Avliva?
Har en kaninhane(kastrerad) på 9 månader som är aggressiv. Spenderar tid med honom varje dag och hanterar honom på rätt sätt. Efter kastreringen blev hans humör värre. Han biter och attackerar mig oproviserat och är jäkligt elak.
Först satt han själv, men prövade sätta ihop honom med min hona och det gick bra, han är snäll mot henne. Jag trodde att han ev. skulle lugna sig och bli snällare. Men nej. Han är fortfarande helt galen och man får inte hantera honom.
Man kan klappa honom en liten stund, sedan hoppar han upp och biter en riktigt hårt!
Vad ska jag göra? Göra en hälsokontroll så han inte har ont någon stans?(har själv kollar bollarna på honom och han har inte ont). Eller ska jag vänta tills han är 1 år? Eller är det avlivning som gäller?
Tacksam för svar.
Jag hade en hane som blev helt galen efter kastreringen, innan var han hur lugn som helst. Det är ganska ovanligt att det slår över fel efter kastreringen men visst händer det.
Den kaninen gick tillslut inte att hantera och mina mamma som hade hand om dem då vågade knappt mata honom längre. Jag valde att avliva då jag vill att mina djur ska kunna hanteras av i princip vem som helst (om det t.ex. skulle hända en olycka, eller som då när jag inte kunde ta hand om kaninerna utan min mamma fick hoppa in) samt att ett djur som beter sig på det viset är oerhört stressat och mår inte bra.
Det är helt upp till dig vad du väljer att göra, vissa vill försöka rehabilitera såna här fall och andra röstar för avlivning.
Jag kan inte göra någonting alls med honom. Får hålla han i nacken om jag ska ge han mat(annars får jag ett hål i handen). Om han är ute i mitt rum kan han hoppa fram och bita mig också…
Funderar på att avliva honom och isåfall köpa en ny kastrerad hane som får sitta ihop med min hona.
Se om det finns någon som är villig att ta sig an detta projekt. Det är ju faktiskt möjligt att ett miljöombyte kan hjälpa, att han förknippar er/hans nuvarande hem med traumat som kastreringen verkar ha varit för honom.
Vars finns du? En kastrerad hane är ganska lätt att omplacera egentligen, då han kan bo ihop med honor om du hittar någon som vill ta hand om projektet.
/Lina R
Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se
Jag bor i Göteborg, vet dock ingen som kan ta på sig detta projektet :/
Valde själv att avliva en gammal hona en gång i tiden då hon blev bild och agressiv med åldern. Tycker att du gör som tycker känns bäst, förmodligen mår inte kaninen bra av att vara stressad heller. Kolla dig runt om det finns någon som kan hjälpa till, ibland kan ett nytt hem med en annan miljö göra susen. Kanske ett nytt hem bara för stunden?
Stolt ägare till stora chinchillan Myska. 
Jag tog tillbaka en av våra ungar för att hon blev aggressiv i sitt nya hem. Hon attackerade när de skulle ge henne mat och vid all hantering så de skulle avlivat henne men vi ville ge henne en chans till. Hon blev som en helt ny kanin så fort hon kom till oss så miljöombyte skulle nog kunna hjälpa. :)
Det är svårt att ge bort vänlighet.
Den kommer hela tiden tillbaka till dig.
www.hoppfullt.blogg.se
om de hade varit lite närmre hade jag kunnat ta honom då jag fått plats över.
Jag hade väntat till kanske 2år åldern och om de inte blir bättre hade jag avlivat men innan de hade jag testat flytta ut han, säga åt när han biter mm. även fast de säkert är svårt. Hur var tidigare ägarna? tänkte om dom lyckats locka fram osäkerheten bland människor hos han.Anledningen till att jag hade väntat till just 2års åldern är för att min hane var "vild" blyg och lite mer självständig när han var yngre och nångång efter han fyllt två blev han lugn,gosig och är efter en heela tiden så sällskaplig blev han :)
Jag hade avlivat, inte skickat honom till någon annan och utsätta honom för onödig stress.
Jag ska försöka omplacera honom, jag vet att han är världens gosigaste kanin egentligen!
kom på en till sak, vet inte om de nämnts tidigare men har du haft någon hane tidigare där han är nu eller har du nå mer hanar som han kanske känner lukten av? Min kastrerade hane gillar inte alls en person jag kände som har en kastrerad hane så när hon kom och hälsade på så sprang han efter och bet henne när han fick chansen
Nej han har aldrig träffat en annan hane
Om han nu är en bra burkompis med din hona så hade jag behållt honom ändå och gett honom en chans till. Han kanske blir lite lugnare med tiden.
Ge honom någon liten godisbit varjegång du kommer och ska göra någonting, så förknippar han dig snart med något annat än någon som ska attackeras.
Våra kaniner förknippar min sambo med bananchips
, så fort han går till buren så blir de helt galna och sätter sig så nära godislådan som möjligt. De lär sig rätt snabbt att olika folk gör olika saker. När jag kommer sätter de sig vid matskålen, för då är det hö och pellets :-).
Har prövat med detta också, men han attackerar mig ändå. Problemet är ju att jag inte kan handskas med min hona när han är i närheten, eftersom han hoppar på mig.
Jag hade en hona som var aggressiv åt allt och alla samt skygg och rädd, hon var så från början av köpet, gick inte ens hantera henne hon flög på allt och alla jobbade med henne länge men hon blev aldrig bättre. Blir det så att de inte går att hantera tycker jag avlivning är ganska milt, de är jobbigt för djur att leva i rädsla och stress hela livet. Men du kan ge det en chans ett tag, annars får du avgöra vad du tycker är bäst.
Om du kan flytta din jobbiga kanin där det inte finns någon annan kanin, helst i ett rum där du vistas i ofta så tror jag han kan bli lugnare då han utsätts för att se dig ofta och för ljud du håller på med, hantera honom med handskar och biter han i handsken så ska du visa att du bestämmer även om man får lyfta dem i nackskinnet, det är dominans ibland som kan gå till överstyr, har själv lyckats vända halvelaka kaniner genom att visa att de inte bestämmer. Hur länge sen var det du kastrerade honom?
Det var ca 3 månader sedan :)
Okej, då är det ett tag sen. Var han aggressiv innan dess?
Vet annars inte vad det kan bero på. Kan bara ge tips? att hantera honom ofta med handskar och visa att du bestämmer, sen ser du ju med tiden om det blir ändringar. Har själv en hormonstinnig hona hemma som går mig på nerverna, hon krafsar i buren 24/7 trots leksaker, mat, utevistelse, hon blir lite agro såfort man krafsar i spånet och vill hugga till.