Hullet...
Mina har ungefär samma hull året om :)
Det är svårt att säga lite hur mycket en dvv ska väga för att vissa väger 1,6 med bra hull och vissa 2 kg med bra hull så :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Men vad är bra hull då?
MVH Celina
#2 Svårt att beskriva tycker jag hmm…
#0 Ser ut som ena kaninen har hakpåse det är ett tecken på övervikt.
#4 Men honkaniner kan få det ändå, har jag hört.
MVH Celina
#4 Alla kaniner är inte överviktiga som har hakpåse.
Men det är vanligast ja.
Men hon väger 1,9 kg och hon har inte en sån påse på sommaren
MVH Celina
Är inte 1,9 för mycket har jag för mig? :)
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
5# Fetma brukar göra att de får hakpåse, sedan är det en annan sak om de inte går banta bort hakpåsen, men får smalare slankare kroppsform.
Jag har själv aldrig fått hakpåse på mina egna kaniner, dock kaniner jag har tagit hand av andra tävlande hoppare har haft hakpåsar som inte gått att banta bort, jag kan säga att hakpåse är verkligen inte ovanligt, men för mycket grovfoder ger ofta hakpåsar.
#7 Vad ger du för pellets och hur mycket på vintern och på sommaren?
#8 Beror helt på kroppsbyggnaden.
#8 1,9 kg är normalt, beroende på kroppsform.
#9 Jag har haft hakpåse för många år sedan på 1kanin som fått kull, som inte var tjock.
Haft på en som inte varit tjock, som inte fått kull. Så kän hända ändå.
#10 Efter honor har haft kull har de även gått upp i vikt. Det är ganska vanligt på avelshonor.
#12 Honorna går upp i vikt när dem är gravida, det är så jag menar generellt.
Just nu går min hona på diet, hon gick upp 2 hg sammanlagt i samband med sin kull, nog för att hon är smal så vill jag ha henne i bättre form och slankare.
Ja, desto bättre att slippa hakpåse, har inte heller fått efter kull, men jag vet flera som göder sina hoppare så hakpåsarna bara växer och har sig, jag fick storbanta en jag tog hand om ett halvår för den var seriösly överviktig 

#13 Ja honor går ju upp när de är dräktiga ja, men betyder inte att de får hakpåse för det :)
Du skrev "efter honor fått kull", alltså inte under dräktigheten :)
Just med vikt är så svårt att säga exakt, precis som Frida redan skrivit. Detta då alla individer har en egen idealvikt. Jag har haft honor som varit i jättebra hull vid nästan 2kg och en hona vars idealvikt var på 1.2kg då hon helt enkelt var väldigt liten. Däremot tycker inte jag att de ska få pendla såpass mycket i vikt mellan årstiderna, att de blir överviktiga på vintern, utan försöka hålla de i såpass vettig vikt det går. Även om det är vinter behöver de inte vara överviktiga för att klara av den.
Min dvärgvädurshona på 8 månader väger 1,9 (!) och hon har ju inte direkt slutat växa än. Veterinären som kollade igenom henne för ett par helger sen sa att hon var i ganska bra hull. Hittills har hon ingen hakpåse men är rädd att hon ska få det snart. :o
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#14 Jag förklarade också när de är gravida generellt.
Nej, jag har inte heller sagt att de får hakpåse för det, men det är vanligt.
#17 Hon ser ju rätt maffig och bullig ut. Fast du känner ryggraden kan de ändå vara överviktiga, bukfett är vanligt samt hakpåse, känner du ryggraden enormt bör du byta till ett bättre foder med högre energi, mindre fett och mer fibrer.
#20 Hon ser inte ut så längre och nu är hon mindre och nu har hon dessutom vinterpäls och är fortfarande mindre än vad hon var i somras.
MVH Celina
#21 Okej.
Min förra dvv vägde 2-2,5kg utan hakpåse och bra hull men eftersom att det står att "standard" är 1,9kg så sa veterinären till mig att han behövde banta.
Alltså för att veta om de är överviktiga får du ta och klämma på dem, kan du liksom ta tag i "hakpåsen" och känner inte att den är fet liksom så är det bara en hakpåse sen den var överviktig och nu är det bara huden som viker sig där, känna på bena om du kanske känner hur musklerna är formade och om magen känns tjock under pälsen.
Hull tycker jag är svårt att se på bild :)
//Joanna
#23 Jag har känt på hakpåsen och det är inget fett där! Bara hud och tjooock päls. Jag ska försöka väga henne igen, var ett tag sen ;) Men de som säger att hon är fet på bilden vet ju inte mer än jag som äger kaninen och vet hur hon ser ut egentligen. Om hon väger 1,9-2 kg så tänker jag inte banta ner henne.
MVH Celina
Nu har jag vägt dem. Zippy väger 2 kg alltså ca. 1,9 på sommaren och Skutten väger 2,1 alltså ca. 2 kg på sommaren. Nästan alla djur lägger på sig under vintern för att klara kylan, som pälsen och mer underhudsfett. De mår bra och de är iallafall inte sjukligt feta =D
MVH Celina