Svälta?
En kompis till mig undrar hur länge en kanin klarar sig utan hö och pellets och grönsaker och gräs, det kunde inte jag svara på, är det någon här som kan svara på det?
Man ska aldrig svältya en kanin, har man inte hö för en dag, ge en massa gräs och torkat gräs.
Visst dem klarar sig, men man ska inte sluta ge dem hö, efter som hö skadem ha fri tillgång till.
pellets och frukt behöver dem inte.
Tillägga: Tarmrna behöver få jobba, får dem inte de, så kan dem få problem, men bättre svar får du av nån annan av dem biten.
Oavsett hur länge den teoretiskt skulle klara sig utan det, så är det inte lagligt att inte ge djuren mat.
En kanin ska enligt lag ha fri tillgång till grovfoder, dvs hö, gräs eller likvärdigt.
En kanin ska aldrig vara utan mat. Djurplågeri!
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man ska aldrig någonsin låta ett djur vara utan den maten den behöver!
En av mina kaniner kommer ifrån ett stort beslag och vägde när han kom hem till mig efter karantän endast 796 gram - idag (ungefär 9 månader senare) väger han 1,9 kg och är fortfarande tunn.. Jag vet inte hur många gånger jag har varit på väg att ringa veterinären och boka avlivning… Titta noga på min Avatar - det är en bild på Tomasz i slutet på karantäntiden.., man kände varenda revben, kota och benknöl. - I det skicket vill man aldrig se en levande varelse..
Vad vill jag ha sagt med det? Jo, det är ett jättejobb att få upp hullet på de igen och vissa återhämtar sig aldrig..
Hur länge en kanin klarar sig utan mat - teoretiskt sett - kan nog ingen här svara på..
Håller med de andra.
Tror ingen här vet svaret heller
Ska din kompis testa eller?
What doesn't kill you makes you stronger.
Gammal tråd… men jag funderade just på samma sak igår. Inte för att jag medvetet hade tänkt göra det förstås. Men låt säga att man åker iväg 2 nätter och lagt fram massa hö så att de klarar sig ungefär den tiden man ska vara borta. Men så blir det snöstorm och man blir fast i 1-2 dagar till.
Låt säga att de har vatten!
Spelar det någon roll om de har halmströ eller bara sin höhäck tro?
Så skulle en kanin klara 1 dygn utan hö eller pellets? Eller är det akutläge att åka hem och trotsa snöstormar och rekomendationer att hålla sig från vägarna?
Nu var det inte riktigt så extrem situation för vår del igår… utan det handlade om ett fritt val att stanna två nätter istället för en natt där vi var på besök. Jag var osäker på om de fullproppade höhäckarna skulle vara uppätna eller inte efter 1½ dygn borta… så jag tvingande med mig hela familjen hem för kaninernas skull.
Väl hemma var höhäckarna halvfulla, så vi hade med gott samvete kunnat stanna en natt till! Men jag ville inte chansa. Men då började jag fundera på om det skulle hända något som man inte själv råder för… hur man skulle agera då?
Och ja, både sambon och sällskapet där vi sov över… tyckte jag var urfåning som kände att jag måste hem för att kaninerna kanske skulle ha slut på hö. De sa att kaninerna omöjligt kunde ta skada även om det knappt fanns något hö kvar och vi stannade till nästa förmiddag istället för att åka hem den kvällen. Alltså ett knappt halvt dygn som de hade riskerat att vara utan hö.
Våra utekaniner har ju massa halm i sina burar… så de hade kanske klarat att hålla magen igång genom att mumsa halm tänkte jag. Men innekaninerna hade nystädat och ingen halm eller hö i sina hagar.
Är det någon som har lite mer tankar eller fakta i ämnet?? Och fortfarande menar jag inte något om medveten svält, som ju självklart är djurplågeri!!
JAg undrar också lite. Jag är ju i Sverige nu och sambon tar hand om kaninerna när jag är borta, men han är just nu i sitt sommarhus med familjen. Kaninerna är alltså ensamma i 1-2 dagar… De har självklart fått vatten och massa hö, samt pellets. Jag blir bara lite orolig UTIFALL. :/
Jag skulle personligen inte kunna lämna mina kaniner över 1 dygn utan tillsyn osv. Är det inte till & med lag på att man måste kolla till dem minst 1 gång/dygn?
#9 Inte i Danmark vad jag vet om… Jag vet att Mads sa att han skulle åka dit och kolla så de hade mat och vatten, men undrar ändå. Är ju liksom inte där, så jag saknar dem och oroar mig lite :/
#7 Jag personligen tycker inte att man ska lämna kaniner (eller andra djur för den delen) utan tillsyn så länge som 1 1/2 dygn eller ännu längre.
Dels måste de som sagt ha fri tillgång på hö för att deras mage inte ska krascha ihop. Höet kan väl om det krisar ersättas av halm för just den funktionen. Pellets skulle de klara sig utan dock.
MEN, framför allt behöver de tillsyn! Mycket kan hinna hända på ett dygn. Förutom att höet kan ta slut, kan de även bli utan vatten. Vattnet kan frysa om det är minusgrader, kaninen kan välta ut skålen, eller smutsa ner vattnet så det inte blir lämpligt att dricka. Jag har t.o.m. varit med om kaniner som på något vis lyckats riva ner sin vattenflaska och på så vis blivit utan vatten.
Och dessutom kan kaninen blir sjuk eller skadad. Låt säga att något skulle hända kaninen en timme efter att man lämnat den. Ska den då behöva ligga i buren och ha ont/plågas på annat vis i ett och ett halvt dygn innan nån kollar till den och kan ge den veterinärvård/avlivning om så behövs.
Så, alltså… Även om man så fyller hela buren med 20kg hö, så anser jag ändå att man bör kolla till kaninen dagligen, och inte enbart för att försäkra sig om att den har mat. Mycket kan hinna gå fel på bara ett dygn. Och OM man nu verkligen skulle fastna i en snöstorm eller liknande kanske man kan höra med någon granne/annan person "på hemmaplan" ifall de kan kolla till ev. djur man har hemma.
Mvh Linda, Northernlights Kaninuppfödning
~ Bloggen ~ Youtube-kanalen ~
Bunnies are like potatochips - you can't have just one 
En kanin kan klara 2-3 dygn utan mat öht. Men man ska inte svälta djuret med flit.
herre gud P: folk frågar vrf, man kanske vill veta om sin kanin slutar äta eller ngt annat och så svarar typ alla, att man inte ska svälta en kanin, så klart att man inte ska det. svara istället på frågan :)
#13 Ellerhur! Ingen sa ju något om att svälta kaninen, det var ju bara en fråga!
Vi åkte iväg på kvällen en gång ock kom tillbaka på förmiddagen nästa dag och vi gav dem mat som vanligt och sen när vi kom hem så fick de hö och nytt vatten.
MVH Celina
Jag skulle aldrig lämna mina kaniner mer än MAX 1 dygn utan uppsikt absolut inte mer. Skulle inte ens ha samvete till det…. Vad som helst kan hända
#15 Nej, inte jag heller, men vi var bara borta över natten så egentligen så var de ju som vi sov hemma ;)
MVH Celina
#16 Är ni bara borta över natten blir det ju inte 1 dygn :)
#17 Nej jag vet, för jag skulle inte lämna dem så länge utan att någon granne tittade till dem ;)
MVH Celina
Kaninens mage måste alltid vara igång för annars kan tarmmotoriken knasa sig och skadas. Så de måste alltid ha något att äta och det något ska vara hö. De måste enligt JBV alltid ha tillgång till hö dessutom.
Så jag skulle inte riskera det då ett dygn utan intag av foder kan bli riktigt farligt, inte för att de svälter utan för att tarmarna kan go nuts.
Från: Fågelkliniken i Skåne AB - Avstannad mag-tarmmotorik hos kaniner - ileus
"Kaninens magtarmkanal är byggd för att bryta ned fibrer, finns det för lite fibrer i kosten uppstår ofta problem. Magtarmkanalen är även byggd för att omvandla stora mängder föda och vid en minskad mängd fyllnad i tarmen sjunker tarmmotoriken. Den bästa fyllnaden och fodret till en kanin är hö eller gräs. Dels hjälper det till att slipa tänderna på kaninen när den äter och dels fyller det upp magtarmsystemet på ett bra sätt. När din kanin av olika anledningar äter mindre eller får för lite fibrer i kosten uppstår magtarmstörningar i form av minskad motorik (se tandproblem). Den minskade motoriken leder till förändringar i pH och även en förändrad bakterieflora. Dåliga bakterier växer till och bra bakterier och mikroorganismer dör. De dåliga bakterierna i samarbete med den minskade tarmmotoriken gör att en gasbildning sker i tarmen. I samband med detta får kaninen ont och äter än mindre och en nedåtgående spiral har startat där kaninen mår allt sämre. För att hålla igång blodcirkulationen dras även vätska ifrån tarmen och det tarminnehåll som finns torkar ihop och ligger kvar och stör tarmmotoriken ytterligare. Alla former av stress stör även den magtarmmotoriken. Stress för en kanin kan vara en mängd olika saker såsom exempelvis smärta, sövning, rovdjur, andra sjukdomar och förändringar i hemmiljön."
För det första så rörde inte frågan egentligen hur länge jag skulle lämna kaninerna ensamma eller inte. Det rörde mer vad som skulle hända om man tex fastnade i en snöstorm.
Jag åkte ju hem, så att de var ensamma i lite drygt ett dygn (åkte på eftermiddagen ena dagen och kom hem kvällen dagen efter). Visst, det KAN hända vad som helst vilken timme som helst på dygnet. Men om man ska gå och förutsätta att saker ska hända så fort man vänder ryggen till… så skulle man ju inte våga åka och jobba ens en gång.
Det känns som att det ibland glöms bort att djur i det vilda inte har en enda människa som ser efter dem. Jag vet att vilda och tama djur inte är det samma, att tama djur blivit vana vid att människan tar hand om dem osv… men de har ju trots allt sitt ursprung, och även om en kanin blir lämnad ensam något dygn nu och då… så har jag svårt att tänka mig att de skulle lida och må pissigt för det.
Vilda djur får inte nytt fräscht vatten varje dag, de lever ibland under svält och svåra förhållanden. Så om en kanin får vara ensam 1½ dygn så har jag svårt att tro att det är en hemsk upplevelse för dem.
Våra kaniner har sällskap av varandra, de har varit friska hittills och man har ju koll på hur mkt hö, vatten och sånt som går åt. Så hade jag bara vetat att jag med säkerhet hade lagt upp tillräckligt med hö och vatten för 2 dagar… så hade jag inte mått dåligt över att lämna dem. De har ju sällskap av varandra. Tror att de skulle lida mer av att inte få sina kvällspellets och grönsaker faktiskt!
Varför jag kände mig tvingad att åka hem den här gången, var ju för att vi planerat att vara borta ett dygn bara. Och att jag inte kände mig trygg med att maten skulle räcka för ännu en natt. Med facit i hand, hade det inte varit några problem. Det fanns gott om både hö och vatten till kaninerna.
Men min undran var ju fortfarande hur länge magen skulle fixa att vara utan mat… OM man hamande i en oplanerad situation, där man blir borta längre än planerat. Det kan ju handla om allt från att bli strandad på jobbet till att bli borta en extra natt pga omständigheter man själv inte rår över.
Inte ens mina barn får full uppmärksamhet utav mig alla dagar på ett år. De får vara själva ibland, när jag är sjuk kan jag vara väldigt avskärmad och inte ge dem den uppmärksamheten de är vana vid. Detsamma gäller förstås kaninerna.
Så att vara utan mänskligt sällskap någon dag här och var under ett år… tror jag väldigt få kaniner skulle skadas utav.
Och såklart kan det hända saker. Men ska man inte heller kunna sova då… för tänk om det händer något precis den stunden man gått och lagt sig?
Och utekaninerna tittar jag inte till på morgonen innan vi åker iväg, kan jag ärligt säga. De får mat sent på kvällen/natten och sen kollar vi till dem när vi kommer hem från skola/jobb. Så visst, närhet och kärlek är superbra. Men våra utekaniner tar vi mest hand om för att de skulle få leva vidare. De har fina stora utehägn, får bra mat och har hyllor, krypin, tunnlar och får skutta in och ut ur sina burar som de vill. Tror inte de lider för att vi inte sitter och kelar med dem hela dagarna. De lever kaninliv och får lite tillsyn och kel ibland. Eller ja, den ena får det…. för hon vill. De andra två beter sig halvgalnda och springer bara vi visar oss… trots att vi kommer med mat varje dag och har försökt sitta där inne och vänta ut dem osv.
Men ja, de lever, de lever ett typ av vilt skyddat tamliv…
Innekaninerna är mer kelisar som får komma ut och skutta runt ibland. Även om de mest bor i sina lite större kompostgallerhagar.
Sen får alla såklart göra som de vill. Det okej med mig om ni så sitter nattvak för att uppmärksamma om det skulle hända något. Men här hemma så får kaninerna anpassa sig lite till vårt liv, precis som att vi anpassar våra liv efter dem också. Ja, nu fickj ag nog sagt det jag ville.
Men min undran kvarstår…. Om det finns mat för exakt ett dygn säger vi. Hur lång tid efter att höet är slut, kan man tänka sig att en kanin skulle klara sig utan att bli akut sjuk?
Och återigen, om någon fortfarande tror att jag skulle lämna dem medvetet utan mat… så är det helfel. Skulle aldrig ske! Det handlar mer om att lära mig, om att stilla en undran som dök upp i en situation där jag hade kontroll… utifall att jag skulle haman i en situation där jag inte hade samma kontroll.
#20 Man får ha en back-up plan, att någon kan åka dit om man t.ex blir kraftigt försenad osv :)
jag vet inte riktigt hur länge en kanin klarar sig utan mat och vatten men skulle gissa på kanske 5-7 dagar.
Står det verkligen i lagtext att kaniner skall ha fri tillgång på stråfoder? Låter mycket märkligt. Med tanke på hur många andra djurslag en sådan lagtext borde inefatta men som inte har annat än rekommendationer på ''hö som huvudsaklig föda'' typ..
Nu anser jag naturligtvis att de absolut ska ha fri tillgång på hö eller likvärdigt stråfoder, missförstå mig inte. Magen är viktig och de är skapta att äta plantor, inte frön eller pellets.
För att komma till ursprungsfrågan; om kaninen har halm i sin bur kan den räknas in som stråfoder också. Dvs tar höet slut, människan ligger död i fåtöljen (eller vad som kan tänkas vara en giltig anledning att inte se till kaninen en dag), kaninens vattenflaska är på 7 liter och nyss fylld, och buren full med fräsch halm… så klarar sig kaninen säkert ett par veckor på halmen och några dagar till utan. Men sen är det allvarligt och kanske till och med för sent att hålla den vid liv. Ren gissning, jag har inte precis testat ;)
Som kuriosa kan nämnas att i USA är det normalt att ge kaniner några strån hö 3ggr/vecka. I vissa fall hö-kuber/hö-pellets istället för riktigt hö. Kraftfoderpellets är huvudsakliga födan. De har heller ingen halm eller strö i burarna. Sällskapskaniner får ev. mer hö.. men även fler frön och musliblandningar som inte är helt hälsosamma (fettande) precis som här. Detta är i varje fall den uppfattning jag fått efter att ha blivit medlem på lite forum och sett en del filmer. Vissa ger naturligtvis fri tillgång på hö osv, men det anses helt ok att bara ge lite ibland.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
#23Från jbv: Kaniner ska ha fri tillgång på grovfoder som till exempel hö och gräs.
#24 De borde införa det hos hästar också. Var står detta? Länka gärna, jag är rätt dåliig på att hitta saker :)
#23 Ja, det står i L80. De ska alltid ha tillgång till stråfoder. Givetvis kan pressade varianter av detta räknas in, ex hökuber eller liknande.
USA har inte samma lagar som vi. Noteras bör också att deras kraftfoder har högre fiberhalt än våra, men att de trots det har problem med magåkommor och ungdjur sk "faders".
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
#26 Jo jag vet att deras lagar är helt annorlunda, men det kan ju vara intressant att jämföra ändå :)
#27 Tack!
Ah, nu vet jag varför jag inte visste detta som lag. Har mest varit inne på produktions sidor och där finns i stort sett inga lagar för kaniner. Vilket förhoppningsvis ska ändras då ny lagföring är inne på remiss. :)
#23 JAg visste inte att det var lag på det men det står typ i alla kaninböcker och t.o.m. hö förpackningen =D
MVH Celina
#29, fast produktionskaniner måste väl också, enligt lag, ha stråfoder?
#31 För tillfället finns i princip inga lagar för produktionskaniner. Minimi-måtten tex finns inte. Men det är på väg att ändras, nya lagar som ska gälla bbåde sällskap och produktion är på remiss. Dock gäller det tydligen inte försökskaniner..
Jag har läst de lagtexter jag blivit länkad till från produktionsforum, och där har det inte stått mycket, har heller aldrig hört något om det. Men kanske för att det egentligen är självklart.
Jag är bara glad att det kommer lagar innan kaninkött blir så populärt att de hålls som de gör i andra europeiska länder..
Lite OT.. men när jag hade 5 råttor så satte jag in extra vattenflaskor och fyllde på matskålen extra med torrfoder. Råttor behöver dessutom färsk mat varje dag i from av pasta, grönsaker m.m
Var borta i 2 dygn och när jag kom hem hade dem fortfarande mat och vatten kvar när jag kom hem :)
Nu har ju jag kanin, men ser alltid till att hon har mat.. och kaniner är ju mer känsliga om höet skulle ta slut… än om torrfoder skulle ta slut för en råtta.