Kastreringsfrågor
Hej, efter några livliga diskussioner har vi nu beslutat oss för att kastrera en utav mina hanar, främst för att han fått ett riktigt hanigt beteende och för att jag vill att han ska kunna gå ihop med en hona, främst hans mamma eftersom jag ska sluta avla på henne. Men jag har en del frågor. 1. Kastreringen kommer ske på jullovet (om det finns några tider), tanken är då att sätta ihop honom med sin mamma i februari-mars, hinner han läka tills dess? 2. Han är utekanin, hur gör man då? Vi har ju snö och så. 3. Är det vanligt med komplikationer under kastreringen och efter? 4. Tror ni att han kan gå ihop med sin mamma? Ge mig ihopsättningstips!
Hälsningar Amanda och kaninerna
Putt
Oj, puttade fel inlägg.
Man ska inte kastera dom på vintern.
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
Man ska inte kastrera på vintern :) .
//Hälsningar Kringlans Kaninuppfödning!
Hemsidan: www.Kringlanskaniner.weebly.com you know my name, not my story
#4 Varför inte? En del jag känner har gjort det på vintern och de vetrinärerna jag vänder mig till (kaninkunniga) vet att han är utekanin och de har inte nämnt nått om att man inte ska kastrera på vintern.
Vi kastrerade vår utekanin på vintern och det var inga problem, han var inne första natten efter narkosen och sen gick han ute. Han var redan tillsammans med sina systrar så han fick gå med dem direkt, så det borde inte vara några problem att sätta ihop i februari. Du kan fråga veterinären om du är osäker.
Att sätta ihop dem kan vara lite trixigt, men behöver inte vara det. Det finns säkert andra trådar som handlar om det om du tittar runt lite.
Oho för att satsa det sista på mirakel!
6# Tack! Han kommer få bo i källaren över natten, det är ett par plusgrader där, inne hos oss skulle han få värmeslag. Men då fixar det nog sig. :)
kastrerade min innekanin för 2 veckor sen och hans kulor är fortfarande svullna, han hade även problem med att komma igång o äta.
Nathalie Månsén
_http://thecityhelditsbreath.blogspot.com
http://kaninmagazinet.se_
**1. Kastreringen kommer ske på jullovet (om det finns några tider), tanken är då att sätta ihop honom med sin mamma i februari-mars, hinner han läka tills dess?
**Ja det hinner nog läka om det inte sker komplikationer. En nykastrerad hane ska vänta ca 6 veckor (gärna mer) innan han släpps ihop med en fertil hona då det fortfarande kan finnas aktiva spermier.
2. Han är utekanin, hur gör man då? Vi har ju snö och så.
Jag kan tyvärr inte svara på det, jag har bara kastrerat på sommaren men det borde veterinären kunna svara på. Första tiden ska han nog bara vara inne i buren med tidningar eller handdukar. (Dvs. inte spån, hö eller annat som kan irritera såret)
3. Är det vanligt med komplikationer under kastreringen och efter?
Nja, visst sker det men vanligt kanske det inte är så länge veterinären vet vad den gör och kaninen är frisk och är i bra kondition. Jag känner två stycken tror jag, som fått infektioner och en dog strax efter kastreringen (dock behöver det inte bero på operationen, men kanske) Jag har kastrerat 3 hanar och alla har gått skit bra, även då vi fick gå in i bukhålan p.g.a. en påse som inte hade ramlat ner.
4. Tror ni att han kan gå ihop med sin mamma? Ge mig ihopsättningstips!
Det brukar gå om båda kaninerna har bra temperament och psyke, att de är snälla mot andra individer. Jag märker på mina kaniner innna. Ex. en hona är väldigt "självständig", vill vara ensam osv. tycker inte om mina andra kaniner. Medan en annan hona jag har är en lugn, harmonisk individ som är väldigt snäll mot alla, hon tycker om andra kaniner så länge DE inte jagar henne så att hon blir stressad. En hane jag haft har varit väldigt agressiv p.g.a alla hormoner osv, mot ALLA kaniner. Medan en hane jag har nu är snäll mot ALLT, han är okastrerad men funkar mycket bra med vår kastrerade hane (och två hanar brukar inte funka så ofta). De kan ju bo bredvid varandra med bara nät i mellan en stund först, eller i hagen ute. Sen kan de träffas i ett neutralt område (ute eller inne). Det har i princip alltid gått bra för mig. Kanske haft tur.
En gång funkade det inte med en lånehona p.g.a. hon var allmänt tjurig och grinig, hon ville vara ensam. Men annars, vill kaninen så går det! :) Nu har jag ex. en mor och dotter som bor ihop med en kastrerad hane. Funkar enormt bra. Och då bodde inte mor och dotter tillsammans hela tiden, utan särades ett par månader (så dottern har inte vuxit upp med henne jämt).
Stort utrymme brukar vara viktigt för att det ska funka klockrent. Så att de kan vara ifrån varandra. Mina tre går på 100x200 cm. Haft fyra honor tillsammans på 4x4 m plus bur på 50x200 cm.