Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 921 ggr
[Totoros kaniner]
0

Sele- tips

Jag går med små skitarna lite nu och då i sele och det har fungerat superbra från första början. De verkar inte heller bli allt för störda av att barnen är i närheten och går gärna fram och luktar på dem. Jag följer efter kaninerna vart de vill och styr dem inte alls.

Nu till problemet. De är helt omöjliga att ta upp. De kan vara hur goa och lugna som helst men så fort jag försöker lyfta upp dem blir de rädda och försöker springa iväg. (Samma sak i hagen och i buren). Så länge som jag inte försöker lyfta dem så är allt ok, men man behöver ju kunna lyftadem ibland ju.

Ni som har så mycket mer vana än jag, vad har ni för tips?!

[Mi-rand-a]
0

åh känner igen dedära, mina brukar försöka springa iväg när dom blivit lite förvildade som jag kallar de eller när dom har för roligt.

När jag har dom i sele och dom försöker springa iväg hukar jag mig ner och håller kopplet kort och klappar tills dom lugnat sig, men när dom springer fritt på gården och dom inte vill gå in så brukar jag antingen bara gå lugnt efter, stå still, gå iväg från deras syn tills dom stannat,kommer fram eller hoppar och letar efter en men har även lite mat i fickan som är de mest effektiva sättet :p

Blir du de minsta lilla stressad när du försöker lyfta dom? eller är du "seg" på att få något slagt grepp om dom? Märker direkt att om jag stressar  upp mig de minsta eller om jag blir de minsta lilla frustrerad så springer kaninerna iväg när jag ska lyfta dom och om jag är de minsta lilla seg eller fumlar med "greppet" när dom fortfarande är på marken så ledsnar dom och springer iväg :p

PrinzeZz
1

du får träna mer lyft med dem helt enkelt.

Korta kopplet och visa att "nu ska jag plocka upp dej", det kan hjälpa att komma framifrån istället för bakom dem så de ser dej hela tiden. Börjar de studsa runt så var följsam men släpp inte efter på kopplet. Lägg en hand på huvudet och lugna ner dem innan du går vidare till att lyfta.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

[Totoros kaniner]
0

Jag brukar vänta tills de sitter mer "inträngda" och då brukar jag sätta ner en hand framför, en hand bakom och sen lyfta. När jag kortar ner kopplet på friare plats och får kopplet lite spänt börjar de sprätta.

Jag har förbaskat svårt att få in dem i hagen och har försökt locka in dem i deras hus då jag kan få dem att va stilla men det är inge kul när de blir rädda. Det är som de vet exakt när jag ska ta upp dem :(

Jag tror jag har ett hyffsat lugn för så fort jag får upp dem i famnen så är det inga problem. De är förbaskat goa och kommer upp och luktar på mitt ansikte när jag håller i dem. Då sprätter de inte.

Men jag ska helt klart träna mer lyft. Nu sitter de i varsin bur och då tänker jag att det kanske blir lite lättare.

lovemysack
0

Försök att lägga en hand över ögonen innan du lufter dom! ;)

Uppfödare av Hoppkaniner i Dalarna :)
Läs mer på min hemsida.
Lundens Hoppkaniner.

Fridaaaa
0

Vissa av mina gör det, just i sele med. Jag brukar sätta mig på huk och ta upp kaninen, brukar gå lättare :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.