Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1481 ggr
RosarysKaniner
0

Tatuering

Vet ni om uppfödaren kan tatuera en kanin, om man redan ringmärkt den? När vi fick Lutchia, klippte veterinären av hennes ringmärkning, för att vi vill ha tatuering istället. Jag har snackat med uppfödaren och hon trodde att man kunde, men visste inte hur. Vet någon av er? Skrattande

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

starfredberg
0

Man måste gå till veterinär och be honom öronmärka :) Nummret som står på ringen ska vara i höger öra (om jag minns rätt) och uppfödarens nr i vänster öra :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

RosarysKaniner
0

#1, Jodå, det jag menade. Trodde ni skulle förstå. :) Så, det går alltså? Kan jag själv åka till veterinären, och bara be om Malins (uppfödaren) nummer?

/Elin Josefine Olsson ღ
Uppfödning utav Lejonhuvade Dvärgvädurar.
Hemsida: Rosary's Kaninuppfödning

Suskiv
1

Ja man kan märka om kaninen med öronmärkning istället. Ska finnas intyg av veterinär och så måste man göra en ändring i stamtavlan.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

starfredberg
0

#2 ja precis är inte krångligare än så :)

Duvlyckans kaninuppfödning av dvärgvädur

mlinz
0

Gammal tråd, men puttar upp den. 
I höger öra (kaninens högra) ska uppfödarnumret vara, i vänster öra ska man ha individnummer, exv 211, alltså:

År 2 -  2012

Kull 1 - 1

Unge 1 - **1

**Man märker hanar först (exv 211, 212, 213) och honor sedan (214, 215), om det bara är honor så märker man de först så klart (211, 212)

Man ska inte ha ringnumret i örat! Då blir det helt fel och kaninen blir garanterat nollad. Om kaninen inte är stambokförd så tror jag inte det ska vara några problem att öronmärka hos vetten.   
Ring Asp för säkerhets skull.

StambokskontorRiksstambokförare
Lars-Åke Asp
Axtorp
531 96 Lidköping
Tel: 0510-142 70
;%20document.write(%20'<%5C/a>'%20);%20//-->%5Cn%20%20%20