Normal vikt?
Vägde Carmen igår, blev och visa ungefär 1,3 kg. Hon fyllde Fyra månader för ett par dagar sedan och är en dvärgvädur rex.
Känns som om hon borde väga mera, eller är jag bara Nojjig? (Har inte haft kaninunge på ett bra tag, haha)
Hennes mamma väger 3 kg och pappa 2,6 kg, om det nu skulle spela någon roll.
Men i alla fall, är 1,3 kg en 'normal' vikt på en kaninunge på 4 månader?
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Låter som bra vikt,
Min Viola väger ca 1,4kg och är 6 månader. Lagom hull.
Lejonhuvad dvv/dvv.
Men är ju olika vad dem väger. Vet inte vad min 8 månaders dvv rex hona väger men min förra hane vägde 1,6 kg när han var runt 1år :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mina små rexblandningar som är 7 och 8 månader väger 1,6 och 1,7 och sist vi var till veterinären kände hon igenom de och sa att det var i perfekt hull.
Vad bra, då är jag bara nojjig, haha ;)
Hon känns ju inte benig eller så, emn som sagt, länge sedan jag hade en kaninunge så stroleksmässigt är jag lite förvirrad.. ;)
~ Kram Nadja ♥
VA?! Dvärgvädur rex på TRE kg? Övervikt eller bara stor? Varför ens använda en så stor dvärgvädur i Avel. Sorry flög utanför ämnet. Men vikt på ungdjur tycker jag varierar, jag väger aldrig mina för än de är färdigvuxna men tycker mina teddyvädurar växer segt i jämförelse med mina rasrena dvärgvädurar. Om jag minns rätt börjar de bli färdiga i stl vid 6 månaders ålder och sedan förändras kanske kroppsbyggnaden eller annat som huvudet/kinder och de väger mer av muskler eller att de blir feta ;) tyckte min hane var ganska färdig vid 8 månaders ålder men var nästan i samma storlek då som när han var 6 månader bara att han blev kraftigare, detta var 4.5 år sen så jag kanske minns fel. Men på mina teddys, har en hona som är ca 5-6 månader och hon är pytte liten än tycker jag. Hon ska väga runt 1.7-1.8 kg som vuxen men nu gissar jag på att hon bara väger strax över 1 kg så det går segt! Men hon delar bur och mat med två vuxna så hon är kanske lite tunn. Mest päls har hon ;) en annan hona vägde 1.3 tills hon blev nästan 1 år. Inte för än nu som hon kanske väger som hon "ska". Men då är hon nog lite mindre ö.h.t
#4 Hennes mamma har vanlig rex bak i släkten också.
~ Kram Nadja ♥
#5 jaha men då är hon väl blandras ;P
Den rexpälsade dvärgväduren är ju uppkommen efter att man parat dvärgvädur och Rex. :P Efter tre generationer (tror jag) räknas det som "renrasig".
Sen är väl detta hopplinjer?
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
#7 Japp, det är hopplinjer. Eller i alla fall försök till större 'rexvädurshoppare'. ;)
~ Kram Nadja ♥