pasteurellos/Nosematos
Hej jag undrar om det är någon på den här sidan som har erfarenhet av någon av dessa sjukdommar då min kanin nyss har blivit diagnostiserad med pasteurellos. Skulle vilja ha någon att prata med då det känns ruskigt läskigt att se henne få som epelepsi anfall och skulle kännas skönt att prata med någon som upplevt samma sak.
Hade en hona 2000-2002 som hade pasteurella, hon fick opereras 2 ggr för att göra hål in i nosen så man kunde rensa. Hon hade pasteurellan som visar sig som "kaninsnuva"
Har en hona även nu som har likadan pasteurella men inte lika allvarlig som den tidigare honan. Hon snorar en hel del, har sina bättre och sämre perioder. Får hjälpa henne dom dåliga perioderna att rensa för att underlätta för henne, annars klarar hon det galant själv…
Bilden visar när hon är dålig och jag måste hjälpa för att rensa (har gjort så hon nyser så det kommit ut)
Ja min hona är nysig men inte snorig alls. Däremot så får hon anfall då hon rycker med huvuder och springer ofrivilligt i cirklar tills hon tappar balansen och ramlar omkull. Hon är tagen direkt efter ett anfall och andas hettsigt och tittar på mig som om jag skulle ha hjälpt henne :/ Men det har tack gode gud blivit mycket bättre sen jag började med medecin men då har dessvärre nysningarna blivit värre istället.
Oj, låter inte trevligt alls med anfall. Hoppas på att medicinen hjälper på din så att det försvinner. Hoppas på att även nysningarna slutar!
Cäzzie har haft sjukdomen i 4 år tror jag det blir till våren iaf och inga mediciner hjälper. =/ Men hon klarar det så bra sj.
Ja dom sa att det var väldigt lång behandlingstid och hon ska behandlas i ca 3 månader mot det. Och hjälper inte medecinen är det mycket stor risk att det är nosematos och visar det sig efter blodprov att det är det då låter jag min älskling somna in då jag inte tycker någon levande varelse förtjänar att lida fram till sin död. Vad skönt att hon klarar det fint själv :) Hoppas att Iris blir återställt efter medecineringen då det skulle vara dröm scenario ^^
#4 Klart de inte ska lida. På min första gjorde vi massa operationer och hon levde ett näst intill normalt liv trots sin specialbehandling hon var tvungen att få, hon somnade hemma helt lugnt och stilla utan att ha ont.
Cäzzie är som sagt upp och ner hela tiden men lider inte av sjukdomen eller har ont osv, blir dock stressad av att bo ensam (hanen hon bor med var sjuk i höstas) vilket hon gjorde under 2 månader i höst. Då blev hon ngt såmre och var tvungen att hjälpa extra då. Nu är hon som hon brukar igen och pigg och glad, nyser en hel del men som sagt, hon tvättar sig, rensar och sedan är det bra igen.
Blir hon sämre igen får vi dock se om hon får somna, hon är ändå 5 år i vår och börjar bli till åren kommen med tanke på just sjukdomen.
Vi gjorde 3 omgångar med medicinering under första året med sjukdomen men det hjälpte bara ett par dagar å sen var det tillbaka på ruta 1 igen.
Men sålänge hon inte lider av att nysa så ser jag inga problem med det. Hon får ju inga anfall eller så utan nyser bara.
Håller tummarna, låter inte alls kul med anfallen hon får=/
#5 nej men jag håller med. Det är alltid skönt när de somnar in hemma utan stress och bara lägger sig för att vila en sista gång. Vilken sorts operationer är det ni gjort?
Aww ja jag förstår att det kan vara lite jobbigt för dom att vara ensam. Men det är ju super att hon tar hand om sig själv så bra :D Iris doc är väldigt dålig på att tvätta sig. En riktig liten lortgris ;)
Ja fem år är ju endå en fin ålder då har de ju hunnit leva ett bra kaninliv och det låter som om hon har det super hemma hos dig :)
Usch inte kul när medicinen inte hjälper som man vill att den ska :/
Hoppas Cazzie (Cäzzie?) håller sig som hon är nu eller blir bättre :D
Oj vilken konstig tjock text det blev i första stycket :O Jag ursäktar.
#6 Det opererades ett hål i nosen för att det skulle gå att rensa då hon slemmade igen helt i bihålan på ena sidan… + att hon gick på mediciner varje dag under hela sitt liv för att underlätta. Inte lätt att trycka i kaniner tabletter kan jag säga men va den enda medicin som tog på henne.
Att de är lortiga och inte tvättar sig kan ha med sjukdomen att göra. Cäz var helt nerbajsad i rumpan så hon hade fått världens kaka på svansen också som vi fick klippa bort, stackarn har nästan kal svans nu. Nu efter fällningen har det blivit något bättre.
Jo, min önskan är att de jag har nu somnar lugnt hemma utan jobbiga beslut osv… Höll på att bli ett sådant beslut för 2 månader sedan med hanen. Men vi valde en annan väg för honom och nu är han frisk och pigg som en 4-5 åring igen trots sina 9 år. Han bor med pasteurellahonan men som tur är inte fått sjukdomen, troligtvis sjukt bra immunförsvar.
(oftast kaniner med sämre immunförsvar som utveckar pasteurella)
Jaha. Hur höll man det hålet öppet utan att det växte igen eller var det ett temporärt hål? Nej att få i en kanin vilken medecin som helst är helt sjukt svårt ><
Ja det kan nog vara så. Hon tvättar ju sig fint där bak men får hon något skit på resten av kroppen typ en tass eller liknande så sitter det där tills det ramlar av av sig själv.
Oj vad kul att han lyckats blivit så gammal :D Min första kanin lyckades också uppnå nio år. Skulle nog blivit äldre om vi inte tagit henne till veterinären bara för att ta bort lite gegg under ögat. Dom slet bort det utan bedövningmedel och hon gick in i smärt chock och dog två dagar senare.
#9 Det hölls öppet pga att vi rensade hålet med tops och ljummet vatten, Hon fick operera upp hålet 1 gång till. Så 2 ggr opererades hon för hålet. Hon dog 2½ år ung…
Hmm, kan va en slarver. =P Cäz klarar inte att tvätta sina framtassar ordentligt då det alltid är snor på dom som inte går att tvätta bort ordentligt åt henne. Det löser sig nog med tvätten. Alltid varit så eller bara nu när hon blivit sjuk?
Jo det är det. Han opererade dessutom bort sitt öga 4:e oktober (25 dagar innan sin 9-årsdag) och är piggare än någonsin just nu. Hoppas de håller i sig då han är min bäbis!
Hur lyckades dom slita ut ögat? :o Herregud, jag skulle bli knäckt! Usch!
Har du någon bild på din pasteurella-kanin? =)
#10 Usch inte kul när dom försvinner från våra liv så ung :/
Hon har altid varit lite slarvig med tvätten men är lite åt det värre hållet nu än hur hon var innan hon blev sjuk.
Nej men vad kul att träffa någon som faktiskt gör allt för sina kaniner :D Känns som att det är mycket avliva-dom-om-dom-kostar-pengar mentalitet på den här sidan :/
Ja jag vet inte men det var sista gången jag gick till veterinären med ett problem jag kunde löst själv hemma :(
Ja hon är min profil bild ^^ Har funderat på att lägga upp lite fler bilder på min lilla princessa men har så dålig kamera så man ser knappt hur hon ser ut xD
#11 Nä det är inte så kul, haft mkt otur med mina kaniner under åren. De äldsta jag haft har jag nu…
Det med tvättningen kan ju påverkas av sjukdom. Håller verkligen tummarna för att hon ska bli bra av medicineringen!
Jag kunde inte ta något såndant beslut, bröt ihop på jobbet när mormors syster ringde och sa att han var sämre då hon tog honom till återbesöket själv. Fick inte ledigt från jobbet. Iofs inte jag som betalar för de djuren vi har nu när de går till veterinären. Hade aldrig haft råd själv. Vi diskuterade mkt under hans medicineringar när de inte hjälpte alls, varit på säkert 10 veterinärbesök på 1½ månad. Tur att man har försäkring kan jag ju säga! =) Usch bara tanken på om man ens övervägt avlivning är hemskt så pass bra som han mår idag. Han är familjens allt!
De andra kaninerna betyder såklart väldigt mkt också men man har alltid ngn som är extra speciell. Så om Cäzzie fått den här sjukdomen hade vi inte valt att operera pga hennes sjukdom och psyke. Man måste ju se på kaninens/djurets bästa också. Robin och Cäzzie är som dag och natt, han är stark i både psyke och hjärta medan Cäz är mkt mkt mkt känsligare och blir stressad väldigt lätt om man inte tar det varsamt. Lillskiten vi har inne har som tur är inte blivit sjuk än. =)
Jo ibland känns det som man kunde gjort det bättre själv! =/
Vilken sötnos! =)
Jag har ingen erfarenhet av sjukdomen men jag och mina kaniner håller tummar och tassar för att det ska gå bra för lilla Iris.. 
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!
#12 Ja men fy det är ju största rädslan när man står i valet och kvalet mellan att avliva eller inte. Tänk om dom klarar sig igenom det och blir helt återställd? Skönt att du gjorde rätt beslut med din pärla :D
Ja man får ju verkligen känna av vilken kanin man har i sina händer och hur de är i temperament och psyke. och hur mycket man vågar pusha dom ^^
Ja hon är verkligen stärnan i mitt liv nu måste jag säga :)
#13 Aww tack vad snäll ni är. Iris hälsar tack pussar tillbaka :D
14: Det är riktigt tufft, han har varit tuffast hittills faktiskt. Blev många tårar och många dämpade dagar under den tiden. Han är helt återställd, tröttare pga åldern men vetten hade gissat på att han var 5-6 om hon inte sett födelsedatumet sa hon. =P
Jo det måste man. Han har sövts 4 ggr under sitt liv och aldrig varit något problem. Var ju en del i att vi vågade också, var inte direkt billigt beslut men rätt beslut att göra operationen. Har haft honom under svåra som lätta perioder sen jag var 14.
Blev lite OT hehehe :P
Man gör allt man kan för sina små hjärtan<3 Hur tar hon medicinen nu förresten? Märkt någon mer förbättring?
Jisses amalia!! Låter verkligen som min ena kanin, hon nyser och snorar! :(
Får ringa veterinären imorgon dådå.. :/
/Debra, Po - Tinky - Lala - Winky
One Direction - 8 maj, 13 o 14 juni. Läs gärna Corneliaochdebras.blogg.se
#15 Ja men fy inte kul när man har en kanin som åker fram och tillbaka i friskhet :/ Aww ja men skönt att ni faktisk gick igenom det när han ser ut som rena rama femåringen nu ;)
Ja det var lite så med min första kanin också hade henne från jag var 9 tills jag var 18 hon var verkligen det störta stödet jag hade i mitt liv från grundskolan till gymnasiet. Ville ingen annan lyssna fanns hon alltid där för en i utbyte mot lite klappar :)
Ja men gud ja allt i sin makt ^^ Hon blir bara värre när det kommer till villigheten att ta medicinen men hon ser bättre ut i snoken och har inte nyst en enda gång idag så jag hört det :D Så det ser ut som om det går åt rätt håll men man ska ju alldrig fira i förtid så ska vänta till onsdagen som kommer innan jag bestämmer mig på riktigt om hon blir bättre eller inte ^^
#16 Ojdå det är inte bra. Ja det är lika bra att vara på den säkra sidan även om det bara är en liten struttig förskylning så är det ju endå bättre att vara på den säkra sidan än att undra om det kan vara något mycket värre :/ Vi får hoppas på att det är en liten förkylning som klarar upp sig själv :)
Hej nu tänkte jag komma med en uppdatering på hur Iris mår. Hon har nu gått över en vecka på medicin och resultaten är strålande. Hon har inte haft ett enda anfall sedan sin tredje dag på medicinering. Nysningarna har avtagit rejält och hon har bara haft en nysattack de senaste fyra dagarna. Hon äter marginelt mindre men är mycket piggare och mer levande än någonsin :D
Ps. På bilden njuter hon av salladen som blev över från taco middagen ;) Ds.
#17 Trodde ett tag att han skulle behöva få somna men vi höll ut! =)
Han är näst intill blind på andra ögat också (ser troligt vis ljus och skuggor eller iaf lite när det är ljust ute) och vi tror att hans hörsel blivit kraftigt nedsatt. Men sålänge det inte är något som påverkar hans livskvalité är det bra! =)
#18 va skönt!
#19 Aww värsta gammel gubben ju ;) Men som sagt så länge han skuttar och är glad är det ju bara köra på :D