Lite spån gör skillnad *burbild*
Jag har lagt spån i burarna. Vi får se om det blåser bort.. ;) Egentligen är väl sand ett bättre alternativ, släpper igenom väta (bättre än lerjord) och håller sig på plats. Men för tillfället testar jag spån.. det ser iaf ljust och trevligt ut. Och jag tror att det kan vara helt ok även när det blir blött.. eftersom det är en ute hage/bur så kommer den vara blöt dessa fuktiga årstider. Naturligtvis finns det torra, vindfria utrymmen för kaninerna (bon med ingångshål i olika riktningar tex) och pink osv tas bort, men att marken är fuktig får de leva med. Det får för övrigt alla vilda djur också göra. Jag vet inte hur stor del som kommer kläs in helt med väggar i framtiden, det ska en sekton til med i bygget efter det ska riktiga väggar och tak byggas. Tills vidare har de vaxduk (eftersom det inte prasslar som pressenning) till skydd över en del av buren, och så klart husen som är riktigt täta.
Menmn.. bilder på tjejjernas bur med ny tunnel och spån :)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Vad roligt med en tunnel min älskar sin :)
If you live to be 100, i hope i live to be 100 minus 1 day, so i never have to live without you ♥
Tack :)
Ser riktigt trevligt ut :D
Härligt med kaninägare som faktiskt bryr sig om sina kaniner och ger dem så mycket utrymme med saker att göra! Måste själv göra mig av med mina 3 kanin hanar och det känns inte alls kul med tanke på hur svårt det är att hitta någon som tar så bra hand om dem. Många har dem ju bara i en liten bur och ger dem mat och vatten och sen får det va bra… :(
#7 Tack :) Och spånet låg kvar efter stormen :P
#8 Har också sett den sortens kaninhållning och det är inte kul. Vad finns det för mening med ett sådant liv?
Jag har tittat på både artiklar och filmer om kaninhållning runt om i världen. Tittar man på tex. kaninfarmer (även små självhushåll) så sitter de där i sina små burar med nätgolv, har de tur får de lite hö ibland att roa sig med.. och då undrar man ju vad som är poängen. Ofta på små hushållsfilmer säger de ''och detta är burarna från när vi hade kaniner som keldjur'' och visar lika trista små nätburar med gallergolv för att man ska slippa hålla rent, vissa får en liten träbit att sitta på. Nej, tycker inte alls om det.. i Sverige har de åtminstonde riktiga golv, men man kan ju ändå fråga sig hur det är att inte kunna skutta runt alls.
Fast när jag funderar på om mina burar är fina nog så tittar jag på en sån film och känner mig mycket bättre som djurägare ;)
Titta inte på dessa filmerna om ni inte vill se burar med nätgolv. (finns dock inget äckligt eller så i dem)
Instruktion på att bygga kaninburar.
https://www.youtube.com/watch?v=wmyT79oo5kQ
Kelkaninbur. Hyfsad storlek (är väl som våra i sverige) men återigen - nätgolv, dock inte i bolådan som är tillagd senare.. Det känns väldigt fel när man inte är van vid det.. praktiskt men så finns det många frågor på deras forum om ömma och såriga tassar.
https://www.youtube.com/watch?v=MTQY5O0ntfs
Den här var ju rätt smart för er med inne-kaniner. Byggt om en hylla till en bur och lagt typ genomskinlig vaxduk för att skydda golvet :)