Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2910 ggr
CorneliaAndersson
0

Förbannad, ''Lurad''.

Åh, jag blir så förbannad!

Ni har säkert hört talas om att jag skulle sälja min egenuppfödda kanin Alexi.
Vi hittade ett ''mycket gott'' hem till henne, hon skulle bo 5min ifrån där jag bor.
Döttrarna i familjen var bästisar med en av mina nära vänner, och de kunde ta henne, hon skulle fo bo i en hästbox, träna hoppning och få njuta av livet.

De sa att villkoren var helt OK, så de behövde ej skriva under några papper, om det var nåt så skuille jag ju bara kunna höra av mig.
Jag sa också att de helst ej skulle ta en kull på henne, just eftersom man ej behöver sätta fler kaninungar till världen bara ''för att''.

Helt plötsligt har kaninen blivit parad, vår gemensamma kompis sa att kullen var planerad, men inte dottern i familjen.
Alexi ska tydligen också bitits och ''attackerats'' innan hon hade fått kullen.

Personerna skulle tydligen vara jätteerfarna uppfödare, helt plötsligt ;O

Jag har sett till så jag får tillbaka honan, men ej ungarna. De ska sälja dom.
De ska endast skriva blandrasungar 50kr, så som vår gemensamma kompis förklarade det.

Jaha ok, det med stammen, stamtavla/h-bevis (nu kan ju de ej få stamtavla), hopptalangen, honans agressivitet ;O

När jag sålde Alexi så hade hon ALDRIG bitits eller morrat agressivt.

Nu säger de också att de ej fått läsa några villkor, och att jag ej får komma och hälsa på eftersom det är deras kanin å jag ej ska bestämma vad de ska göra O,o
(det står i villkoren att jag ev. kommer och hälsar på å ser hur kaninen har det)

Fy, jag vill ju ha ungarna med, för att se hur de blir i betéendet, så  de säljs till rätt person. För enligt vissa så är detta personer som bara säljer för pengarnas skull. Samma sak med hästar  ;O
Ska iallafall få tillbaka aAlexi om 6-8veckor, så ungarna hinner växa till sig.

Men, finns det inget annat sätt att få hit ungarna med??? ;OO

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Fridaaaa
0

Tyvärr gäller inte såna villkor. Sålt är sålt tyvärr :(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

CorneliaAndersson
0

Usch, blir så förbannad!! ;OOOOO

/ Cornelia Andersson,

Clariiz
0

Tyvärr är kaninen såld och därmed deras. Så ungarna har du ingen rätt till, egentligen inte Alexi heller även om man tycker du borde det. Så var nöjd och glad över att du får tillbaka din lilla nin! :)

Kan dock tänkte mig att dessa människor kommer höra av sig till dig efter ett tag och se om du vill ha ungarnamed tanke på hur svårt det är att sälja kaniner nu och framför allt blandisar..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

dermot
0

Antagligen inte om de inte själva går med på det.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Tilde]
0

Man FÅR ha köpvillkor som man kommer överrens om med köpare innan köpet är gjort. Då gäller dessa. Och vad är det för stil ändå, att inte ens låta TS komma på besök?? Idioter… Tur att du får tillbaka honan i alla fall.

CorneliaAndersson
0

Men usch asså, vart kommer ungarna hamna, jag bad dom att ej ta en kull, jaså, vad händer? OJSAN!! O,o

Har sett på foto hu kaninerna bor. Hanen å honan bor i en hästbox som är delad med kompostgaller, så, burarna är ju inte ens säkra!O,o

Hanen kanske klättrar över till honan å sen när jag får hem henne så får hon en kull till ;O

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#6 Tyvärr hjälper det inte att bara säga att de inte får ta kull, för de äger kaniner nu, så de har tyvärr rättighet att göra det.
Hade varit skillnad om det hade varit avelsförbud på den,pga t.ex bettfel.

CorneliaAndersson
0

Ja, hon har ju betytt jättemycket för mig ;/

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#5 Juridiskt sätt gäller inte dem tyvärr

sfut
3

Muntliga avtal är lika juridiskt bindande som skriftliga. Det är bara mycket svårare att bevisa att de faktiskt finns. Om man har vittnen på det kan det kanske gå att gå vidare med det men det kan nog bli en stor grej som drar ut på tiden och inte är helt billig.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Fridaaaa
1

#10 Nej det är just det som det inte är. Beror på vad det gäller och hur det är sagt, alltså på vilket sätt osv. Massa saker att tänka på. Haft liknande diskutioner på andra djursidor nämligen.

sfut
6

"Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men problemet med muntliga avtal är som du säkert förstått att det är väldigt svårt att bevisa vad parterna egentligen kommit överens om."

taget från http://lawline.se/answers/15579

Muntliga avtal gäller men är mycket svårare att bevisa att de gäller. Om TS har ställt villkor för att köparen ska få köpa kaninen och köparen gått med på dessa villkor muntligen gäller det som vilket skrivet avtal som helst. Det är just det att de är svårare att bevisa.

Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.

www.hoppfullt.blogg.se

Mannez
0

Skönt att du får tillbaka honan iaf. Men kan du inte köpa loss ungarna ifrån dem då? Fy vad tråkigt för sånt folk…

Hälsningar Amanda och kaninerna

Zvintos
1

Sen har jag för mig också att en sak som försvårar det ytterligare är att kaniner i lagens ögon räknas som varor. Och som säljare är det inte ok att skriva avtal som inskränker köparens användarrätt på varan, dvs hur köparen använder varan. Ex om en person säljer bil och vill få påskrivet ett avtal att bilen bara ska köras på motorväg, så är ett sådant kontrakt inte lagligt. På samma vis gäller det för djur.

Suskiv
1

#14 Precis, kaniner räknas som varor och sålt är sålt. Har man sålt sin kanin så har man enligt lagen inga rättigheter. Vill man kunna styra vad nästa ägare ska kunna göra får man lämna kaninerna på foder istället.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Emmetem
1

Personligen skulle jag aldrig ha gått med på detta om jag vore TS.
Jag vet att om man har köpt en vara så får man använda den hur man vill - men däremot så tycker jag verkligen inte att detta gäller djur.
Försäljaren säljer djuret till dem på villkor - och dessa har inte följts.
Om jag skulle sälja en kanin till någon med förtroende för att det inte skulle bli ungar - och det blev ungar - då skulle jag genast ha sett till att få tillbaka kaninen.
Att det blev ungar tyder ju på att de ljög vid köpet - och jag skulle ha tagit upp det med deras föräldrar och sett till så att jag fick tillbaka alla kaninungarna med.
Om inte köparen uppfyller de krav som man lovat följa så bör de inte vara passande djurägare.
Jag ser djurens liv framför lagen.
Om djuren missköts så bör dessa nya ägare inte längre få ha kaninen eller dess ungar. Tänk om de behåller någon av ungarna och parar denne nästa gång?!
Och om de inte får sålt ungarna, vad gör de då?
Det vanligaste är avlivning och de flesta tänker "Äsch, vi försöker igen till våren!". Detta tycker jag är patetiskt. Skulle jag köpa ett djur av någon och försäljaren säger att detta djur inte bör avlas på så skulle jag självklart inte avlat på det.
Så jag skulle alltså ifall jag vore TS totalt strunta i lagen och se till att få hem kaninungarna så fort jag kunde.
Är TS under 18 så är det bästa alternativet att se till så att dina föräldrar pratar med köparens föräldrar och verkligen kämpa för att få tillbaka de.

Sådana här saker gör mig verkligen förbannad.
Jag själv skulle verkligen inte låtit denne behålla kaninen eller ungarna.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[Tilde]
1

Muntligt är visst lika bindade som skriftligt! Min syster pluggar juridik (är snart klar) och min morfar var advokat och hade eget företag, så jag vet lite. Flört

När jag var liten köpte vi en ödla som kompis till min andra ödla.. Det var dock stor skillnad på dem i storlek och jag frågade om det inte kunde hända den lilla ödlan något. Mannen i djuraffären sa att "nej, det värsta som kan hända är att den tappar svansen, det lovar jag." Sen nästa dag var den lilla borta, uppäten av den stora!

Just för att jag hade frågat och han gav mig ett stådan svar, kunde vi få en ny ödla som ersättning. :) *RIP bebisödlan*

Dock så måste ju båda parter vara med på avtalet (annars är det ju inget avtal).

Ljusta
1

Tyvärr så är sålt sålt och du har inga rättigheter nu när kaninen är i en annan människas ägo. Vill man som ägare ha koll på sina kaniner så får man behålla dem eller sätta ut dem på foder. Man kan aldrig kräva att nya ägare ska tycka samma som man själv gör angående hur man tar hand om kaniner eller ha dörrarna öppen hela tiden så att förra ägaren kan komma för att kontrollera att de har det bra. En kanin som man har betalt för är ens egen och då är det man själv som bestämmer.

Aggressiv har troligtvs kaninen blivit pga dräktigheten, rätt så vanligt. Det har inget att göra med att den i grunden är aggressiv utan att den reagerar på hormoner.

Är den enda anledningen att du vill ha hem henne för att de tagit kull?

Ljustadalens kaningård

Lina R
7

Givetvis är även muntliga avtal gällande, men det finns begränsningar i vad avtalet får innehålla.

När det gäller köp kan man endast avtala om olika betalningsformer och eventuella förlängda garantier/returrätter. Säljaren kan INTE ställa några krav på att få tillbaka varan, eller att varan inte får paras etc.

Krav på köparen måste ställas innan försäljningen, alltså att man väljer sin köpare med omsorg. Egentligen så måste man också vara försiktig till hur man annonserar ut tillsalu-djur, man har inte rätt att neka en köpare om varan annonserats ut "offentligt". Det var ett fall med hundar där ett par nekades, paret hävdade diskrimering eftersom de var lesbiska och de fick rätt! Även om säljaren kanske nekade dom av andra skäl…

Kösystem får man däremot ha, alltså att kaninen inte är till försäljning till alla utan att den blir till salu när man hittat rätt köpare och då är denna "först till kvarn" så att säga.

Summering: Sälj inte kaninen om du inte är beredd att släppa kontrollen över den. Var tacksam för den återkoppling du får, om du får någon. Vill du ha kontroll så lämna ut den på foderavtal istället.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Lina R
12

Och TS har verkligen ingen rätt att kräva att få ungarna, vad är det för påhitt? Ursäkta mig, men där finns det inget stöd någonstans, inte ens i "vanligt hyfs". En köpare har inga som helst skyldigheter till att göra så. En fodervärd däremot, det hade varit en helt annan sak.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

thildatessie
1

fy vad jobbigt!

CorneliaAndersson
1

Nu är det konstaterat att kullen ''var planerad''. De trodde ej att hanen kunde få ungar så de satte ihop kaninerna, eftersom de hade så gärna viljat ''träffas'' då de hela tiden satt vid kompostgallret å ville komma nära varann, jo det är väll klart att de ville. Så de hade låtit de vara tillsammans ett tag.

Å nu efter kullen också, men de hade delat på dom efter ett tag.

Agressiviteten började INNAN de satte ihop kaninerna ;OO.

Men asså, de har sagt att de var vana vid kaninungar. Men vilka vana ''uppfödare'' gör så om de ''ej ville ha kaninungar?'' O,o

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

*dubbla inlägg*

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
1

#22 Bortförklaring enligt mig. Man kan inte tro att hanen ej kan få ungar. Nej bara en bortförklaring från deras sida tror jag, man kan inte bara tro sånt :/

Emmetem
2

# 22 Håller helt med dig på den punkten. Tror verkligen inte att de är några uppfödare på något sätt. Inga seriösa iallafall.
Honan kanske var agressiv för att hon inte behandlas rätt? Om jag vore du så skulle jag genast begära att få åka dit och se hur de har det!

Om de inte låter dig åka dit så är det antagligen något de försöker dölja..

CorneliaAndersson
1

Åhhhhhhh, jag vill bara se att Alexi mår bra, jag måste ju vänta 6-8veckor innan jag kan hämta henne ;OOO

/ Cornelia Andersson,

Emmetem
1

#26 Du måste väl få åka och se hur din kanin har det?!

Fridaaaa
1

#27 Det är inte hennes kanin längre, för den är ju såld. Det är inte hennes förrän hon hämtat den, inte före dess, så de har tyvärr rätt att neka till det.

CorneliaAndersson
1

#27, Jag man borde ju tycka det. Men som #28 säger så är det för tillfället deras kanin ;//

/ Cornelia Andersson,

JoeyPowiiie
1

Vart bor dom :O

Satsa allt du har

www.jennipherengstrand.weebly.se

Shamall
4

Det är alltid dumt att inte ha svart på vitt att man kommit överrens om något. Ett muntligt avtal ska ha vittnen eller finnas inspelat och ett skriftligt ska ha gilltiga krav och undertäckning.

Här finns dock ett problem till, och det är att dina krav inte är giltiga, vilket betyder att du antagligen får hitta på något som går utanför ramarna på denna lag.

Nu säger jag absolut inte att detta är vad du ska göra… men..

hade det varit min kanin, och jag såg att den blev dåligt behandlad så skulle jag faktiskt ta tillbaka den (mer exakt kaninnappa den).

Dock så kan du ju ej då visa bilder på den, eller lägga ut texter(eller liknande) om den som kan forma bevis till att du är den "skyldige".

Plan nummer två är dock att om detta skulle gå i lås pga att dem ex låser stallet under natten så kan du alltid kika om dem följer lagarna om låst djurstall.

- om inte kan du skicka in en anmälan ang detta.

eller så tar du reda på om dem tar hand om kaninerna exakt som dem ska, annars - anmäl

Men frågan är dock om du är redo att göra detta, mår kaninen dåligt av att få en kull? Mår den dåligt av att bo i en "dåligt" separerad box etc. Eller är du bara arg över att dem inte följt det ni kom överrens om.

Kom dock ihåg att, om du får för dig att samla in bevis och anmäla dem, fixa ihop alla bevis ex för låst stall, vanvård etc, anmäl inte en sak i taget för då kan dem hinna fixa sakerna innan du anmält nästa.

Och en sista sak, detta är verkligen sista lösningen och vansinnigt att verkligen göra om det inte handlar om ett illa behandlat djur.

Shamall

Suskiv
10

#31 Seriöst? Sitter du och föreslår att TS ska begå brott. Om hon åker dit och tar kaninen så är det stöld och kan ge fängelse upp till två år.

Anmäla kan man ju göra om det handlar om vanvård, men är det inte allvarliga saker som att djur ligger i sin egen avföring och inte får mat så kommer det inte hända mer än att de får en anmärkning som ska vara ordnad tills nästa besök.

När ska folk fatta att vill de kunna bestämma över sina kaniner så får de lämna dem på foder. Så fort de sålt dem så har de inga rättigheter kvar (däremot kan de ha skyldigheter om de skrivit kontrakt på det).

juliafrojd
1

Jag hade också blivit jävligt förbannad, men sålt är ju sålt. Men behandlarnas dom på nått sätt som inte är ok så tycker jag att man har rätt till att ta tillbaka djuret/djuren (min åsikt)!

Fridaaaa
1

#31 Man ska inte uppmana någon att stjäla! Dummaste jag hört!
Man ska aldrig uppmana till brott. Sålt är sålt.

#33 Tyvärr är det inte så :(

Ljusta
6

#33 Jag har inte läst någonstans att köparna inte sköter om sin kanin, vart står det? Att de tog en kull som de helst inte skulle göra (inte pga ex dolda bettfelsanlag utan bara för att det föds för mycket kaninungar?) är ju egentligen inte ts problem då kaninen inte längre är hennes och hon tappade kontrollen över kaninen då den såldes. Hoppas ts lärt sig en läxa, vill man ha kontroll över kaninen så lämna på foder.

Och #31 Man kan inte stjäla en kanin för att de tagit ungar på den, herregud… Det brottet är betydligt värre än att ta ungar "olovligt".

Ljustadalens kaningård

juliafrojd
1

#35 jag sa inte att dom inte slött om dom ;)

[Guldvingens]
8

Ja, jag reagerade på samma sak. Kaninen verkar ju inte misskött, utan har blivit avlad på. Och?

TS:

Inse att sålt är sålt och sälj inte kaniner igen. Låt de stackars människorna få ha kvar en kanin de köpt och faktiskt bestämmer över numera.

KaterinaPetrova
1

Sålt är sålt och i nuläget är det dom som är ägare till kaninen. Trotts att TS inte ville att dom skulle para honan, så är det deras val - och blev deras val när honan hamnade i deras ägo. 
Att uppmana någon att stjäla är ju enromt mycket allvarligare än att de parade honan utan "lov" från förra ägaren. Samtidigt kan man ju förstå att TS känner sig lurad, det var en gång i tiden hennes kanin och hon bryr sig fortfarande om den. Vilket alla kaninägare gör om sina kaniner (?).

Kaninen verkar ju ändå ha det bra hos dem? Så trotts allt skulle jag låta dem behålla kaninen. De kommande kaninungarna är trotts allt deras problem. För varje gång en hona blir dräktig oavsett orsak (tjuvparning etc) så är de ägarens ansvar att se till att ha plats för kaninungarna/se till att de hamnar i rätt ägo, eventuellt avlivas om inget bättre alternativ finns. Och man nu vara 100% säker på att inga parningar skes, ha en säker bur eller kastrera dina kaniner.

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

Fridaaaa
2

#38 Om den har det bra, hur kan den då ha blivit aggresiv helt plötsligt? En kanin blir inte det hur som helst :/

Emmetem
2

#38 Håller faktiskt med #39 på den punkten.. Kaninen skulle ha varit agressiv innan mötet med hanen - så då är det ju antagligen något som är fel. En kanin blir inte agressiv bara sådär. Min gamla kanin bits vanligtvis inte - men gör man någon hon inte trivs med eller om hon är på ett ställe där hon är stressad eller inte trivs så kan hon bitas. Så det kan vara ett tecken på att något står snett till!
Jag försöker alltid se till så att djuren har det så bra som möjligt. Är de hos en opassande ägare tycker jag inte dessa borde få äga djuret.

KaterinaPetrova
3

39# Då är det ju en helt annan sak. Om kaninen inte bor bra i det nuvarande hemmet, och ändrat beteende (vilket jag inte förstod fören nu) så kanske den mår bäst av att omplaceras tillbaka till den förra ägaren. 
Hoppas det löser sig Glad

Stolt ägare till stora chinchillan Myska. Hjärta

[YukiOni]
1

Kanske borde be köparna skriva under köpvilkor nästa gång? 
Så att du lagligt har rätt att ta illbaka kaninen med ev. ungar om villkoren inte följs?

Suskiv
0

#42 Sånna villkor är inte lagliga. Kaniner är varor och man kan inte inskänka på köparens rätt att använda kaninen som den bäst vill.

goldcool
0

#43 Djurskyddslagen ska ju skrivas om. Och det ska ske 2013 vad jag förstått. Så låt oss hoppas inom snar framtid att det kommer bättre villkor överlag, eller att det blir bättre rättigheter vet vi redan för villkoren ska skärpas. Fast hur lagen blir i sin utformning vet väl ingen än. Men allting har ju sin tid:

Som jag brukar säga, för bara 15 år sedan såg hobby-uppfödning av katt väldigt snarlik ut som den gör för kanin idag i Sverige, utomlands har jag inte samma koll. Dvs 1998 gick där många skänkes-annonser om kattungar på blocket. Men det gör det inte idag, faktiskt långtifrån.

Kanske kan även kaninerna få upp statusen så att ungar slipper skänkas bort. Eller säljas för bara 50.- som nämndes nånstans här i tråden. Men hur man kommer dit är jag inte säker på. Finns nog inte bara ett rätt svar.

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

CorneliaAndersson
1

De vill ju ej ha kvar henne ;O
Det är de som är grejen O,o

Sen så ska hon tydligen sagt att ''ska slå ihjäl kaninjävlen'', INNAN de tog en kull ;O

/ Cornelia Andersson,

Lina R
1

Det enda du kan göra som säljare, är att snällt erbjuda att de kan få lämna tillbaks kaninen om de inte är nöjda med den.

Det finns inget annat du kan, eller bör göra, annat än att sluta bete dig illa mot dom. Sålt ÄR sålt.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

Emmetem
0

#45 Vad glad att du får tillbaka kaninen! Har också råkat ut för det där med dåliga kaninägare. En bekant till mig hade en lillasyster som ville ha en söt kaninunge. Jag hade några kaninungar hemma, så hon fick låna en. Sedan så fick jag reda på av en av hennes kompisar att kaninen satt nere i en dammig källare utan vatten med bara hö och nästan inget spån. Jag åkte dit och såg att kaninen var misskött grovt. Kaninen var nästan uttorkad och när jag frågade systern varför hon gjorde så fick jag svaret: "Hon får morötter ibland som det är vatten i, så det går ingen nöd på henne. Hon vill inte ha så mycket vatten. Och eftersom hon inte dricker så mycket vatten kissar hon inte så mycket, så då behövs inte så mycket spån som kaninen bara kommer krafsa över kanten ändå." Jag tog genast tillbaka kaninen och hon fick aldrig något djur mer av mig.
Hon hade inte betalat något för kaninen - men hon fick den av mig ändå. Men då jag såg hur misskött den var så tog jag tillbaka den. Här var det inget snack om saken - jag tänker inte stå där och bara se på eftersom att det var hennes kanin då.
Hon blev mycket ledsen, men hennes föräldrar förstod då de hade varit dåliga på att hålla koll på hur hon skötte kaninen.

Lina R
0

#47, det är en helt annan sak. I det fallet hade du lånat ut en kaninunge. Då har du också rätt att ta tillbaka den, du äger den fortfarande.

Hade däremot pengar bytt händer så hade det varit stöld om du hade tagit tillbaks den utan hennes medtycke.

/Lina R

www.ronnbacks-kaniner.se

CorneliaAndersson
0

Det var de jag gjorde, jag hörde om kullen å vår kompis sa att de ej visste hur man könsbestämde, så jag tog kontakt å erbjöd mig hjälpa, då blev hon förbannad å sen kastade hon orden över mig hur dåligt Alexi hade bettet sig, jag erbjöd mig att ta tillaka henne, på ett snällt sätt då fick jag svaret ''Ja, gärna, men ungarna får du ej för de ska vi sälja''

/ Cornelia Andersson,

Wilma_00
0

Vad tråkigt, men vadå fick du tillbaka Alexi?

CorneliaAndersson
0

Som det ser ut nu så får vi tillbaka henne om 6-8 veckor, för att ungarna ska kunna växa till sig

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Sådärja, nu hade ungarna precis börjat ploppa ut från boet, så bet Alexi ihjäl dom ;O

Ska hämta hem henne nu på Tisdag, Gud vad sköt det ska bli!!

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#52 Konstigt att hon bet ihjäl dem bara sådär.
Hon måste ju blivit stressad eller liknande :/
Skönt att du får hem henne :)

goldcool
0

#52  Så dom hade inte plockat eller rört nånting med ungarna innan de bets ihjäl?

Föddes dom för några dagar sen eller?

Liljedals kaniner - kaninverkstad / tillverkning

CorneliaAndersson
0

#53 Ja, å här ska hon få stanna!
Vi fick ej hämta henne ikväll eftersom ho bor i stallet, å deras hästar sover och får ej väckas, för de ska upp kl. 05,00 imorgon bitti haha :PP

#54 Jo, det hade de, för att se att alla levde o,s,v.
Nene, asså de var typ 3v gamla, så de hade börjat komma ut ur boet å så.

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

#55 Vad de är tramsiga. Hästar sovr inte kl 7-8 på kvällen. Sicka människor. Bara fortförklaring.

3veckor, då borde de har börjat krypa om kring tidigare, det har de kullar mamma haft gjort.

CorneliaAndersson
0

Våra brukar komma ut vid 2-2,5 veckas ålder, såklart olika från kull till kull.

/ Cornelia Andersson,

Suskiv
0

#46 Vår kull var på dagen 3 veckor när de kröp fram ur bolådan.

Fridaaaa
0

#58 Menar du mig? :)
Här har de börjat kort efter de öppnat ögonen, runt 2-2½ veckas ålder max:P
Extra livliga ungar kanske? Hihi :P

Suskiv
0

#59 Ja, skrev fel nummer bara. Mina tyckte kanske det var kallt. De är ju födda i mitten av augusti och det regnade mycket.

Fridaaaa
0

#60 Kan vara så :) Vissa var födda inne och vissa i maj/juni så kanske lite olika :)

CorneliaAndersson
0

Vill att det ska bli Tisdag morron nu :33

kl, 7,30 ska vi vara där :)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hemma!!:DD

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1

:DD

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1

Fina tjejen :3

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
1

Sista nudå, fler kommer med tiden. Vill att hon ska komma till ro innan jag tar extremt massa bilder o,s,v. ;)

På denna bilden ser man dock att klorna är för långa ;O

/ Cornelia Andersson,

teeeea
0

Guud så sööt!:)

CorneliaAndersson
0

Visst är hon :))

Haha det första hon gjorde när vi kom hem var att hoppa upp i min famn x'')

/ Cornelia Andersson,

Fridaaaa
0

Goding :D
Hon längtade nog hem till dig :D

CorneliaAndersson
0

Ja, det får vi ju hoppas :PP

Hmm, ser ni det sår-liknande ovanför nosen?
Det hade hon ej när jag gav bort henne, men de var helt säkra på det, att de var där när de fick henne ;O

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Såhär bor hon för tillfället :P

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

Skönt att hon är hemma igen! :D Ang såret eller vad det nu är så tror jag inte det är någon fara och det är nog snart borta :)

CorneliaAndersson
0

#72 Ja verkligen!:)

Ok, vilken tur!:)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Visade sig att Alexi haft 2 kullar.

i 1:a kullen blev det 1 unge som de sedan gav bort å sen släppte de ihop kaninerna. Å sen föddes den kullen vi pratat om här, sedan så ska Alexi ha rymt in till deras hane, så nu de att om Alexi får en kull så ska jag betala dom eftersom det är deras hane!? O,o

Vad ska jag säga om det?

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Nu vill de komma hem med ett köpevillkor till mig som jag ska skriva på. Men herregud! Jag har ju tagit tillbaka kaninen, inte köpt den av henne? O,o

/ Cornelia Andersson,

Wilma_00
0

Det måste va skönt att ha henne hemma Glad

CorneliaAndersson
0

Ja, fast nu dyker ju fler problem upp ;O
(läs de 2 kommentarerna ovanför din)

/ Cornelia Andersson,

Lollo86
0

Om dom har gett dig kaninen så blir det ju samma sak nu som det var för dig förut när dom fick kaninen. Har du fått den så är den helt din och dom kan inte tvinga dig skriva på ett köpeavtal.

Lollo86
0

Och vad är det din vill ha pengar för? Bebisarna som du säljer eller?

CorneliaAndersson
0

OM honan får ungar, så vill de ha pengar för att det är deras hane som är pappa till ungarna.

Jag kan ej tycka att det är samma sak eftersom jag tog tillbaka honan eftersom hon ej följde våra villkor som de hade gått med på ;)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Det är ju de som ej haft säkra burar nog.

Jag har ju tagit tillbaka honan å NU visar det sig att hon ev. är dräktig ;O

/ Cornelia Andersson,

Emmetem
0

#81 Du har ju redan fått honan. De kan inte begära att du ska skriva på något köpeavtal. Bryt kontakten med de helt.

Clariiz
3

Precis samma sak gäller nu som förut.
Kaninen är din, du får "använda" den hur du vill. De kan inte kräva ersättning för sin hane..

Snarare betala böter eller få göra samhällstjänst för att ha utsätt honan för onödigt lidande vilket jag tycker det är att låta henne få 3 kullar på sådär pass kort tid..

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

CorneliaAndersson
0

Tack allihopa!:))

/ Cornelia Andersson,

Lollo86
0

Men nu när du har honan så kan dom ju ej bevisa att deras hane är pappan. Spelar nog ingen roll ändå för hon är ju din nu. Men kunde du bara ta henne ifrån dom utan deras tillåtelse?

Fridaaaa
0

#8 kommentar 5 Hon har fått honan tillbaka har hon skrivit många gånger :)

Mannez
0

Skönt att hon är hemma, men alltså fy attans vilka jobbiga människor som vill krångla till allt, kan de inte bara lämna er ifred nu? Och stackars lilla Alexi ifall hon får en till kull, det har väl inte alls gått länge sedan den senaste eller hur?

Skönt att du fick tillbaka henne iallafall.

Hälsningar Amanda och kaninerna

CorneliaAndersson
0

När jag startade tråden så var ungarna ca 2,5v gamla. Så ja, det var kanske 3v sedan hon fick den kullen ;OO

/ Cornelia Andersson,

Lollo86
0

86: jag vet men hon skrev att hon hade Tagit tillbaka henne,.inte fått =)

CorneliaAndersson
0

De ville ej ha henne, så de gav tillbaka henne, men det vill att jag skriver köpeavtall ;O

/ Cornelia Andersson,

Linda1977
0

Jösses vilket folk, hoppas det ordnar upp sig.

CorneliaAndersson
0

Hon vill absolut inte att mamma ska läsa chatten, då ändrar hon sin ton direkt.
Nu försöker hon ringa mig med ;O

/ Cornelia Andersson,

Emmetem
1

#92 Låt din mamma få läsa i sådana fall! Och svara inte. Det finns inget de kan göra nu, det är liksom din kanin? :)

CorneliaAndersson
10

Så nu är det gjort, mamma tycker inte att hon är klok O,o

/ Cornelia Andersson,

Lollo86
0

Haha underbart! Kul att dom trodde att det skulle gå vägen med allt och att du skulle betala dom, haha! Stackars kaninen som får trea tre kullar så tätt inpå bara =(

CorneliaAndersson
0

Ja precis ;/

Hon går å lyfter på svansen litegrann å hennes mage känns ganska stor, det är nog bara mat tror jag, men sen känner man ändån lite av hennes ryggrad.
Inte förstoppnin, för hon har bajsat, men kissat vet jag inte riktigt.

;//
Vad kan det nu vara då? ;O

/ Cornelia Andersson,

dermot
1

Är ju bara att säga att där inte blev några ungar, om hon nu skulle få en kull till. ;)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

CorneliaAndersson
0

#97 smart ;))
..

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Framklorna ;//

Där ser man också ena bröstvårtan.
De känns ganska stora ;///

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Å såhär långa är klorna på Baktassarna ;OO

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Hon är välgödd, å magen känns hård ;OO
Men man känner ändån lite av revbenen, ryggraden å höftbenen ;/

Hon tyckte att det var mysigt att ligga i min famn. Inte alls agressiv <3

(titta vilken liten tjockis)

/ Cornelia Andersson,

CorneliaAndersson
0

Trött tjej<3

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

Att bröstvårtorna är stora kan även vara att hon har kvar mjölk sedan den senaste kullen och med tanke på att hon fått kullar såpass nära varandra så vore det inte så konstigt om kroppen producerat lite extra mycket. Men med stor sannorlikhet är hon nog dräktig igen stackarn Obestämd

Tur att hon fick komma tillbaka till dig i alla fall Glad

CorneliaAndersson
0

Hon bor ju inte i en halv hästbox längre,så hon kanske tycker att det är jättelitet? ;O
Vad tycker ni, om ni kollar på bilden i inlägg #71?

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

#104 Personligen skulle jag nog bygga en lite större bur av typ kompostgaller eller liknande, men det är jag det Glad

Du skulle möjligtvis inte kunna ha henne frigående annars? ^^

CorneliaAndersson
0

tyvärr kan jag ej det. det är alldelles för varmt inne, sen i garaget har vi ej plats att bygga ut. skulle va om jag å pappa går ut imorgon, ställer ner buren på marken i garaget å sen bygger med kompostgaller :)

men varför är magen så spänd?
å stor, när man känner ryggrad o,s,v?

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

Okej, hon kan ju magra av vid ryggen och så först och om hon är dräktig för förblir ju magen stor, men det kan ju vara att hon ätit något olämpligt. Testat att ge bara hö och vatten ett tag för att se om det blir någon skillnad på magen? Alltså om hon har förstoppning eller bara är irriterad i magen.

CorneliaAndersson
0

Förstoppning borde hon ej ha eftersom hon har bajsat oh kissat i buren.

OM det skulle vara för att hon är dräktig så är hon ju isåfall bara i v3 så det borde ju ej visas ''så tidigt'' ? O,o

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

#108 Från v3 och framåt brukar man kunna se skillnad på magen så det skulle kunna vara många/stora ungar om magen är väldigt stor redan nu..

CorneliaAndersson
0

;//
Asså, jag har ej plats för ungar nu ;OO

Jo, 1 kanske ;OO

Men asså, hur ska jag göra då?
Då får ju jag å pappa börja snickra!! ;/

/ Cornelia Andersson,

Friggeshoppkaniner
0

#110 Du skulle kunna lägga upp intresse koll redan nu och sedan vara tidig med att lägga ut annons för säljning och ha med bilder och fakta om honan och ev hanen som är pappa samt att det inte var en planerad kull från din sida. Så skulle jag ha gjort i alla fall, och sett till att ha någon extrabur då intresset av att köpa kaniner inte är så jättestort på vintern..

[Guldvingens]
4

Jag skulle tagit bort ungarna direkt.

Har hon nu haft 2 täta kullar, och till & med dödat den sista så skulle en tredje bara göra skada. För honans skull skulle jag gjort det.

[RC1393]
2

Håller med Guldvingens. Kanske verkar grymt men för honans bästa, stackaren ska inte behöva plågas med att sköta om ungar och slita ut kroppen tycker jag, det är ju lika jobbigt att sköta (om inte jobbigare) som att föda fram en kull.

Zakarias
1

Håller med #112, 113

Ljusta
1

Du ska absolut inte skriva på något kontrakt på att du ska betala deras misstag, dvs parningen. För det första så är inte kullen önskad eller beställd av dig och det kommer kosta dig mer än vad du väntat när du tog tillbaka henne om du behåller ungarna i livet. En sak om du medvetet beställt en parad kanin.

Jag skulle som vissa andra här också ta bort ungarna för hennes skull.

Ljustadalens kaningård

Fridaaaa
0

Jag hade tagit bort ev kull, eftersom hon har fått kullar så tätt. Tror det är det bästa för henne, men det är vad jag hade gjort :)

CorneliaAndersson
0

#115 Håller med där ;//

Kan jag få be låsa tråden!?? :))
Jag startar förmodligen en ny sen om hur det har gått o,s,v.
Har gjort en intressekoll än sålänge ;))

/ Cornelia Andersson,

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.