Hur ofta fäller kaniner?
Jag hämtade en avlivningshotad kanin igår kväll och undrar hur ofta de fäller? Fäller de i perioder eller alltid? Tror det är en korsning mellan löwen och dvärgvädur.
Är det skillnad på löwen och lejonhuvudad?
lejonhuvad är samma sak som Löwen,, Löwen betyder lejon på tyska. så särav namnet.. men jag tror att kaniner fäller periodvis mer. den fäller ju vinterpälsen på sommaren.. mer vet jag inte, men min kanin fäller ju endå liiite alltid typ :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
lycka till med din kanin! =) varför var han avlivningshotad?
Medarbetare på Hundar.ifokus

Tack för ditt svar!
Det var en tjej på 8 år som hade henne och hon hade tröttnat efter 8 månader och ville ha en hamster istället!!! (jag blir så arg!!!)
De hade haft ute annonsen ett tag och skulle ge den några dagar till sa pappan. Jag hämtade den direkt.
Tur att du räddade ninen!
Iaf har jag hört att kaniner fäller åtta gånger per år, men dem "riktiga" fällningarna som är väldigt märkbara är vårfällningen och höstfällningen. På våren byter kaninen till sommarpäls och på hösten bygger den upp vinterpäls och fäller sommarpälsen.
Vad stolt jag blir Emmy, jag har minsann lärt dig bra!
8 gånger per år fäller kaniner i snitt. Märkbara fällningar är dock 4 av dem. Vissa kaniner upplevs fälla oftare och detta beror på hårens struktur, de med tjockare och längre hårstrån ger en känsla av att fälla vid fler tillfällen. Utekaniner fäller i regel minst 8 gånger, men ändras temperaturerna plötsligt så regulerar de pälsen extra gånger. Innekaniner fäller i regel mer sällan än utekaninen eftersom de har en jämnare temperatur kring sig, dock styr invanda beteenden sen det vilda att de fäller 8 gånger trots den jämna temperaturen.
#5: Ja Elina, du är min förebild, somsagt xD Jag har typ lärt mig allt från dig.. när jag tänker efter .. ;P

Tack!