Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 648 ggr
[kiiiwiii]
0

lagom hull?

Hejsan! hur vet jag när mina kaniner har lagom hull? :O mamma kom ut idag och så "smulan börjar bli lite tjock".. Det fick mig att fundera! När är det lagom? Hur ser man det och vilka riktlinjer finns det?? :/

Zvintos
0

Det är lite svårt att beskriva på ett bra sätt utan att kunna visa. Men bra hull för mig är när man kan känna revbenen lite lätt utan att de känns för tydligt. Om man inte kan känna revbenen hur man än försöker, då är kaninen för tjock. Även såklart om den har överflödigt fett, ex i kombination med hakpåse, väldigt rund om magen osv.

skuttis88
0

#1 Min hane har hakpåse på vintern men inte på sommaren och det gör väl inte honom tjock. Och honor kan väl få det ändå? Bara undrar…

MVH Celina

Zvintos
0

#2: Ja, de kan ha hakpåse utan att vara tjocka. Det var därför jag skrev "Även såklart om den har överflödigt fett, ex i kombination med hakpåse". Dvs om kaninen har hakpåse och i övrigt är tjock. Hanar däremot brukar inte få hakpåse i vanliga fall, ofta är det knutet till övervikt. Kan ju ha att göra med att hans kropp antingen samlar på sig mer fett på vintern, eller att den ökade fodergivan på vintern orsakar det. Ingen aning om så är fallet utan det är bara en teori.

skuttis88
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 Min hane är överviktig, det vet jag men han har gått ner lite och vi jobbar på det. Men min hon (också dvv) väger 1,9 kg ochh hon har hakpåse(var tjock innan) men man kan känna alla "benen". Nu på vinter vet jag inte om det är päls eller fett. Jag vet att hon kan gå ner lite, men är hennes hälsa hotad? Hane=svart
Hona=viltgrå

MVH Celina