Nu kan jag tyvärr inte hjälpa dig, för jag har noll koll på kaninavel. Men andra kanske kan göra det om du berättar lite mer specifikt om vad det är du vill att folk ska skriva/berätta och så. 
En tjej på ett annat forum bad folk att skriva frågor till henne om Avel och genetik och så skulle hon svara så gott hon kunde, så det framkom lite bättre vad hon behövde träna mer på. Det kanske kan vara något?
En sak som jag ser stora problem i om man kollar på kaninaveln är att folk tar kullar hej vilt. Jag tycker det är superviktigt att ha ett bra syfte till att ta kull. Och för mig är inte ett bra syfte "kel", eller "det blir fina färger". Det kan nog inte alla hålla med mig om, men så tycker jag. Därför bör du välja avelsdjur med stooooor omsorg. Kolla linjen de är från, inga defekter får finnas! Träffa föräldrarna, se till att de är lätta att hantera och har ett mycket bra temperament. När du köpt en kanin bör du inte avla på den direkt utan skapa ett band med den så du lär känna den. Alla egenheter hos en kanin visar sig inte direkt. En bra avelskanin ska enligt mig: *vara lugn och trevlig *aldrig ha visar aggrissivitet (om det inte finns en mycket god orsak, tex att den haft mycket ont) *ha ett bra exteriör *givetvis inte bära på defekter *lätt att hantera, det ska funka bra att lyfta den *vara ordentligt tam *ha något som kan föra rasen framåt När man bestämmer vilka kaniner man ska para bör man se till att de kompletterar varandra. Och som sagt, ha ett tydligt och bra syfte med din Avel! Avla renrasigt eller för hoppning (jag inkluderar kelraserna i renrasigt). Ja, du får ju såklart avla för produktion också om du vill. Det jag menar är bara ta inte en massa blandraskullar som inte har något ordentligt syfte. Detta är lite av det jag tycker är viktigt när man tar kull.
Kram Elsa
Medarbetare på Teddykaniner i fokus
Först och främst vad är målet med aveln? Att ta en kull för att få fram söta keldjur är en dum idé. Ta en titt på blocket, det kryllar av kelkaniner.
När du har ett bra mål med din Avel så gäller det att skaffa bra avelsdjur. Friska som inte bär på några defekter och lämpliga för det de ska användas till. Självklart ska du ha koll på kaninens stam, antingen med stamtavla eller med härstamningsbevis (om det är hoppkull du ska para).
Sen gäller det att läsa på om defekter, genetik, förlossningskomplikationer och liknande.
Sen gäller det att ha plats. En kanin kan få över 10 ungar och har man itur så är alla hanar och behöver egna burar snart om man inte får dem sålt.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Man ska givetvis tänka på honans hälsa innan man tar en kull på henne, det kan ju gå så illa att honan inte klarar av det..
Sen ska man vara breredd på att om det kommer en missbildad/sjuk unge så måste man ta sitt ansvar och avliva den om den inte kan få ett normalt liv.
Plats, som nämnt ovanför är såklart viktigt! Kaniner kan som sagt få väldigt många ungar och det är inte alltid man får alla sålda. I min senaste kull var det 8 friska och fina ungar! 6 av dessa sålde direkt, två fick stanna kvar tills nu i december (en blev såld igår och en blir hämtad senare idag eller imorgon). Sen kan det ju kommer flera hanar som inte kan bo ihop senare.
Vad gäller föräldrarna så ska de vara snälla och deras genetik ska passa ihop (ungarna måste ju få ett tilldagande utseende, annars blir de tråkigt nog inte sålda). Om jag ska vara ärlig så tror jag tror att mina kaninungar sålde så bra eftersom de var så söta att folk inte kunde motstå; de var fluffiga och med korta/små öron. Sen är ju också wienertecknat väldigt populärt hos kelkaniner.
Men tänk på att det måste finnas en marknad för dina kaniner! Finns det någon som är intresserad? Vet du att kaniner säljer bra i ditt område? Vad är din back-up plan om du inte får dem sålda - har du plats?
Och sist men inte minst… Kaninungar kostar pengar! När de äter fast föda så äter de ju mycket om de är många. Sen kostar extra burar och tillbehör.
#2 Mitt mål är först och främst att avla fram kel och hopp kaniner. Min hona som jag köpte för 1 månad sen är för liten för att hoppa. Jag hade tänkt mig att börja avla om något år. Jag ska också tänka igenom massor av saker på vägen.
#5 Vill du avla fram hoppkaniner gäller det att honan är tävlad med bra resultat. Alla kaniner kan hoppa, men alla kaniner kan inte bli elitkaniner. De som söker kaninhoppare vill ha kaniner som potentialt kan bli elitkaniner.
Så honan bör har kommit upp i elitklass eller iaf medelsvår klass och hanen bör vara elitklassad. Hanar kan ju vara äldre när man tar första kullen så de hinner mycket väl bli elitklassade innan de sätts i Avel.
#6 de stämmer inte alls att de behöver vara minst msv och hanen minst elit. Har haft kullar där kaninerna (antingen båda eller bara ena) varit lätt klassad eller inte ens startad som gett kanon fina hoppkaniner. Så det stämmer verkligen inte.
#7 Klart lättklassade kaniner kan ge superdjur, men om man letar efter en framtida hoppkanin som man vill gå långt med så är det ju ett säkrare kort att köpa en kaninunge efter välmeriterade föräldrar.
#8 Det är det inte alls, de flesta kollar mer på kroppen och leden och hoppstil/temperament. Tävlar du ens hoppning och föder upp hoppkaniner?