Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 444 ggr
Waljstallet
0

Foder till kanin

Mina 2 kaniner ( lejonhuvaddvärgkanin, ca 7 månader) fick ner pellets skålen med all mat och jag vet inte hur myket dom har ätit men det var igår men idag har de inte ätit hö, pellets eller vatten!

Men är det farligt? och om de ska till veterinären för de är slö oh vill inte komma och hälsa som de alltid gör !

Fridaaaa
0

Jag hade åkt in till veterinär, om de är slöa och inte vill äta.

Kollat så att höet är OK?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Waljstallet
0

höet är okej för jag köpte det för inte så länge sedan

Fridaaaa
0

#2 Det spelar ingen roll när du köpte det, kan ju vara mögligt eller liknande ändå. De har inte fått i sig något olämpligt?

Eftersom de är slöa båda två, hade jag åkt in till en kaninkunnig veterinär imorgon

Lina R
0

Ja, om de fick i sig för mycket av ett foder med för lite fiber i, så kan de bli dåliga i magen. Kontakta en veterinär om du inte har någon erfaren uppfödare i närheten!

Och ja, nyköpt hö kan vara dåligt.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Waljstallet
0

höet köpte jag i onsdag och det är dogmans ängpresade hö

men om dom är slöa oh inte vill äta imorron med tycker ni jag ska ta dom till veterinär då?

Fridaaaa
0

#5 Dogmans hö = skithö :) Det är inte mycket näring i det, och brukar i regel vara lite dammigt. Köp annat istället rekommenderar jag. Av bonde, i stall eller djuraffärer som köper in hö från bönder och paketerar själva :)
Vad ger du för pellets? För pellets från matbutiker är inte heller bra;)

Ja det bör du göra

Waljstallet
0

jag brukar köpa hö som man har i ballar men den affären var stängd så jag köpte det istället

pelletsen köpte jag i djurmagazinet och det var sånt man fick ta själv

Suskiv
0

Först och främst ska kaninerna till veterinären. Om de inte äter och är slöa så är de sjuka och det rejält. Kaniner som inte äter kan dö väldigt fort.

Sen ska du köpa nytt hö. Dogman höet är som sagt skit, Jag tvingades köpa det en gång innan jag fick tag i hö hos bonde och det var så dålligt hö. Dammigt och otrevligt. Kaninerna vägrade äta det med rätta.

Sen tycker jag du ska byta pellets, lösviktspellets är oftast Bello och det är nått av det sämsta pellets som finns. Ska du köpa i djuraffären rekommenderar jag Cuni Complete, Fiba first eller Supreme Selective Rabbit. Det är tre bra märken.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D