Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1714 ggr
Beatrice_Love_Kaniner
2

Stallkaninen Speed'o

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej!

Som de flesta vet nu så har en kanin i stallet där jag är, blivit dräcktig!

Jag försökte omplacera honan först men fler och fler dagar gick och till slut så vart det ingen bra ide att omplacera henne längre… Jag och min kompis/granne gjorde en fin bur på övervåningen i foderförådet - där ingen är! Så där kommer honan få lungn och ro, det ända som stör mig nu är väl att det blir lätt mörkt där…

Jag hoppas att hon har accepterat kaninburen och kan snart börja boa - hon värkar nöjdare och gladare och är inte alls lika sur! :)

Jag kommer ibland skriva av mig lite här som en dagbok men eftersom att jag inte är i stallet varje dag så blir det kanske inte så ofta. Jag kunde heller inte ladda "in" bilderna från mobilen jag tagit med in i datorn så jag gör såhär ist, hoppas ni kan se ;)

Det är först en vanlig innebur och så har vi gjort en Hage som går ut utanför den för det kännes som att det skulle bli lite trångt annars, vi hade inget att bygga hagen av så jag och min kompis släpade upp tre hela "backplintar" eller vad man nu ska kalla de… :) Vet inte om detta är lagligt men det känndes bättre såhär än att sitta i en liten bur rakt på marken som de hade delat av så att hon bara satt på ena halvan, nu får hon det lung och ro! :D

/Hälsningar Bea och kaninerna

Uppfödning av rex hermelin

Beatrice_Love_Kaniner
0

Nu har hon varit dräcktig i 28 dagar om 8 dagar - dvs. hon kommer föda snart!

Jag kände lite försiktigt på magen igår och jag kunde bara känna en unge, om det bara blir en till två (ett få antal ungar) är det bättre om man kanske ska ta ifån de från henne och sedan stödfodra osv. För det går värkligen inte att hålla koll på alla barn som springer upp dit och vilka som inte gör det… :( Jag vill ju inte att hon ska sajra ungarna.

Beatrice_Love_Kaniner
0

hallå? Vore tacksamm på svar!

Fridaaaa
0

Nej det är inte bra att ta dem ifrån henne och stödfodra. Inte det bästa för ungarna.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Beatrice_Love_Kaniner
0

#3 ok…

Fridaaaa
0

#4 Det kan nämligen vara väldigt svårt att lyckas att nappa upp ungar, bästa är om dem får di från mamma, speciellt första 1-2 dagarna för modersmjökens skull :)

elinab
1

Bra jobbat med buren/hagen! Vilken tur att kaninen har dig och din kompis, att ni bryr er om henne och ordnar så bra ni kan för henne.

Jag tror inte heller det är en bra idé att sära ungarna från mamman och försöka mata för hand. Det vär svårt att lyckas, dessutom mår både ungar och mammakanin bäst av att få vara tillsammans.

Om du är orolig för att hon ska bli störd kanske ni kan prata med de andra i stallet och berätta att kaninen behöver vara i fred. Klart att branen vill titta men det går kanske att förklara för dem att kaninen behöver ha lugn och ro nu när den ska ha/har ungar? Kanske säga att de är ok om de går upp och tittar men att de måste vara lugna, prata tyst och att de inte får klappa? Förklara för dem att annars kan hon bli rädd och skada ungarna av misstag. Sätta upp en lapp och berätta muntligt för dem ni träffar på?

Eftersom kaninen varit stallkanin tror jag hon är ganska van vid att det går mycket folk osv. Nu när hon har fått en bättre bur på ett lugnare ställe tror jag inte risken är så stor att hon blir så stressad att hon skadar/överger ungarna.

Ska bli roligt att följa tråden och se hur det går :)

Frosstis
1

Varför ska människorna behöva få veta att det ens finns kaninungar där uppe? ^^

annars om ni har tid kan ni väl göra så att alla får ställa sig på en kö så tar ni in två i taget som måste vara knäpptysta/viska jättetyst och smyga. Bara titta inte klappa :D Småbarn brukar lyssna :)

[Loca Diaz]
0

Att stödmata brukar sluta med att de dör ändå. Man matt fel ch de hamnar i fel strupe eller så får se inflammation osv eller att de vägrar äta. Jag hade en unge som vi stödmata och den dog två dagar senare trots att den var tjock och varm, antagligen någon form av inflammation efter att maten har hamnat fel. Mamman övergav ungen tsm med 6 andra som dog. Försök hålla tyst om ungarna de kommer ändå inte märkas i en bolåda första tiden :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

#8 oj, ok tack!

#7 jo men jag är så himla rädd att de ska ta sig upp dit själva utan mig eller någon som vet att honan behöver vara ensam, ni vet väl hur småbarn brukar vara… Det är ju så spännande med små kaninbäbisar! :*

#6 tack för infon! :)

Frosstis
0

Kan ni inte mer om att få sätta en slags avspärrning där man går upp då?

Beatrice_Love_Kaniner
0

#10 Vi har satt ett kompostgaller och en lapp där det står endast personal!

Frosstis
0

#11 då ska det inte få komma in folk där då :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

#12 nä, men när ingen är där och man har hela tiden typ 40 nyfikna ungar så kan du ju förstå att det inte alltid är så lät, oftast när jag ser någon slängt dit en morot eller något så brukar jag alltid fråga personalen om det är någon av dem och om det inte är dem så går jag och frågar en massa stallbarn men de skyller oftast ifrån sig och säger: "amen jag skulle bara hämta ett täcke…." Även fast baren inte får gå in till hästarna och sätta på ett täcke för det är personalens uppgift….

Beatrice_Love_Kaniner
0

behöver hjälp! Nu är det ju svinkallt ute hela - 16 grader som kallast men hon har halm och hö att boa med,

men nu är det så här att honan blev parad sista dagen på höstlovet och idag tror jag att det var 32 dagar sedan… Hon borde ha fött för länge sen… :( Jag är 100% säker på att jag kände en lite bebis i magen som sparkade och hon har inte boat med sin päls, bara gjort ett stort hål i höt och gräver och har sig i spånet… Dock har hon blivit mycket mer aggresivare nu har vaktar sitt hem, hon morrar till så fort man kommer ner med en hand i buren.

Vad ska jag göra???

[luckymoa]
0

De kan gå dräktiga mer än 32 dagar! Upp till 34 e helt normalt :) S å jag tycker inte du behöver oroa dig, vänta och se så kommer de snart!

kaninjosse
0

#14 Du ska lämna henne i fred och vänta en dag till

Beatrice_Love_Kaniner
0

#15 tack, ok.

#14 jag är där varije dag och ger henne mat och vatten i typ tre sekunder. Och sen så kollar jag till henne på lördagar och rengör bajslådan på måndagar.

[Loca Diaz]
0

Brukar det gå över 32 dagar brukar dom ofta få dödfödda eller så är dom tom. Det kanske inte är säkert att hon är dräktig?

Beatrice_Love_Kaniner
0

#18 nä, detta är fursta gången med ungar för mig men hon har ju fått lite mer förtroende för mig så jag kunde känna på magen lite, kommer inte ihåg när det var… det tog ett tag innan jag kunde känna något konstigt.. Men tillslut kännde jag något konstigt typ ett huvud och man såg på magen att det sparkade. Men jag kännde bara en. Tuttarna var också uppsvälda för jag kännde på min hona här hemma och så hade hon inte… Men nu har de gått över några dagar och jag blir osäker

Zakarias
0

Hon kan ju ha befruktat spermierna lite senare, så hon kan ju få lite efter isf :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

#20 ok… :/ A detta är ju svårt asso. men efter ett tag så måste de pluppa ut förr eller senare eller? För jag vet ju att de kan bestämma en hel del själva osv men förr eller senare måste de väl ut?

Fridaaaa
0

#21 sitter dem fast eller ligger fel så kommer dem ju inte ut :/ Och dör ungarna i magen och man inte får ut det, så dör honan av likförgiftning :/

Mannez
0

21# Vänta till dag 35, har det inte blivit nått tills dess så kontakta vetrinär (Kaninkunnig!) och se vad de säger, om nu behöver åka in med henne eller vad.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Loca Diaz]
0

Hur vet du att hon är dräktig då? Att det faktiskt tog sig. Alltså jag har aldrig hört om att man bokstavligt kan SE när det RÖR sig i magen? Ev. skulle man kunna känna sparkar OM man är van, men då längre ner i magen och enbart de sista dagarna. Jag har haft över 15 kullar och aldrig riktigt känt att det rört sig. Det enda man kan märka är att hon blir tjock, kanske lite grinigare/vaksam och boar.

marty94
0

#24 har kännt sparkar en gång men det var dagen innan min rex födde och det var 9ungar :P
Då rörde det sig som sjutton!

Men är det fåtal ungar brukar det inte kännas…

Beatrice_Love_Kaniner
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men jag tror värkligen att hon är gravid för jag var uppe där idag och hon har blivit mulligare under magen och jag har hittat hennes svaga punkt! :D Hon älskar när man klappar henne på huvudet, hon har blrjat dricka mer och är lite tjurigare… Jag ser att magen är lite tjock åt ena sidan av magen där jag håller försiktigt och jag kännde att det rörde dig :) sen typ flyttade de säg så att andra sidan av magen vart större… Svårt att beskriva men hon är helt klart dräcktig! Nu ska jag låta henne vara men såhär ser hon ut… :)

Fridaaaa
0

#26 Dock kan dem bli runda om magen även vid skendräktighet. Bete sig som om dem är dräktiga.

Zakarias
0

#27 Men hon kände ju sparkar? :)

Fridaaaa
0

#28 Kan vara tarmrörelse. Själv känt det på någon av mina honor trots att dem inte varit dräktiga. Har känts som sparkar.
Så kan juvara vilket som

Mannez
0

TS, har du känt på hennes spenar? Är de svullna?

Frosstis
0

#30 i #19 "Tuttarna var också uppsvälda för jag kännde på min hona här hemma och så hade hon inte"

Beatrice_Love_Kaniner
0

jupp, det finns inget mer man kan göra, bara låta henne vila. Men jag tror inte det är någon fara med det som ni säger att de skulle sitta fast eller ngt för honan äter och dricker och är huur pigg och glad som hälst.

[Loca Diaz]
0

#32 hade en hona, hon fick en dödfödd unge. Efter det var hon jätte pigg, åt bra, hoppade hinder, osv inget syntes. 5 dagar senare kom det ut en "påse" med död vävnad från ytterligare en unge som hade fastnat. Den kom inte ut och hela huset lukta ruttet. Akut till veterinär och där fick hon smärtstillande, drog ut ungen och blev likförgiftad. Fick spruta och antibiotika och en räkning på 2000 kr.

Nevina
0

TS, hur har det gått?

marty94
0

*tass*

Beatrice_Love_Kaniner
1

fortfarande inget hänt… Eftersom att jag är osäker på när hon parades och hur många dagar som har gått så ska vi vänta o se tills några dagar efter jul, sedan åker vi in till veterinären med henne för att se om det är ngt och att om hon mår bra. :)

Nevina
0

Okej =) Berätta gärna hur det går.

Beatrice_Love_Kaniner
0

#37 självklart! ;) :)

Beatrice_Love_Kaniner
0

nu har jag tyvärr dåliga nyheter, ett missförstånd mellan mig och chefen för stallet hade uppståt då det inte hade komit fram att jag sa att jag kunde fixa ett hem till henne men då inte efter förens kullen, men nu är tyvärr både hanen och honan avlivade klockan 11 idag på djurklinijen på värmdö… Jag har gråtit och sörjt, jag vet vad ni alla tänker… Hur kan man bara avliva ett sånt frisk och undebar kanin!? Jag som precis hade börjat få kontakt med henne, jag älskade henne så… Vila i frid <3 Finaste Lodo och Speed'o. Gråter Jag hoppas att ni får ett bättre liv där uppe hos änglarna som de andra trodde… Oskyldig

alicekanin
0

#39 Nej va hämskt!! Vila i frid :(

Mvh Alice Ville Tingeling & Smulan=)

http://lovasenshoppkaniner.weebly.com

Mannez
0

39# Va? :O Men gud så hemskt! Vila i frid!

ElmerKrudd
0

#39 :( hemskt

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤