För smal?
* Är en kanin för smal om man känner ryggraden och revbenen? Eller är de lagom? * Och hur känner man om kaninen är i bra hull, de vill säga inte tjock och inte smal, utan helt perfekt (typ). * Hu tränar man en kanin så den får bra muskler och kondition förutom att springa i uppförsbackar * Hur tränar man så att man får upp farten på en kanin, (hoppning)
Putt!
På en lagom tjock kanin kan du känna både ryggrad och revben. När du känner på revbenen ska det kännas lite mjukt och rundat, inte kantigt/vasst, då är den för smal.
Det är väldigt svårt att förklara hur det ska kännas tycker jag, lättast är om du försöker träffa andra kaniner och jämföra :)
Tränings- och motionstips till hoppkaniner får någon annan ge, är inte så bra på det.
#2 ok, tack!
När jag tränar mina hoppkaniner så brukar jag bara springa med dem. Uppförsbackar och så är bra men jag tycker att jag får ut mest av att bara springa med dem. På sommaren när jag tävlar i princip varje helg så springer jag med dem flera gånger i veckan och har de ute i Hage och de brukar vara väldigt musklade då. Så ut och spring mycket med dem :)
För att få upp farten på en kanin så är det samma svar där. Ut och spring med den och se till att den inte stannar utan springer hela tiden. Det kan hjälpa men en del kaniner är tyvärr inte så springiga av sig men man kan ju alltid ge det ett försök :)
Hoppas du fick svar på dina frågor :)
#4 ok, ja lilja är ju rätt så "springig".. :P