Kastrering?
Jag har velat fram och tillbaka länge på om jag ska kastrera min lilla kille.Jag vet inte om de problemen jag vill få bort kommer försvinna om dem gör det. Här är nägra anledningar:
Han biter och gräver på mattan, tyg och kläder. Det är ganska obehagligt när han är i ens knä och helt plötsligt börjar bita än på tröjan eller byxorna. Haha, han brukar också små bitas när han inte får den uppmärksamhet han vill ha. 
Dessutom har han blivit så att han inte kan sitta still. Han är väldigt social, mot mig i alla fall. Då han alltid ska vara med och klättra på mig mm (vilket är gulligt ju), men han kan aldrig sitta still i mitt knä och bli klappad. Dock älskar han när jag klappar honom på ett speciellt sätt (både på nosryggen och bakom öronen samtidigt), då sitter han och njuter. Men det är bara en kort stund när han är på golvet. Jag vill ju liksom sitta och mysa med honom. Jag har hört att hanar blir keligare efter kastrering. Eftersom att han är inne kanin känns det mysigare om han är lite lugnare eller vad man ska säga.
Men jag undrar om det är "taskigt" att kastrera honom bara för dessa anledningar? Och är det någon som vet om grävandet/bitandet kommer försvinna om jag gör det? Vad tycker ni?
Nej jag tycker inte att det är taskigt att kastrera honom pga det :)
Vissa hanar blir säkert det, andra inte. Man vet inte vad som händer med beteende osv förrän man kastrerat och det gått ett litet tag så att hormonerna hinner lägga sig osv :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Ok, tack för ditt svar! :D Jag har svårt att bestämma mig, just nu lutar det mest åt kastrering men jag är inte säker. :c
#2 Hur gammal är din kanin? Är han redo för en kastrering skulle jag låta göra det, hos en veterinär som söver med gas. Jag är också nyfiken på om tygbitandet försvinner med kastrering…
#3 Han är 6 månader, så han är redo för det. ;) Tack för att du sa det! Varför är det bättre med gas och vad bör jag annars tänka på? Jag hade tänkt att om jag ska kastrera honom så ska jag fråga om veterinären gör det ofta och om det hänt några olyckor i samband med det. Jag har fått tips? på en bra kaninveterinär i det område där jag bor. :)
#4 Gas är betydligt skonsammare för smådjur och kaniner, de är tydligen känsliga för att sövas intravenöst. Genom att använda gas minskar risken för dödsfall. Nu har jag bara låtit operera en råtta, men jag kände mig trygg när jag visste att de använde gas.
#5 Okej, tack då vet jag. :)
#6 Lycka till med kastrering och berätta gärna sen om din kanins beteende förändrades
Tycker de är bättre att djuret får utlopp för behoven istället för att kastrera dock.
när jag kastrerade min hane tyckte jag inte att det var så stor skillnad, men min hona blev mycket mindre aggresiv
jätte söt kanin :)
#8 Vad menar du? :)
#9 Aha, ok. Ja det är säkert olika. Det är det som är svårt eftersom att man inte vet. :/
#10 Tack :)
Lugnare blir han kanske men inte keligare, tycker mina okastrerade hanar har varit mysigast
det kan finnas risk för att han tappar sin charm och personlighet lite, alltså att han kanske inte är lika livlig osv. men ibland lbir dom oförändrad
men är han så ung brukar dom inte ändras lika mkt.
#8 att en kanin gräver mm är naturligt och får den inte utlopp för det behovet blir de lätt en stressad kanin. Tycker de är viktigare att kaninen får tillgång till de den har i naturen ist för att kastrera.
Hehe min kastrerade hane biter fortfarande i kläder om han inte får den uppmärksamhet han vill ha
//Joanna
#12 Aw. Det var ju kul att höra! :D
#13 Jo, det är jag också rädd för… :/
#14 Jaha du tänker så. Han är innekanin så jag vill ju inte att han ska gräva i mattan. Han har aldrig velat göra det förut. Han gröver inte i buren, eller när vi är ute i sele. Det är nog mer att han tycker att det luktar konstigt, fast man vet ju aldrig.
#15 Haha, precis som Nemo då. :)
#16 Man kan skaffa kaninen andra grävmöjligheter även inne :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#17 Han kan gräva i buren om han vill då han har strö där, men det gör han inte. Han har också en "leklåda" i hagen som det är halm och strö i. Men han har aldrig varit så intresserad av att gräva, men möjlighet det har han. :)
Mina kaniner gräver bara ute i gräs och jord - det är ju det som är naturligast :) allt annat skiter dom i, dom gräver aldrig i buren eller annat mer än dräktiga och bökiga honor. Han kanske tycker mattan är "i vägen"
#19 Haha, ja kanske det. :)
Men det är så konstigt då han aldrig har brytt sig om den förut.