Kanin nyser!
Igår när jag städade buren så började min hona att nysa och har gjort sen dess!
Spånet har jag alltid använt och min andra kanin reagerar inte på det.
Båda kaninerna är innekaniner!
Vad tror ni det kan var?!
Du rörde kanske upp lite damm eller nåt. Kollat höet?
Kanske, men hon nyser idag oxå! Höet är okej:)
Men kan hon reagera på damm nu även om jag tagit spån från samma förpackning innan?
#2 Ja du kanske rörde upp damm från det spånet som låg i buren
Dammet kan sitta kvar ett tag så avvakta någon dag till!
Okej, tack!:)
Vill inte att det är något allvarligt med henne, hon har en kull ungar på 8 dagar!
#4 Meeen vilket sammanträffande!
Min hona fick snuva + nysningar ungefär en vecka innan hennes bebisar föddes, och nu när dom är tre dagar gamla har hon fortfarande snuva. Kontaktade veterinär och fick baytril utskrivet, och då försvann det men nu kan hon ju inte gå på antibiotika med tanke på bebisarna så snuvan bröt ut igen. Det rinner bara sådär pyttelite genomskinligt, samma för din flicka?
Inget snor på min flicka ännu!
Men kom när ungarna var 7 dagar, så igår med andra ord. Ingenting innan
Är det inget snor är det inget farligt.
Kan ju fortfarande vara jobbigt att sitta och nysa hela tiden, men det borde bero på damm eller något annat som irriterar inne i näsan och triggar "nysreflexen", inte sjukdom.
Håll koll så att näsa och ögon är rena och inte rinner så slutar hon nog nysa snart.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Så blev det för min hona också hon började nysa helt utan anledning så när jag gick till veterinären så hade hon pasteurellos. Dom ska tydligen vara aldeles snorig i näsan när dom har den sjukdommen man det hade inte hon :S Ingen farlig sjukdom men är ganska lång botetid på den däremot >< men avvakta i en vecka och nyser hon fortfarande så kanske du kan ringa en jour havande veterinär som kan komma till dig så slipper mamma och bebisar bli stressade i onödan :)