parning
Om en hon är dräktig (ca en vecka in i den ev dräktigheten), brukar hon vara ovillig till att bli betäcktigen då?
Ja, oftast
Dock ska man inte testa det, kan stressa honan och sedan OM honan är frivillig kan det bli dubbelparning = 2 kullar i henne vilket inte är bra. Eller så kan hon kasta ungarna pga stressen :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jaså? Jag brukar ha hane och hona tillsammans i typ en vecka innnan jag särar på dem. om allt går bra. han satte på henne igår och hon hade inget emot det, dock fullföljde han inte utan visade mer intresse. Sen kom maten emellan. ;) men det är alltså inte bra att göra så? De verkar trivas väldigt bra ihoo och hon verkar inte ett dugg stressad.
#2 Bättre att du sära på dem. :) Annars är risken att det blir så, och hon kanske inte verkar stressad just då men kan vara det annars.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De finns många nackdelar med att låta hane och hona gå ihop, och så vitt jag kan se det inga fördelar.
Om honan inte är brunstig kan hon bli less på hanens försök och skada honom rejält.
Släpp ihop under uppsikt, är honan brunstig så lyfter du tillbaks henne till sin bur efter några lyckade (hanen ramlar av) parningar. Om inte, försök igen nästa dag.
Fördelen är ju att hanen får lite sällskap.. Men jag hade ingen aning om att honan kunde blir dubbelt dräktig.. Så då är det ju såklart bäst att bara släppa ihop under själva parningen.
Tack!
jag har har tagit enstaka kullar i över 10 år, men aldrig stött på att det skulle kunna hända.
Dubbelbörd är extremt ovanligt, men det händer.