Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 213 ggr
vickan1976
0

Skaffade kanin idag- tips??

Hejsan!

Jag har inte varit inne här tidigare, men jag gissar att det blir min nya favoritsida.

Jag har velat ha kanin ett tag nu och tycker om att ta hand om djur som ingen vill ha. Visst skulle jag gärna vilja ha en lite unge någon gång, men tycker att det känns bra när jag tar hand om ett djur som ingen vill ha.

Idag ringde jag på en annons på en 8 månaders kanin som barnen tröttnat på. Annonsen hade legat ute ett tag och mannen som svarade sa att de avlivar henne inom några dagar om ingen vill ha henne.

Självklart åkte jag dit och hämtade henne. Problemet är att jag inte har hunnit läsa på så mycket om kaniner. Jag vet en del men, vill gärna ha tips? på vad det tycker om att ha i sin bur? mat? mm.

[Niike]
0

Mat kan vara lite olika. Många ger Lottie och Stampe. Jag ger endast havre.

Saker det tycker om att ha i sin bur … Ett hus eller sittbräda. Tunnel/rör, en sten att sitta på kanske?, grenar, toalåda mm :) Som bottenmaterial kan du ha spån och halm t ex.. Vet flera som använder toa-lätt som bottenmaterial.

[Niike]
0

Har du någon bild på kaninen? :)

Tina-A
0

Jag ger mina kaniner pellets och det är ofta det bästa att ge dom.

Var försiktig med sallad som de lätt blir dåliga i magen av :) Annars kan du ge alla mölja frukter och grönsaker men var försiktig med kål av olika slag då det är gasbildande.

Ett hus i buren, massa hö - kanske en höboll, pinnar, en toalett så det blir lättare att rengöra buren.. Lite allt möjligt :)

Jag har toa-lätt som bottenmaterial + halm men man kan använda spån också, eller båda två..

Kaninen ska ha fri tillgång på vatten + hö :) Var noga så du inte ger kaninen för mycket pellets då höet är maten, pelletsen är bara tillskottet.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vickan1976
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en bild.

Du kanske vet vad det är för ras. De tidigare ägarna sa att det var en blandning mellan Löwen och dvärgvädur, kan det stämma??

De sa att hon var ganska lite också, men jag tycker nog att hon är ganska stor.

[Niike]
0

#4 Kan stämma att hon har löwen i sig, och att hon är en korsning. Dock vet jag inte om det är dvärgvädur eller någon annan ras .. Jag tyckte hon såg lite tjock ut (?) och ganska medelstor:)

Tina-A
0

#4: Jag tycker det ser ut som hon är en blandning mellan Lejonhuvad och Dvärgvädur som du säger. Inte alltför liten dock.

vickan1976
0

Tack för era snabba svar!!

Det stämmer nog bra att hon är tjock, det tror jag också. Hon fick en fröblandning av de tidigare ägarna med massa olika saker i, ser nästan ut som hamstermaten jag ger hamstrarna och det ligger mycket mat i skålen!!!

Skall jag bara ge henne lite varje dag eller skall hon alltid ha tillgång till torrfoder?

Tina-A
0

#7: Hon ska ha ungefär ½ dl torrfoder om dagen. Det är mindre än vad man ofta tror men det är för att man många gånger missar att höet ska vara maten kaninen äter mest.

KvirrZ
0

Jättevacker kanin iaf!

- Mvh Emma