Kanin iFokus

Kanin

Etikettutställning
Läst 1279 ggr
Saaara
0

Tappat sin ring

I Lördags köppte jag en kanin och benringen hade halkat ner till foten så fick tyvärr ta av den. Försökte att sätta på den igen idag men lyckades bara trä den en bit över tårna innan hon sprattlade av den igen.

Jag vill ju väldigt gärna kunna ställa ut henne så behöver tips? om hur jag ska få på ringen igen eller hur jag går tillväga om jag inte får på den. Obestämd

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Suskiv
0

Ta kontakt med uppfödaren. Kaninen kan öronmärkas istället (hos veterinär) och sen får man ändra stamtavlan bara.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Saaara
0

Ja, jag får kontakta uppfödaren igen då.

Vad är det i stamtavlan som måste ändras?

Sara

Suskiv
0

Nummret på märkningen.

[YukiOni]
0

Hade samma problem med kaninen jag o min syster fick hem i Lördags, fick dock på den med en gång

Försök sträcka ut benet i hela dess längd (ha någon som hjälper dig och långsamt trä på ringen.

Saaara
0

#3 Så det kan inte vara samma nummer som på hennes ring?

#4 Skönt att ni fick på den. :)

Jag försökte igår själv och det var inte det lättaste. Ska se om jag hittar någon som vill hjälpa mej.

Sara

Suskiv
0

#5 precis, man märker på olika sätt med ring som med öron. Därför blir märkningen annorlunda.

Saaara
0

Vad är det för nummer dom märker efter i öronen då? :) Sorry för massa frågor haha.

Sara

Suskiv
0

Ringrn är ju bara ett löpnummer. i örat märker man ju sista siffran i årtalet, kullnummret och sen nummret på ungen tex 214 (2012, första kulllen, fjärde ungen

sskaniner
0

testa blöta benet ordentligt och sen trä på den, det brukar fungera

//Sandra Johansson

uppfödare av kel och hoppkaniner i olika färger:)

Saaara
0

Aha, då förstår jag.

Sara

Lina R
0

Har hon fått av den kan ni få på den. Håret kan vara ivägen, blöta tassen var ett bra tips?.

/Lina R

Rönnbäcks Kaniner, registrerad kaningård #119 i SKAF
www.ronnbacks-kaniner.se

Saaara
0

Tack för tipset. Ska försöka nu till helgen igen när jag kommer hem. Vilket ben ska ringen sitta på? Höger eller vänster bakben?

Sara

Zvintos
0

#12: Kaninens vänstra om du har den sittandes i knäet, ligger den däremot på rygg så blir det ju det bakben som är på din högra sida.

Saaara
0

#13 Sittandes eller liggandes med kaninens huvud från mej då alltså? Är inte så bra på höger och vänster, hehe.

Sara

Ljusta
1

#14 Du ska ha på den så att den sitter på kaninens vänstra bakben, oavsett hur du har den i knät :)

Ljustadalens kaningård