helt omöjligt att få honom på rygg nästan, men får träna på det med! :)

Min stora fråga var dock detta med andningen… Känns som de största bekymret eftersom att jag inte vet om det är farligt. Somsagt så piper han ofta när han andas - men inte hela tiden. Han kan också helt plötsligt pipa "högt", också från andningen. Som sagt så är han jätte pigg och så annars.