Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 393 ggr
aggabagga
0

Kolla ras?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har ägt mina kaniner i lite mer än tre år, och har alltid undrat  Vilken ras? de igentligen har..

När vi köpte dem fick vi papper om Vilken ras? de var, ålder, färg m.m men "säljarna" hade blandat ihop deras papper med kaniner som redan var sålda. Båda var dvärgvädurar, sa de i allafall..

Min kanin Molly skulle i allafall varit född i maj samma år som vi köpte dem, och Lily, min syrras kanin, skulle varit född i Juni. Hon skule alltså vara ungefär en månad yngre än Molly, men kolla hennes storlek på bilden..

(Molly svartvit, Lily brunvit)

Så jag undrar om det finns något sett att ta något slags "DNA-prov" eller liknande för att se ras, ålder etc?
Jag skulle bli väldigt tacksam för svar!

mvh aggabagga

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥   ♥

/Agnes & Långöronen♥

♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥  ♥

Lina R
1

Vad står det i papprena? Även kaniner födda i samma kull kan ha olika storlek, precis som att alla människosyskon inte blir lika långa :). Och de här kaninerna är ju inte ens från samma kull, och har kanske inte samma föräldrar, så att de har olika storlek är inget konstigt. En belgisk jätte på 2 månader är större än en hermelin på 2 år.

Mollys färg heter svart brokad, lillys viltgrå brokad.

Om de har öronmärkning eller benring kan de spåras, annars är det omöjligt. De är definitivt vädurar, men mycket mer än så kan man inte säga om dem.

Hur mycket väger dom?

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se