Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 2558 ggr
ciss
0

Vädur som hoppare

Vad tycker ni om vädurar som hoppkaniner? Många tycker att de är sega och lata, och hoppar dåligt. Men det är ju olika! Skriv vad du tycker!

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

ciss
0

Jag har en dvärgvädur som kallas för Moa. Han hoppar sextio cm långt som ingenting, men höjdhopp är inte hans grej. Har även en vädur som inte hoppar alls.

Känner en nioårig (!!) vädurskorsning som hoppar ca fyrtio-sextio högt, och en treårig hona som hoppar femtio. ^^,

Jag tycker absolut inte att vädurar är sega. Mina vill bara springa, springa och självklart: springa. Man hinner knappt med om man har dem i sele.

Millan & Lillan (två dvvs-honor, syskon, ägs av mina kompisar) är också lika spralliga. Samma med Liga & Mia, spralliga de med. Och Stampe, pigg och "springig".

Jag tycker absolut att vädurar är bra hoppare och inte alls lata, snarare motsatsen. Känner många bra vädurar som hoppar och känner faktist ingen som är lat. Eller jo, en av mina, men han är sex år gammal och har inte haft det lätt i livet. Han är lite lat. (;

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Firestorm
0

Sega och lata??? O_o
Dem flesta hoppare jag känner har vädurs-
korsningar. Dem är inte så sega och lata vad
jag vet ^_^ Men alla kaniner e ju olika.

http://www.youtube.com/watch?v=EjKZr_ysjZU
Tomorrow's the Aviator

Elina.
0

Jag tycker att dvv inte lämpar sig som hoppkaniner. Dvv har en dålig kropp till hoppning, dess former är allt annat än idealiska. 

Att en kanin hoppar 40-50cm på enstaka hinder gör ju inte kaninen bra, väldigt många kaniner hoppar det med lätthet på enstaka hinder. Dessutom så är ingångslängden i en längdhoppstävling ung. 80cm-1m ;)

Men visst kan man hoppa med en dvv om man vill, om kaninen gillar att hoppa då, inget sätter ju stopp för det. Nog kan ju en dvv bli duktig fastän den har kroppen emot sig :)

myriis
0

Jag tycker alla kaniner kan hoppa, men dvärgvädurar har som sagt "fel" kropp för hoppning. Vädurskorsningar tror jag dock är perfekta.

twinnie
0

Håller med #3 men även att korsningar som kanske är dvv + dvärghare eller ngt xD e bättre ^^

skanorskaniner
0

Jag hoppar med Dvv. Det går jätte bra.

Flippa
0

Kan man hoppa men Löwen?

Elina.
0

#7: Självklart kan man det :)

KajsaM
0

Jag är ju då ingen kaninhoppare men vädurar tkr jag ha sån "bullig" kropp och kanske dvärghare korningar har lite bättre hoppkropp :)

bollen_bella
0

Dvärgvädurar? Skämtar du??

En dvärgvädur kan hoppa 2 meter om den verkligen vill! Det är rekordet på höjdhopp av kaniner, gjord av en dvärgvädur:D

Mina tidigare dvärgvädurar kunde hoppa hur högt som helst, bara de ville, men de e ju så rackarns envisa;)

Elina.
0

#10: Rekordet i höjdhopp är då inte gjort av en dvärgvädur. Rekordet i höjdhopp har hoppats av mimrelunds tösen, en holländsk kanin.

bollen_bella
0

Oups, jag som hade för mej det, men de var ju länge sedan jag kolla i rekordbok:S

Det spelar ingen roll, jag vet att de kan hoppa:)

Loverats96
0

Lite dum fråga egentligen…..Cool

min dvärgvädur hoppade 1.20m när vi inte hade tränat henne på ett halvår.

bollen_bella
0

Det hände med mina dvv att de hoppade värsta höjderna, "gräset är alltid grönare på andra sidan staketet" som man brukar säga. Även om man drog in stolarna under köksbordet kunde man hitta en kanin där uppe och njuta av utsikten.

Firestorm
0

#10 rekordet är 99,5 cm, inte 2 meter så du hade fel där med.

En bra hoppkanin är en liten större, mellan 2-3 kg, och har en lång "korv-formad" kropp med långa framben och starka bakben. Sedan ska dem självklart ha viljan och tempramentet ^_^

Många har fått för sig att dvärgharar e dem bästa hopparna, och med tanke på deras storlek e dem inte dåliga, men också pga deras storlek är det ytterst få dvärgharar som når upp till Elit-klasserna. (Jag har själv en dvärghare, dem e underbara, men har sin storlek emot sig tyvärr)

Till ämnet, det finns inget som säger att du inte kan hoppa med en dvärgvädur. Och e det inte en utställningskanin vi pratar om heller, utan en zookanin som inte alls avlats fram enligt någon standard så finns det väll inget som säger att vädurar e dåligare hoppare?

Förlåt att jag pladdrar så mycket xD

Nathalieee
0

#15 håller med !

Calico
0

Jag har fyra dvärgvädurar, Lotus och tre av hennes ungar som nu blivit stora. Ingen av mina kaniner är särskilt lata, visserligen så tycker Lotus inte om att hoppa men hon gillar att springa. Hennes son Jolly är jätte bra på att hoppa. Han älskar det och även om han inte hoppat så högt så flyger han över allt med lätthet. Ibland så kan han vara lite slarvig och inte koncentrera sig på hindret, men när han är koncentrerad så är han duktig.

/Matilda

myriis
0

Jag har en dvärgvädur som jag hoppar med. Hon är Medelsvår nu, och den höjden klarar hon. Och hon kan hoppa både högt och långt (fast inte elithöjd/längd då, men iaf) Men om man säger såhär så hoppar ju inte jättemånga med dvärgvädurar. Jag ser då inte mer än tio dvärgvädurar på en hopptävling, så det verkar ju som att folk inte tycker dem är så lämpliga att hoppa med?

Jag har också en dvärghare och en dvärgharekorsning. Precis Firestorm säger så har dem sin storlek imot sig, jag märker t.ex dem har svårt för när hinderna är både långa och höga. Den ena är snart svårklassad, och har inte tränat svår alls med henne, så vi får se hur det går!

bollen_bella
0

Va, vad konstigt!

Läste på internet att det var 2 meter/(

Jag antar att man inte ska tro allt man läser:S

myriis
0

#15: Om du menar höjd är rekorden som sagt 99,5 m.
Längd är det väl runt tre m?

Flippa
0

Nej, rekodet är 99,9 cm

Firestorm
0

#20 stämmer precis Flört

Firestorm
0

Läs på SKHRF's hemsida:
http://www.skhrf.com/

CoNo
0

Vad tkr ni om hermeliner som hoppkaniner då ? Jag tycker att de är mkt bra, bara de har viljan!

Majoriteten på tävlingar är ju dvv Cool

Elina.
0

#24: Jag tycker att hermeliner, precis som dvärgvädurar, har helt fel kroppsbyggnad till hoppning. De är även lite väl små, men det behöver ju inte alltid vara en nackdel. Visst kan man hoppa med hermeliner, men det är inte allt för ofta som de når upp till de högre klasserna. Men har de dock viljan och kapaciteten så kan de bli hur bra som helst, men det gäller nog för de flesta raser..

Majoriteten på tävlingar är väl nog ändå korsningar? ;)

EllinorK
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ojj vilken fråga. Vad man tycker om dom.

Jag har jue själv 3 vädurskorsningar hemma.
Den ena är djuraffärskanin, något större än dvärgväduren och längre rygg. Underbara bakben. Hoppar som en gud. Flyger
över nästan allt. Har hoppat 80 cm i höjd. Har tyvärr en svacka just nu och har fått ner självförtroendet så långt det går. Lite
trist, då jag inte vet vad som hänt.

Sen har jag en till kanin från en djuraffär, hon är lika stor som min dvärgvädur, och hoppar skit häftigt över hindrerna. Men vissa hinder förstår hon inte riktigt och kan riva. Hon är den kaninen här hemma som jag tror skulle triva bäst som kelkanin.

Sen den sista är inte gammal nog för att hoppas..

Sen har jag 2 dvärgvädurar som jag hoppar med.
Den ena flyger över allt, och hon river nästan aldrig. Har ett otroligt självförtroende och älskar att hoppa. Tar i som jag vet inte vad.

Den andra, hennes son (på bilden jag bifogar) är min flygande köttbulle, han älskar att hoppa men hoppar när han är på humör. Ibland kan han gå på flera fel och när han går fint nolla.

Det är inte själva rasen i sig som gör det, utan kaninens pyske och självförtroende och hur den blivit inhoppat som gör det.

Ogge
0

Jag har en fransk vädur som jag tänker hoppa lite hemma med senare. Hon är då inte seg och lat hon är tvärt om . Hon är pigg och älskar att springa om kring och skutta också.

[OliviaT]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min kanin är då inte seg! Ngn som vill ha honom? :( har inget intresse längre.

Flippa
0

#28 Bortskänkes han? Har du tröttnat med kaniner?

[OliviaT]
0

kaniner är underbara, har haft honom sedan jag var 10 år och nu har jag tappat intresset helt :( Mamma vill avliva honom för hon tror inte någon vill ha honom. om ni vill ha mer info om honom kan ni adda v_totti_v@hotmail.com

Flippa
0

#30 Avliva den? bara för att hon TROR ingen vill ha han? Vart bor du?

Lolitas
0

Majoriteten av kaninerna som tävlar i Skhrf är vädurar, dock av den typ hoppkorsning vi väljer att föda upp. Att de skulle vara lata var det dummast jag hört!!! Jag tävlar en renrasig dvärgvädur som alltid är snabbast i klassen, en rakbana lätt på 6 sekunder kan den damen klämma i med!

Tävlar hennes dotter som är vädurskorsning och mer hopptypad som även hon brukar tillhöra de allra snabbaste för dagen en medelsvårbana på 12 sekunder är inget ovanligt för henne!