Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 577 ggr
[Tilde]
0

Slagsmål!

Igår blev Cassie hämtad av en familj som redan hade kanin. Hennes burkompis hade blivit tagen av en räv, så de ville skaffa en ny vän till kaninen. De sa att det var en liten kanin, så jag tänker att det var en hermelin.

Hur som helst… De ringde till min sambo idag och berättade att kaninerna hade bråkat hela natten. Vi undrade ju såklart om det endast var dominansjuck eller vad det var som hade hänt (för Cassie är jättesnäll och funkar ihop med alla kaniner vi har och har haft här hemma). De sa att kaninerna hade stått på bakbenen och "boxats", rivits och bråkat på riktigt!

Vi undrade då om de hade introducerat dem i buren eller varför det var så aggressivt, men de sa att de hade satt in kaninerna i ett rum inomhus för att presentera dem för varanda. Neutralt alltså.

De kommer tillbaka med lilla Cassie ikväll, men min fråga till er då är; är det vanligt att kaniner slåss så??? Cassie är inte speciellt dominant, så det är jättekonstigt tycker jag…

Fridaaaa
0

De kanske behöver stå bredvid varandra i början och vänja sig vid varandra?
För kaninungar brukar inte slåss :S

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Guldvingens]
0

Nja, jag fick hem en 8 veckors hona som HATADE andra kaniner från första stund. Skulle döda de andra två 10 veckors ungarna som jag satte ihop henne med i en stor Hage. Så hon fick lov att vara själv.

Så visst kan kaninungar ha temperament runt andra kaniner. Denna kaninfröken var väldigt trevlig med människor, men som sagt, andra kaniner gick inte. Hon skulle t o m puckla på hankastraten på 4 år jag hade hemma då.

Fridaaaa
0

#2 Dock är det väl ovanligt? Jag har aldrig hört talas om en kaninunge som gett sig på en vuxen och slagits? :P

[Tilde]
0

#1 Ingen aning :/ Cassie har varit jättesnäll mot andra kaniner… well, hon var släkt med dem, men även efter könsmognad så har hon varit snäll! Så det är konstigt tycker jag… skyller på den andra kaninen. Tungan ute

#2 Oj, läskigt! Förvånad Men min unge har aldrig varit aggressiv mot varken människor eller kaniner. Hon är en mer underlägsen hona, som bara flyttar på sig om det kommer en dominant kanin. Hon är också över 3 ånader gammal nu och har bott ihop med andra kaniner i hela sitt liv.

[Mi-rand-a]
0

Jag tror mera på att dom sattit ihop dom för tidigt och för hastigt, men visst kan de vara att kaninerna bara inte funkar med varandra

[Tilde]
0

#5 Hmm ja kanske. :/ Jag vet inte riktigt, fick höra av min sambo bara.

Fridaaaa
0

#6 Men eftersom de hämtade den igår, så kan det vara så att det blev för tidigt. Att de kanske hade behövt gå i bur bredvid varandra några dagar, likså med Hage, för att vänja sig vid varandra, vissa kaniner behöver det :)

[Tilde]
0

#7 Ja kanske :/ Verkar dock som om de inte har fler burar eftersom de valde att lämna tillbaka henne. Synd!

Fridaaaa
0

#8 Ok dock är det sånt man behöver ha om man ska introducera 2 kaniner, just ifall det inte går :)
Men det är synd att det inte gick.

[Tilde]
0

#9 Ja så kan det ju gå… De ville väl bara ha en snabb vän till kaninen och inte hade tålamod att vänta tills de vänjer sig mer med varandra. :/

Fridaaaa
0

#10 Inte för att vara sån, men då får man skylla sig lite själv, om man inte ger det tid :/ Då har man inte riktigt tänkt igenom det :/

Mannez
0

Det kan tyvärr vara så, jag sålde en 8 veckors gammal liten kaninhona till en barnfamilj, de skulle sätta ihop henne med deras vuxna kaninhona vars burkompis dött någon vecka tidigare, men den lilla sprang runt och jagade den stora, morrade, bet och slogs med henne. Så de särades på, dock så behöll de henne ändå för hon var så underbar och mysig. Tråkigt att det blev så.

Hälsningar Amanda och kaninerna

[Tilde]
0

#11 Mjo jag håller med :/ Vi sa ju till dem att de kanske inte fungerar ihop eller behöver tid… Men men..

#12 Ja ungefär samma situation här, förutom att jag tror att det var deras kanin som var den elaka. Tungan ute De kan inte ens klippa klorna på den för den gillar inte att bli hanterad, så jag undrar lite hur den är till personligheten. Jag är i alla fall glad att få tillbaka Cassie, har saknat henne xD

Mannez
0

12# Haha, ska du behålla henne efter det här då? Eller försöka sälja henne igen?

[Tilde]
0

#14 Jag vet inte… Hon får nog en ny annons på dba.dk, men jag tänker inte aktivt söka ett nytt hem till henne :) Nu blir hennes bror såld imorgon så vi får mer plats på balkongen och eftersom Cassie bor ihop med mamma Charlie spelar det egentligen inte så stor roll om hon bor här eller någon annanstans.

Mannez
0

15# Okej, hon är ju verkligen en underbar liten fluffboll :)

[Sara-]1
0

Min teddydärgvädurs unge (hona) bestämde sig med för att hata andra kaniner! Min kastrat var hon skitsur på och även mot min okastrerade hane dock världens snällaste mot människor.. Så hon får bo själv!