Saltsten?
Ska kaniner ha saltsten?
Själv har jag inte det till mina kaniner, men jag bara undrar om man ska ha det, om inte, varför? :)
/Isa B
saltsten kan man ha men det är inte särskilt nödvändigt eftersom kaniner är bra på att ta upp salt ur maten de äter, själv hade jag de förut men de slckade inte på den på 5 år så jag tog bort det
Ne, det ska man helst inte ha, det är dåligt för kaninens njurar. Det finns tillräckligt med salt i fodret.

#1 Hahahaha, efter 5 år, ja.. Då är det nog lika bra att ta bort. xD
Mvh Ellenfyrkant
Lite OT, jag lånar din tråd lite ;)
Om kaninerna inte får pellets, ska man ge saltsten då? :)

#4 Det är nog bättre att ge en liten mängd pellets så kaninen får salt på den vägen. Vissa kaniner "missbrukar" saltstenen och får i sig alldeles för mycket salt, vilket kan leda till njurproblem.

#5 Fast förhoppningsvis märker man detta och kan då ta bort saltstenen. 
Jag tycker det är bra att ge kaninen möjlighet till extra salt då den känner när saltbehovet i kroppen finns. Men som sagt, vid överkonsumtion bör man plocka bort stenen.
Mvh Ellenfyrkant
Borde jag plocka bort min saltsten?
Det är ungefär hälften kvar av den efter ca 4 veckor (dom är två dvärgädurar) :)
Kram Emma - medarbetare på Bloggande Ifokus.
Ger bara saltsten till dräktiga honor :)
♥
Ger också bara saltsten till honor som är dräktiga/har ungar
#7 oj vad mycket de har slicka! Eller jag vet inte vad som är normalt men jag skulle nog ta bort den om jag var du
jag puffar upp denna tråd igen då zoohandeln fortfarande påpekar att salt samt mineralsten är viktigt.
finns det nya rön om detta?
#11 Saltsten och mineral/kalksten är inte bra nej.
Djuraffärer ska man sällan lita på när det gäller kost osv till kaniner och marsvin t.ex
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#11 precis som frida säger så är det inte bra. Väldigt onödigt och kan vara skadligt.
Djuraffärer försöker tjäna pengar, det ska man alltid komma ihåg när man pratar med dem.
Kaniner vill gärna äta bitar och slicka för mycket på saltsten, så nej, det är absolut inte bra då de gärna överdoserar x ggr mer än normalt.
#4 Ger man inte pellets till kanin bör man överse vilka vitaminer den ska ha i sig.
men gud, tråden är ju över 1 år gammal.. #14 du behöver inte svara till mig
#15, dock ett lika aktuellt ämne fortfarande…..

Är det salt i mineralstenar? Salt är ju en mineral
Mvh Ellenfyrkant
#17 Ja lite är det nog. Mineralstenar är ej heller lämpliga :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Eftersom kaniner inte svettas, så har de lågt behov av salt.
Detta i kontrast till tillexempel hästar, som svettas ganska lätt och har ett mycket högre behov.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se