Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 559 ggr
iWontBite
0

Städa frysta burar

Hur gör ni andra nu på vintern när ni ska städa hos era utekaniner och det är som att hacka i ett isblock? Jag bor ju på västkusten och dessutom ute "i vattnet" så här är det ganska milda tempraturer, men andra bor ju bra mycket kallare mycket längre än vi har det.

Värmer ni upp toaletterna på något sett?

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Fridaaaa
0

Jag tar bort det som går, sedan får jag lägga spån över sen, det som inte går att få bort, inte mycket mer att göra:(

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Loca Diaz]
0

För mig är det helt omöligt nu när jag har uteburar i trä, förr bodde dom i inneburar i en bod och då gick det att hacka och spån/kisset gick lätt bort från plastbotten. Men nu får jag sopa bort bajset och sen bara lägga över nytt spån, lager på lager!

Men nästa år ska de bo i ett varmgarage.

[_hsleiufhbtv]
0

För mig är det ganska smidigt eftersom alla kaniner går på låda så det är bara till att banka ur de frusna. Inga av kaninerna kissar/bajsar där det är trä Flört

Mannez
0

För mig gäller det bara att ta bort det man får bort, mer finns inte att göra, sedan lägga på ny halm, lager på lager oh sedan städa ut ordentligt när det bli varmare.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Jawa´s]
0

Så länge de har en torr bädd att gå på så gör jag som många andra och bara fyller på med strö, förra vintern kunde jag inte städa på nästan 2 månader.
Man får dock vara snabb med att städa när det blir plusgrader, annars kan det blöta gå igenom den översta torra bädden.

Thowas
1

jag har hackat och bänt upp allt med kniv!  det tog tid och le blev man men fick bort allt till slut! :)

Suskiv
1

Jag använder stor spackelspade. Får man in den under så är det bara att bända så släpper det i stora bitar. Det vi inte får loss med den metoden får ligga tills det blir blidväder. Strör på med torrt spån och hö (billigare än att störa med halm). Inneburarna (mina akutburar) går faktiskt lättare att städa än träburarna. Värst är den buren som har obehandlad träbotten, den är inte rolig, det fryser ju ända in i trät.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Katten_
0

Har 2 på toalätt och de är lätt att banka. De andra får man väl hacka det man kan :)

/Christel & kaninerna! Glad

Emmieline
0

när jag hade utekanin hos min mamma. så gjorde vi inte rent förren till våren i stora delen. i skithuset gjorde vi rent så gott vi kunde ibland. större delen var fylld med hö. halm och spån så lilla belinda skulle ha varmt och skönt (franskvädurs blandning) det är inte lätt att ha en utekanin på vintern. lika dant med vatten på vintern. det fryser och sånt. vi hade 2 olika skålar till det, en med ljumetvatten och det andra med snö=)

[Loca Diaz]
0

#9 Det är inte bra att de äter snö…

[Totoros kaniner]
0

Jag har toletter med tidningspapper och toalättströ som jag tömmer hela rubbet var och varannan dag. Sen e det bara min lille pojke som kissar på tokiga ställen (det e mer skvättande än kissande), men spånet suger upp och hittills har det gått att få upp även det. Efter förra städningen la jag ut ett par lager tidningspapper i botten, nästan 5 cm spån ch sen ett tjockt lager halm, så nu lär det ju verkligen inte va nå problem. Bajsplupparna mockar jag ut med jämna mellanrum. De som hamnar på lekmattan e ju lätt att sopa ut.

Det värsta var när de skvimpa ut vattenskålen men den har jag satt fast med ögleskruvar nu så nu kan de inte rubba den :)

Det som chockar mig är hur ofta man får städa för de skiter ju konstant ;) Men jag tycker faktiskt inte det e så jobbigt

[RC1393]
0

Jag tar potatishackaren eller järnspettet och slår lös skiten :P