Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 796 ggr
juliafrojd
0

Behöver "avelsartiklar"!

Hej! Jag ska ta min första kull i vår och behöver bra artiklar så jag kan läsa på riktigt ordentligt, eller så kan ni skriva de här! :) Syftet med kullen är att jag ska få fram trevliga hoppkaniner.

lovemysack
0

Om du ska ha trevliga hoppkaniner ska du välja min hane Sixten som tävlar hoppning!! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

juliafrojd
0

#1 Nej jag ska ha min egna hane! ;)

Suskiv
1

Vad har dina kaniner för tävlingsresultat?

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

lovemysack
0

#2 Okej! :)

#3 pratar du mä mig eller #2? ;)

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

#4 Eftersom det inte står siffra, så är det TS :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lovemysack
0

Förlåt jag är lite trög.. ;) TS ?

Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

#6 TrådSkaparen, alltså den som gjort tråden :)

juliafrojd
0

#3 har inte tävlat med min hane (dock en gång fast utan pinnar och priser men han gick på 0+0:-) han har hoppat 200cm i längd (dock på träning) hoppat 60cm höjd (också på träning) hoppat svårhinder hemma utan problem, (han är alltså lättklassad) brodern är svårklassad. Kan säga att den här hanen är den mest kelsjukaste kanin jag varit med om, han sitter och slickar mig i timmar medans jag klappar honom, kommer när man ropar då han alltid får springa lös på gården, väldigt lättlärd, sprattlar inte och alldrig visat aggressivitet, hel enkelt värdens snällaste! honom ska jag regga och tävla längd med då jag ser att han har kapacitet till de. Honan har 2pinnar i lätt, vääldigt mycket fart, hon var väldigt sur vid 4-6mån ("tånårsperioden") men är nu en mysig trevlig kanin som är överallt och ingenstans! :) hon har hoppat 180cm längd (på träning) och 70cm höjd! :-) hon är änsålänge 8mån. Dom har följt med båda två till varje träning, de har inte varit så många tävlingar och har därför inte kunnat tävla med dom, dock ska jag tävla lite i andra klubbar nu framöver så dom klassas upp fortare! :)

Fridaaaa
0

#8 Dock är hemmaträning inte samma sak som på tävling. det är hur de hoppar på träning som kaninhoppningsfolk går på :)

Du har väl ´bara på 2 kaniner? Och du har skrivit innan att kaninen har varit aggresiv, bitits osv, det hade inte jag avlat vidare på, om det är hon du tänkt para?

juliafrojd
0

#9 menade inte träningar hemma utan träningar hos klubben! ;) Ja jag har två kaniner, de var mer hennes tånnårsperiod ;) hon bet mig två gånger, men efter att jag blev mer bestämd och inte blev rädd och drog bort handen så slutade hon. :-)

Fridaaaa
1

#10 Jo fast det är tävlingar som folk går efter när de vill ha hoppkanin :) Om de ska tävla :D

Aggresivitet är inte normalt under tonåren heller :)

juliafrojd
0

Du sa att de inte var aggressivitet. :P

juliafrojd
0

Ingen som har bra artiklar eller kan skriva här? :-)

Fridaaaa
1

#12 Va? Vad yrar du om?
När en kanin anfaller och biter, mer än en gång, det är inte normalt, inte ens vid tonåren.
Nafsa kan de göra men bita är inte normalt

juliafrojd
0

Jag yrar inte, du skrev att de inte var aggressivt i tråden ;)

Fridaaaa
0

#15 Det har jag aldrig skrivit. Det var DU som skrev olika saker i tråden hela tiden, ena stunden var hon aggresiv, sedan nafsade hon bara, sedan hade hon bitit olika antal gånger osv, så det är du som skrivit olika. Jag har inte skrivit det du skrev nu.

Storkebodas
1

Är man en seriös uppfödare avlar man inte på kaniner som bits. Det spelar ingen roll om det var i tonåren, precis som Frida säger är det inte normalt. Hanen låter jättetrevlig, och lyckas du klassa upp honom verkar han bli en perfekt avelshane. Men honan bör du inte avla på, behåll henne som kelkanin. Om du verkligen vill ha uppfödning kan du ju skaffa en annan hona från riktigt fina led. Dock kan man aldrig vara säker på att hon duger till Avel förrän man lärt känna henne ordentligt.

Kram Elsa

Medarbetare på Teddykaniner i fokus

juliafrojd
0

Jo du skrev att så som jag beskrev hennes beteende var inte aggressivt! ;) Ngn som har bra artiklar eller kan skriva ner massa fakta här? :)

Fridaaaa
0

#18 Nej jag har aldrig aldrig sagt att en kanin som bits inte är aggresivt eller "normalt". Aldrig. Det är INTE normalt att en kanin bits. En kanin bits om den blir riktigt rädd, är arg eller felavlad. 
Så det har jag aldrig sagt.

NaDa...
2

Hörrni! Vad TS ville var att få tips?Avel. Varför ska det alltid bli en massa överdrivna diskussioner när en person ska ta en kull på två kaniner.
Det skrivs att honan är snäll nu, det är många kaniner som blir sura i tonåren, men det går över (Jag har haft sådanna kaniner, som nu är hur snälla som helst).
Klassningen spelar inte någon stor roll om kanierna har kapacitet till att hoppa högre klasser.

Men tillbaka till ämnet; Vad vill du veta TS? Det är nog lättare att ge 'avelstips' då. :)

~ Kram Nadja ♥
Ålandskaninhoppare VardagsbloggKaninblogg

[Bolten]
2

Men herregud tråden handlade inte om föräldrarnas meriter, syfte med kullen eller temperament. Har ni problem ta de med henne i pm istället för att förstöra tråden.

hobbymupp
0

Kollat kaninmagazinet.se 's uppfödningsartiklar?

Storkebodas
2

#20-21 Det är väl självklart att man reagerar när någon berättar att hen ska ta kull på en hona som varit aggressiv! Det var någon som frågade om föräldrarnas tävlingresultat, av ren nyfikenhet troligtvs. Man får väl för guds skull fråga något även om det är lite OT? Sedan började faktskt TS själv berätta om temperamentet och då var vi några som reagerade. Förlåt för ännu mer OT nu, TS.

Kram Elsa

Fridaaaa
1

#23 Håller med dig!

[Bolten]
2

Reagera i ett pm istället för det var inte det tråden handlade om. Tillbaka till tråden nu.

Storkebodas
0

#25 TS tog själv upp temperamentet i tråden och då är det ju inte konstigt om det blir en diskussion här.

Kram Elsa

Mannez
2

Ts, jag kan ge dig lite tips?, skriver dock ifrån mobilen så ska sätta mig vid en dator. Men jag har ockdå haft en hona som var väldigt sur i tonåren. Men det beteendet försvann och nu är hon helt underbar. Hon väntar just nu sin 3:e kull, ingen utav hennes ungar blev på något sätt som henne i temperament. Jag tror iallfall att TS förstått erat budskap nu. :)

Hälsningar Amanda och kaninerna

Mannez
0

INNAN PARNING

Innan man ens funderar på att avla så ska man läsa på en hel del. När man väl börjar känna sig redo för sin första kull är det dags att se över eller köpa in de blivande avelsdjuren. Du skall först bestämma dig för vad ditt avelsmål skall vara, i det här fallet är det hoppning. Kolla igenom avelsdjuren och se om de uppfyller kraven.

Innan PARNING bör du också inföskaffa dig ett par extraburar ifall ungarna bli svårsålda. Tänk om din kaninhona får 10 ungar och alla är hanar och ingen utav dem blir sålda. Då ska du vara förberedd med extraburar. Kom ihåg att hanar inte kan gå tillsammans vid könsmognad och då behöver alla egna burar.

PARNING

När det är dags för PARNING sätter du alltid ner honan till hanen, eller låter dem träffas på neutral mark. Sätter du ner hanen till honan kan hanen bli så distraherad utav alla nya lukter och missa själva poängen med att han är där. Honan kan dessutom attackera honom för att försvara sitt revir.

Själva parningen är en snabb affär och man ser att det är en lyckad PARNING genom att hanen faller av honan, ofta kan han även ge ifrån sig ett knorrande ljud. Låt hanen få para sig med honan några fler gånger för säkerhetens skull.

Är honan inte brunstig och inte vill bli parad får du sära på dem och försöka dagen därpå, fungerar inte det så prova dagen därpå, osv.

DRÄKTIGHET

En kaninhonas dräktighet varar mellan 28-33 dagar, men hon kan gå dräktig ända till dag 35, men ungar som burits så länge brukar oftast vara dödfödda.

Första veckan i dräktigheten så märker man oftast ingen större skillnad på honan, du kan hantera henne normalt. Men hon kan få lite annat temperament och bli lite surare.

Andra veckan kan man börja ana att magen blir större, hon börjar äta mer och kan börja smågräva lite i buren, nu ska man börja hantera henne lite mer försiktigt.

Tredje veckan så det man att magen blivit större, spenarna känns stora och svullna. Hon kan nu börja boa och dra av sig päls för att fodra boet med så ungarna får det varmt och skönt. Nu ska man lämna henne ifred så mycket som möjligt och undvika att bära runt på henne så mycket. Denn vecka blir hon även tröttare och vilar allt oftare.

Fjärde veckan och dags för nedkomsten, det är oftast den här veckan som hon börjar boa, men vissa boar precis innan födseln så var inte orolig ifall hon aldrig boar.

Under dräktigheten kan du ge henne lite extra grönfoder, men pelletsmängden behöver du inte öka.

FÖDSELN

Kaninhonan föder oftast när ingen är i närheten, oftast under natten. Detta sköter hon helt själv, men det kan uppstå komlikationer under födseln så se till att titta till henne mer än vanligt när hon når dag 28.

Födseln går väldigt snabbt, när jag väntade min första kull så tittade jag till honan på kvällen, hon visade inga tecken på att det var dags att föda. Tjugo minuter senare gick jag ner till henne, då hade hon dragit av sig päls och fött sina 4 ungar.

UNGARNAS UPPVÄXT

Kaninungar föds nakna och blinda, deras första tid så ligger de enbart i boet och då ska du inte hålla på med dem så mycket. Men jag tittar alltid till dem 1 gång om dagen för att se så ingen dött och så alla ser ut att ha fått mat. Men innan så ska man alltid klappa honan och även gnugga en pälstuss ifrån boet mellan händerna så man får samma doft som honan, för man in okända dofter i boet kan honan överge ungarna och till och med döda dem.

När ungarna är mellan 8-14 dagar så öppnar de ögonen, då han det även fått päls. Kort därpå så börjar de kravla ur boet. Sedan dröjer det inte länge förens de börjar provsmaka mammans mat. Då kan du öka mängden mat lite grann.

Mängden mat ökas därefter succesivt i takt med att ungarna växer, mängden mat varierar beroende på hur många ungar det är.

När ungarna är 6 veckor får man enligt lag börja sälja dem, men detta är alldeles för tidigt. För just denna tid ställer deras magar om sig till fast föda, så det är en mycket kritisk period, så stressen vid flytt och miljöombyte kan göra så kaninungen dör. Därför bör du vänta tills ungarna är åtminstone 8 veckor innan de flyttar till sina nya hem.

Hälsningar Amanda och kaninerna

juliafrojd
0

#19 ja hon var arg då! #20 lite sånt som #28 skrev ;) #22 nej de har jag inte gjort, de ska jag göra! ;) #23 de är ju självklart att man får fråga de och jag svarade ju. De är väl självklart att jag skriver deras temperament, ska jag köpa kanin är de nåt som är ganska självklart. #28 tack så mycket! :)

Fridaaaa
0

#29 ? Nu bara förvirrar du allting. Jag vet själv vad jag har skrivit och inte skrivit. Och jag kommer även ihåg mycket av vad du skrev. Och du skrev många olika saker hela tiden. Jag har aldrig påstått att en kanin som bits inte är aggresiv, och det är mycket som spelar in.

Suskiv
1

juliafrojd om du tänker ta en hopp- och kelkull så är temperament A och O. Hopp och kelkaniner framförallt sånna som inte har nårga bra meriter hamnar i barnfamiljer och då får inte kaninerna visa aggresivitet. De får inte bita. En kanin som biter en 5 åring tex kommer inte bli långvarig om inte föräldrarna är superkunniga och förstår att betende förhoppningsvis går över.

Att bita är inte ok, aldrig. Hade våra kaniner bitit oss vid agressivitet hade de blivit middag direkt. Det finns tusen och åter tusen supertrevliga härliga snälla väluppfödda kaniner, så det finns ingen anledning att avla på kaniner med temperaments fel.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

juliafrojd
0

Säg inte att hon har tempramentsfel för de har hon inte! Jag skapade den här tråden endast för att jag ville ha "information" inte för att vi skulle tjafsa allihopa!

juliafrojd
0

Och hon bet ju inte hål!

Fridaaaa
0

#33 Dock spelar det ingen roll om det gick hål eller inte, Ett bett är ett bett.
Och du bad om Avel. Och temperament har med Avel att göra.

Min hona Smilla t.ex har bitit min sambo 2-3 gånger innan hon fyllde 1 år, bara ena gången gick det hål, det är en av anledninarna till att jag inte vill avla vidare på hennes gener, trots att hon har fin färg och är trevlig i övrigt. Man måste ha sånt i tankarna :)